راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب دیجی‌کالا منتشر شد / تخفیف؛ عامل جذابیت دیجی‌کالا

دیجی‌کالا اولین گزارش تخصصی فروش آنلاین کتاب خود را با عنوان «دیجی‌کالا و کتاب، نیمسال اول ۱۴۰۰» با رویکردی داده‌محور و آماری منتشر کرد. این گزارش به بررسی جایگاه کتاب میان مخاطبان، وضعیت فروش آنلاین کتاب و رفتار و عادات کتاب‌خوانی مخاطبان در شش فصل پرداخته است. نقش دیجی‌کالا در تأمین کتاب برای مردم ایران، چگونگی عملکرد دیجی‌کالا در حوزه فروش کتاب، شناسایی ویژگی خریداران ایرانی کتاب از پلتفرم دیجی‌کالا و گزیده‌ای از آمار فروش آنلاین کتاب بر بستر دیجی‌کالا محورهای اصلی این گزارش هستند.

 کتاب‌ها در سال ۱۳۹۳، پس از تغییر شعار دیجی‌کالا از «بررسی و خرید کالای دیجیتال» به «بررسی، انتخاب و خرید آنلاین»، به‌عنوان اولین گروه کالایی غیردیجیتال به محصولات این پلتفرم اضافه شدند. گروه کتاب دیجی‌کالا کار خود را با تعداد ۳۷ هزار و ۷۰ کتاب شروع کرد و امروز این عدد به بیش از ۱۸۰ هزار کتاب رسیده است. نمودار زیر سیر صعودی عنوان کتاب‌های دیجی‌کالا را به‌طور کامل نمایش داده‌ است.

مارکت‌پلیس دیجی‌کالا در فروش کتاب سهم ۹۰ درصدی دارد؛ دیجی‌کالا سال ۱۳۹۶ مارکت‌پلیسی را برای ورود همه کسب‌وکارها از جمله تأمین‌کنندگان اصلی کتاب طراحی کرد. در حال حاضر ۱۵۶۳ فروشنده‌ کتاب در دیجی‌کالا فعالیت دارند و بیش از  یک میلیون نفر از دیجی‌کالا کتاب خریداری کرده‌اند.

بر اساس آمارهای منتشرشده، ۶۱ درصد خریداران مرد و ۳۹ درصد آنها خانم هستند. ۳۰ درصد خریداران در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰، حدود ۴۰ درصد در بازه  سنی ۳۱ تا ۴۰ و حدود ۲۰ درصد از آنها هم در گستره ۴۱ تا ۵۰ سال هستند. میزان خرید افراد ۵۱ سال به بالا و زیر ۲۰ سال انگشت‌شمار و کمتر از ۲۰ درصد است.


بیشترین‌ها


لازم به ذکر است داده‌های ایـن پیمایش در تابســـتان ســـال ۱۴۰۰ و با هدف بررسی عادت‌ها و ویژگی‌های ایرانیانی انجام شد که تاکنون دست‌کم یک کتاب از دیجـی‌کالا خریده‌اند. لینک پرسش‌نامه به ۱۰۰ هزار مخاطب پیمایش پیامک شد و در نهایت، ۴۴۵۲ پاسخ معتبر تحلیل و بررسی شدند. اطلاعات جمعیت‌شناختی شرکت‌کنندگان پیمایش در این گزارش نمایش داده شده است.

بر اساس گزارش دیجی‌کالا و کتاب؛ تهران، البرز و گیلان استان‌هایی هستند که بیشترین خرید کتاب را انجام داده‌اند و کهگیلویه بویراحمد، کردستان و سیستان و بلوچستان کمترین خرید را داشته‌اند.

یکی از آمارهای جالب در این گزارش، میزان خرید کتاب یک مشتری است. یک مشتری ۱۹.۹۶۰ جلد کتاب با ارزش ۴۸.۳۶۸.۰۵۰ تومان در طول یک سال خریداری کرده است. کاربر دیگری ۸۱۳ کتاب در یک سبد خریده است. بیشترین تعداد فروش کتاب در دیجی‌کالا هم به روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ تعلق دارد. دیجی‌کالا ۱۵ فروردین در طول یک روز موفق به فروش بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب شد. گران‌ترین سفارش کتاب متعلق به خریداری از قزوین بود؛ او در یک سبد خرید ۱۴۷ کتاب متفاوت با ارزش ۱۴.۹۰۰.۰۰۰ تومان سفارش داد.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که ۵۴ درصد خریدها در سال گذشته از طریق دیجی‌کالا صورت گرفته و ۲۰ درصد خریدها از فروشگاه‌های فیزیکی، ۱۶ درصد خریدها از سایر پلتفرم‌ها و ۱۰ درصد خریدها هم حضوری از فروشگاه‌های فیزیکی انجام شده است. این آمار نشان می‌دهد که افراد بالای ۴۰ سال بیشتر از دیگران به خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها علاقه دارند.


تجربه کاربری


در بخشی از این گزارش به تجربه کاربران هنگام خرید از دیجی‌کالا پرداخته‌ شده است. بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته تخفیف و امکان تحویل مقابل منزل از اصلی‌ترین عوامل جذابیت افراد برای خرید کتاب از دیجی‌کالاست.

داده‌های پیمایشی همچنین نشان می‌دهند که رضایت از خرید خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است و رضایت افراد از خرید کتاب در دیجی‌کالا با کاهش سن افزایش پیدا می‌کند.

مقایسه‌ای دیگر، نشان می‌دهد که میزان مطالعه آقایان به‌طور متوسط از خانم‌ها بیشتر است و افرادی که تحصیلات بالاتر از کارشناسی دارند، در طول هفته بیشتر از سایر افراد و مقاطع مطالعه می‌کنند. همچنین آمارها حاکی از این است که افراد بالای ۵۰ سال سحرخیزترین قشر برای مطالعه هستند؛ ۱۲ درصد آنها به مطالعه در صبح زود تمایل دارند. تعداد قابل توجهی از افراد هم شب‌ها پیش از خواب، کتاب می‌خوانند. ۵۳ درصد از افراد مورد بررسی به محتوای روان‌شناسی علاقه‌مندند و فقط سه درصد افراد به‌ خواندن کتاب‌ با محتوای جغرافیایی گرایش دارند.


عملکرد متقاضیان خرید کتاب


کتاب «۱۹۸۴» اثر جورج اورول، یکی از کتاب‌های محبوب کاربران است که بالاترین میزان جست‌وجو در پلتفرم را به خود اختصاص داده و رتبه دوم پرفروش‌ترین کتاب‌ها را از آن خود کرده است. کتاب «تخت خوابت را مرتب کن» به نویسندگی ژنرال «ویلیام اج مک ریون» نیز در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های دیجی‌کالا قرار دارد. «خودت را به فنا نده»، «سه دقیقه در قیامت» و «خودت باش دختر» هم به‌ترتیب در زمره پنج کتاب محبوب قرار می‌گیرند.

دیجی‌کالا همچنین اعلام کرده گزارش کتاب دیجی‌کالا می‌تواند راهنمای پربار و سودمندی برای دیگر بازیگران بازار، فعالان حوزه کتاب، تحلیلگران اجتماعی، سیاست‌گذاران فرهنگی و دیگر بازیگران عرصه تجارت الکترونیک ایران باشد. امید است این گزارش قدمی برای قدردانی از فعالان حوزه کتاب و مشوقی برای بهبود وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در کشور باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.