راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قاضی‌مقدم در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / ضریب نفوذ بانک‌های سنتی کار را برای نئوبانک‌ها دشوار می‌کند

حمیدرضا قاضی‌مقدم، مدیر مارکتینگ بانکداری نوین شرکت داتین در رویداد نئوبانک فیناپ، با شعار «در بازار اگر سودی هست از تحقیق بازار است» صحبت‌های خود را آغاز کرد. به گفته او، چند سالی است که در کشورهای غربی و شرقی شاهد پوسته جدیدی در صنعت بانکداری هستیم. خوشبختانه با بلوغ صنعت بانکداری در ایران، نهال نئوبانک در کشور ما هم کاشته شده، اما عمده توجه مجموعه‌های فعال در این زمینه به افتتاح حساب و ارائه خدمات کارت معطوف شده است. در واقع آنها ارائه خدمات الکترونیکی را به‌عنوان نئوبانک استفاده می‌کنند، البته این اتفاق هم بسیار ارزشمند است.

او با بیان اینکه ٢٢ هزار شعبه در کشور فعالیت دارند، توضیح داد: «تاکنون بیش از ٢۶٠ میلیون کارت نقدی در کشور صادر شده که نشانگر این است که هر فرد دارای ۴.۵ کارت است. این آمارها نشان می‌دهد روند فعلی بانک‌های سنتی و ضریب نفوذ آنها کار  نئوبانک‌ها را به‌شدت سخت کرده است. نئوبانک‌ها برای افزایش ضریب نفوذ و جذب مشتریان باید تلاش بسیار زیادی انجام دهند.»

به گفته او، بانک‌های سنتی با این ضریب نفوذی که دارند، ورود به حوزه نئوبانک را بسیار دشوار کرده‌اند. برای همین لازم است نئوبانک‌ها یک برگ برنده و وجه تمایزی را در نظر بگیرند تا بتوانند توجه کاربران بالقوه را به خود جلب کنند.

او در ادامه تأکید کرد: «ارائه الکترونیکی خدمات بانکداری برای جذب مشتریان، کافی نیست و باید بر حسب اقلیم، روحیه، نیاز و انتظارات افراد برنامه‌ریزی انجام بگیرد. برای مثال قیمت ارائه خدمات بانک به مخاطبان و بازار هدف و نحوه ارائه خدمت از مواردی است که می‌توانند به مزیت رقابتی نئوبانک‌ها تبدیل شوند.»

او با اشاره به اهمیت مارکتینگ برای گسترش نئوبانک‌ها افزود: «مطالعات بازار و مشتری، بررسی بازار هدف، تعیین جایگاه و تعیین ابزارهای آمخیته به بازاریابی، تصمیمات وابسته به محصول اعم از امکانات و قابلیت‌ها، تصمیمات مبتنی بر قیمت‌گذاری، رسانه‌ و مشوق‌های ترغیب مشتریان؛ مجاری ارائه خدمات و در نهایت پیاده‌سازی چکیده مارکتینگ در تمام دنیاست. با وجود این شفافیت، شرکت‌ها همچنان دچار خطای استراتژیک می‌شوند.» به گفته او، شرکت‌ها تمام انرژی خود را برای توسعه فنی صرف می‌کنند و از توسعه خود محصول دور می‌شوند، البته در صنعت بانکداری خوشبختانه محدودیت مالی و دانش وجود ندارد.»


تحقیقات بازار یک ضرورت است، نه یک رخداد لاکچری


قاضی‌مقدم تصریح کرد: «در حالتی که منبع مالی و دانش تخصصی وجود دارد، مسئله مارکتینگ بسیار مؤثر واقع می‌شود. اگر به‌دنبال ارائه محصول جدید در زمینه نئوبانک هستیم، به جای حدس‌زدن و صرف هزینه‌های هنگفت باید ابتدا به سراغ خود مخاطبان رفته و از آنها درباره رفتارها و عادت‌های رسانه‌ای‌شان بپرسیم و در مرتبه دوم به شناسایی رقبا بپردازیم»

او ادامه داد: «تحقیقات بازار فقط شامل پاسخ به سؤالات نیست و حجم اطلاعاتی که به واسطه رصد و پایش رقبا به دست می‌آیند هم می‌توانند به داده‌های ارزشمندی برای تصمیم‌گیری تبدیل شوند.»

او در پایان ضمن بیان اینکه تحقیقات بازاریابی تماماً پیچیده و زمان‌بر نیستند، اظهار کرد: «تحقیقات بازاریابی ابزاری بسیار جدی برای تصمیم‌گیری کسب‌وکارها محسوب می‌شود، تحقیقات بازار یک ضرورت است، نه یک رخداد لاکچری. ناگفته نماند که این ضرورت برای شروع کار نیست و تا انتهای مسیر باید به آن توجه داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.