راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احمد ابراهیمی، مدیر تیم محصول بلوبانک در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / بانکداری، ولی نه مثل یک بانک

ابوالفضل رجبی / احمد ابراهیمی، مدیر تیم محصول بلوبانک در ابتدا در توضیح مواجهه مفهوم بانک و بانکداری گفت: «محدودیت‌ها در تصمیم‌گیری همواره ما را به طراحی راه‌حل در مواجهه با یک پدیده رسانده‌اند. بانکداری باید مجموعه‌ای از نیازهای ما را پاسخ دهد، اما بانک مجموعه‌ای از روش‌هایی است که ما در طول تاریخ برای پاسخ به این نیازها به آنها رسیده‌ایم و ممکن است بسیاری از آنها با تغییر جهان روش‌های بهینه‌ و کابردی‌ای نباشند. بانک‌ها آن‌گونه که ما به‌‌صورت کلاسیک می‌شناسیم، در حدود این ۵٠٠ سال از لحاظ ساختاری تغییر زیادی نکرده‌اند و با شعبه‌های امروزی تفاوتی ندارند. خلاقیت‌ها در شکل قراردادهای پرداخت صورت گرفته است. اما بانک‌ها در این سال‌ها تغییرات ریشه‌ای در جهت پاسخ به نیازهای ما ایجاد نکرده‌اند و برای مثال پاسخ ما به نیاز اعتبار را به چالش نکشیده‌اند. بانک‌ها در این سال‌ها از فناوری به‌درستی استفاده و همگام با فناوری خود را به‌روز  کرده‌اند. نوآوری‌ها اما در لایه‌های کانال‌های ارتباطی بودند و در سطح عمیق محصول و کسب‌‌وکار یک بانک ایجاده نشده است. با نوآوری در لایه کانال‌های ارتباطی بانکی  شکست خورده‌اند. بانک بدون شعبه در سال ١٩٨٠ ایجاد شد و قبل از وب نیز شروع کردند، اما شکست خوردند. برای بانک بدون شبعه تلاش شد و نتیجه نداد. تغییرات بر بستر فعلی و آینده در روش‌های پاسخگویی به نیاز فعلی مشتری شکل می‌گیرد.»

او در ادامه به شکل تغییرات و نوین‌ساختن بانک‌ها و طرز تفکری که پشت این تغییر است، اشاره کرد و گفت: «این تفکر از پایه دیجیتال است و به بازتعریف فرایند نسل‌های قبلی پرداخته است تا آنها را بهبود بخشد، در واقع دیجیتال‌شدن تنها در سطح فرایندها نیست. باید تفکر دیجیتال و خلق ارزش بر این اساس توجه شود. دسترس‌پذیری و کاربردپذیری نیز بر این اساس است که صنعت را در این حوزه به شکل جدی تغییر داده است. هویت یکپارچه این شرکت‌ها از نوآوری به‌عنوان یک فرهنگ به وجود آمده که در فکر پاسخ به نیازهای مشتری و رضایت کاربر هستند و در این صنعت آنها که بتوانند این ظرفیت‌ها را بشناسند، می‌توانند این صنعت را تغییر دهند و متحول سازند.»

ابراهیمی، در خاتمه به کارکردهای خرد و کلان بانک‌ها پرداخت و در رابطه با تغییر در سطح خرد فعالیت بانکی گفت: «این اتفاقی که در صنعت بانکداری در حال رخ‌دادن است، از تفکری از پایه دیجیتال برآمده است که تمام فرایندهای قبلی را متحول و بهتر کرده و خلق ارزش جدید را در دستور کار قرار داده که بر اساس بازتعریف نیازهای مشتری و کاربر شکل گرفته و شیوه‌های اعتمادسازی و برندینگ را نیز تغییر داده است. تا اینجای کار یک بخش فعالیت بانک‌ها به‌عنوان بازوی اقتصاد بانکی کشورها و در بخش دیگر تعامل با مشتریان حقیقی به شکل خرد است. نئوبانک هم‌اکنون در سطح خرد با مشتری خرد در تعامل است که در حال تحول و تغییرات عمده است. بلاکچین در بحث نهادی و ریشه‌ای در هر دو سطح تغییراتی جدی را ایجاد خواهد کرد. علاوه بر تغییرات فعلی بستر بلاکچین توانسته اعتماد را از طریق یک نهاد غیرمتمرکز خلق کرده و شیوه‌های متمرکز تعامل بانکی را نیز تغییر داده است. در بلاکچین نهاد بالادستی وجود ندارد تا تعامل بین نهادهای مختلف را تنظیم کند؛ در واقع شکل تعامل و روابط را در اکوسیستم مالی جهان متحول کرده است. اما نهادهای مرکزی و بالادستی این تعامل و روابط را پیچیده‌تر کرده‌اند و برای این شکل سنتی تعامل باید اطلاعات بر بستر بلاکچین قرار بگیرد تا سطح اعتماد و روابط میان تمام بانک‌ها و افراد و قراردادهای هوشمند تغییر کند و باعث اصلاح فرایندهای کنونی شود؛ بنابراین شیوه‌های شخصی‌سازی نیز در آینده تغییر خواهد کرد.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.