راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با مدیر طراحی محصول شرکت فناپ‌تک در خصوص دستگاه خوددریافت پول نقد / فناوری پیشرفته در بانک پاسارگاد

آویده علم جمیلی / اولین دستگاه خوددریافت پول نقد رمسان در شعبه مرکزی بانک پاسارگاد راه‌اندازی شد. عملکرد این دستگاه بدین صورت است که پول نقد را از مشتری دریافت کرده و آن را به حساب فرد واریز می‌کند و در پایان نیز رسید واریز را به فرد می‌دهد. این دستگاه بر اساس الگوهای مختلفی که بر اساس آن پایه‌ریزی شده، با اسکناس‌هایی که درون آن قرار می‌گیرد، اصطلاحاً train می‌شود و پس از آن می‌تواند هر کدام از اسکناس‌ها را شناسایی و اسکناس‌های جعلی را از غیرجعلی تشخیص دهد. بر اساس گفته‌های هادی خادمی، مدیر طراحی محصول فناپ‌تک، این دستگاه به تولید انبوه رسیده و در فاز اول ۵۰ دستگاه ساخته شده و قرار است در فاز دوم نیز ۵۰ دستگاه ساخته شود. به نظر می‌رسد یکی از مواردی که در بانک پاسارگاد و شرکت فناپ‌تک همواره به آن توجه شده، مشتری‌مداری از طریق اعمال سازوکاری برای بهبود و تسهیل ارائه خدمات به مشتری است. خادمی بر این باور است که علاوه بر استفاده از این دستگاه در تمام شعب بانک پاسارگاد، در سایر بانک‌ها نیز می‌توان از آن استفاده کرد. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


نیازسنجی نظام بانکی


از خادمی در خصوص چرایی طراحی و استفاده از چنین دستگاهی پرسیدیم که او پاسخ داد: «شرکت ما عضو گروه مالی پاسارگاد است. از این رو بر اساس نیازسنجی که از بازار بانکی کشور انجام شد و همچنین ارتباطات خوب با تیم انفورماتیک بانک و احصای نیازمندی آنها، طراحی و توسعه این محصول را در دستور کار قرار دادیم. پس از آماده‌شدن نمونه اولیه، توسعه نرم‌افزار را نیز شروع کردیم. بعد از طی‌شدن تمام مراحل ساخت و طراحی نرم‌افزار، نمونه اولیه را در ساختمان اصلی بانک پاسارگاد جهت بررسی عملکرد آن نصب کردیم. پس از آنکه نظر بانک جلب و مطمئن شد که این محصول نیازش را برطرف می‌کند، قراردادی میان بانک پاسارگاد و شرکت فناپ‌تک برای تولید محصول منعقد شد.»

او در خصوص مواد اولیه‌ای که در این محصول و نمونه اولیه به کار رفته نیز گفت: «مواد اولیه وارد شد و برخی ماژول‌ها نیز در داخل تولید شد. نهایتاً محصول در کارخانه جمع و تولید نهایی حاصل شد. فاز یک آماده تحویل به بانک است که همان‌طور که گفته شد، اولین دستگاه نیز در شعبه میرداماد نصب شد.»

خادمی در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی نیاز به دستگاه‌های هوشمند برای تسهیل خدمات بانکی مورد توجه قرار گرفت، گفت: «استارت کار این محصول از سال ۱۳۹۸ زده شد، اما قالب فرایندی که پیش‌تر به آن اشاره شد، از جمله پیشرفت و ساخت نمونه اولیه در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد.»


واردات از چین و ساخت محصول در ایران


سؤال دیگر از خادمی در خصوص میزان واردات مواد اولیه برای ساخت این دستگاه بود. بر اساس گفته‌های خادمی واردات ماژول‌های سخت‌افزاری از چین صورت گرفت. او ادامه داد: «دو قطعه سخت‌افزاری از کشور چین وارد و یکسری بوردهای سخت‌افزاری توسط تیم داخلی طراحی و توسعه داده شد و نهایتاً نیز نرم‌افزار که مغز متفکر این دستگاه است، توسط خودمان طراحی و پیاده‌سازی شده است؛ از جمله نرم‌افزار ترمینال اپلیکیشن، نرم‌افزار back end (که این دستگاه به آن متصل می‌شود و channel manager نام دارد) و سامانه‌های پایش و مدیریت (TMS & monitoring)

از او در خصوص نحوه کارکرد این دستگاه و اتصال به شبکه بانکی سؤال پرسیدیم؛ با توجه به اینکه این دستگاه وجه نقد را دریافت کرده و پس از تأیید اطلاعات مشتری، آن را به حساب فرد واریز کرده و رسید تحویل می‌دهد، آیا لازم بود برای استفاده از آن در شبکه بانکی هماهنگی‌هایی با بانک مرکزی صورت گیرد که خادمی پاسخ داد: «استفاده از این فناوری، موضوعی درون‌بانکی است و نیازی به صحبت‌کردن با بانک مرکزی نیست. اگر هم لازم بود که مجوزهایی جهت استفاده از آن صادر شود، دوستان انفورماتیک با این نهاد پولی صحبت‌ها و هماهنگی‌ها را انجام دادند. بدین صورت که اطلاعات از ما دریافت و به بانک مرکزی داده شد.»

با توجه به اینکه این دستگاه نظر بانک پاسارگاد را جلب کرده، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان میزان تولید آن افزایش یابد. از خادمی در این خصوص سؤال پرسیدیم که گفت: « در حال حاضر تولید این محصول به‌صورت انبوه در حال انجام است. قراردادمان با بانک پاسارگاد ۹۰ دستگاه بود که در فاز اول ۵۰ دستگاه تولید شده و در فاز دوم نیز مابقی تعدادی که در قرارداد عنوان شده، تولید می‌شود.»

از او در خصوص احتمال همکاری سایر بانک‌ها با شرکت فناپ‌تک برای ساخت این دستگاه‌ جویا شدیم که پاسخ داد: «امید داریم که سایر بانک‌ها نیز به سمت این فناوری بروند. واحد فروش شرکت در حال بازاریابی است. امیدواریم بتوانیم قرارداد سایر شعب بانک پاسارگاد و نیز سایر بانک‌ها را نیز بگیریم.»

خادمی در خاتمه افزود: «ساخت و تولید این دستگاه در کارخانه‌ای در خرمشهر صورت گرفته که به‌نوعی به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت و بانک پاسارگاد بازمی‌گردد. به‌صورت مستقیم حدود ۱۰ نفر در تولید این محصول نقش دارند. اما افرادی در واحدهای مهندسی، برنامه‌ریزی، حراست و… نیز به‌صورت غیرمستقیم نقش ایفا می‌کنند. به‌طور کلی، مجموعه فناپ‌تک ۱۸۷ نفر نیرو دارد که حدود ۱۰۰ نفر در کارخانه مشغول به کار هستند.»

خادمی بر این باور است که به‌زودی خرمشهر به قطب تجهیزات سخت‌افزاری و دیجیتالی تبدیل می‌شود.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.