راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره توسن در رویداد فیناپ: ما درسفر دائمی ارائه خدمات به مشتریان هستیم

امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره توسن، با موضوع  «بانکداری دیجیتال نیازمند فلسفه ریزومی» به سخنرانی در شانزدهمین رویداد فیناپ پرداخت و با مقایسه نقاشی‌های کلاسیک و مدرن گفت: «عمده نقاشی‌های کلاسیک، روایت‌های تاریخی مرسوم و معروف را  نشان‌می‌دهند و معمولاً در موزه‌‌ها و کلیساها نگهداری می‌شوند، در حالی که نقاشی‌های مدرن معمولاً بر پلتفرم‌های ساده مانند یک دیوار طراحی می‌شوند و از روایت‌های مرسوم پیروی نمی‌کنند. با این حال نقاشی‌های مدرن در عصر حاضر نسبت به نقاشی‌های تجملاتی مخاطبان بیشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.»

او در ادامه با اشاره به آموزش‌های کلاسیک بیان کرد: «آموزش‌های کلاسیک و قدیمی در واقع از رابطه یک‌طرفه دبیر و دانش‌آموز پیروی می‌کردند، اما در فضای آموزش مدرن ممکن است معلم یکی از اعضای متقاضی یادگیری باشد. این موضوع را اگر با معلمان گذشته مطرح کنیم، در جواب خواهند گفت که همه‌چیز به هم ریخته و هیچ‌چیز درست و صحیح انجام نمی‌شود.» 

ترابی با اشاره به فلسفه ریزومی گفت: «تمام این مثال‌های مدرنیسم نمونه‌ای از فلسفه ریزومی هستند. ریزوم در لغت به معنای گیاه ساقه است که در مقابل تفکر درختی قرار می‌گیرد. تفکر درختی شامل ریشه و ساقه و تنه است و اگر تنه قطع شود، درخت خواهد مرد. در حالی که گیاه‌های ریزومی، از هر نقطه‌ای که قطع شوند، باز هم رشد خواهند کرد. این فلسفه می‌تواند نگاه جدیدی به پدیده‌های متفاوت را رقم بزند.»

او ادامه داد: «فضای این فلسفه سعی می‌کند دنیای قدیمی و شالوده‌های آن را بر هم بزند و دوباره از نو دنیای جدیدی را بسازد. یکی از بهترین مثال‌ها از فضای ریزوماتیک اینترنت است، فضایی که همواره فعال است و مرکز ندارد. در دنیای مدرن باید از وحدت عبور کنیم و تنوع را بپذیریم.»

به گفته او، یکی از مهم‌ترین اصول دنیای پست‌مدرن کوچ  و سفر دائمی است. این سفر دائمی نیازمندی دنیای پست‌مدرن برای رسیدن به منابع جدید است، این ویژگی در تمام حوزه‌ها از هنر گرفته تا فناوری کاملاً مشهود است. همه ما می‌بینیم که هیچ‌چیز مانند گذشته نیست و دستخوش تغییر شده است. در دنیای امروز هیچ قلمرویی وجود ندارد و یک اثر هنری می‌تواند حتی روی یک دیوار پدید بیاید. 

ترابی با اشاره به رابطه قلمروزدایی و نئوبانگ گفت: «بانکداری نامرئی و درهم‌آمیختگی حوزه‌های متفاوت مالی ریشه در قلمروزدایی دارد.» به گفته او، عمر محصولات بانکی هم کوتاه است و ما درسفر دائمی ارائه خدمات به مشتریان هستیم.


نئوبانک ادامه روند پست‌مدرن در حوزه بانکداری و فناوری است


او در خصوص بحث تمرکززدایی و توزیع‌شدگی بیان کرد: «همان‌طور که پیش‌تر گفتم، اینترنت نمونه اصیل فلسفه ریزومی در حوزه فناوری است، مثلاً ویکی‌پدیا که بر بستر وب شکل گرفته، دایره‌المعارف جامع و جهانی است که هیچ نقطه متمرکزی ندارد. فضاهای بلاکچین هم از مثال‌های دیگر فلسفه ریزومی در دنیای فناوری هستند.» به گفته او، تبادل اکوسیستمی میان سیستم‌های مختلف و فضاهای مالی هم  از جمله مواردی هستند که بر مفهوم تمرکززدایی دلالت دارند.

او با اشاره به  نئوبانک بیان کرد: «نئوبانک هم مانند هنر و معماری و…  ادامه روند پست‌مدرن در حوزه بانکداری و فناوری است، اگر از اصول گفته‌شده پیروی نکنیم، باید آگاه باشیم که این ساختار به معنای نئوبانک نیست. اینکه خدمات گذشته را الکترونیکی کنیم، به هیچ عنوان به معنای ایجاد نئوبانک نیست. نئوبانک باید به مشتریان متفاوت از حیث نسل اهمیت بدهد، ممکن است فرد متقاضی نسل زد یا فردی مسن باشد.»

به گفته او، نئوبانک باید از اصل بسیارگانگی پیروی کند؛ یعنی مانند گذشته فکر و رفتار نکنیم. او در پایان توضیح داد: «ما سعی کرده‌ایم در توسن با این رویکرد که قرار نیست همه‌چیز را ما تولید و توزیع کنیم، زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال را فراهم کنیم.» 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.