راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده اینترنت با پولکادات و وب 3.0

برخی معتقدند که وب 3.0 انقلابی عظیم در اینترنت و محصولات مرتبط با آن و خدماتی است که امروزه از آنها استفاده می‌کنیم. به لطف راه‌اندازی پولکادات و اکوسیستم پاراچین، اکنون چندین و چند پروژه برای یافتن فرصت‌های جدید در این حوزه در حال اجرا هستند. برخلاف ساختار کنونی وب 2.0 که میلیون‌ها نفر از آن استفاده می‌کنند، وب 3.0 از یک فناوری نوآورانه بهره می‌برد. شبکه‌های غیرمتمرکز، رایانش لبه‌ای (edge computing) و هوش مصنوعی، همگی از مواردی هستند که به این اتفاق هیجان‌انگیز و نوآورانه سرعت می‌بخشند. شاید مهم‌ترین ویژگی وب 3.0 این باشد که داده و کنترل آن را به جای قرار دادن در اختیار شرکت‌ها و خوراک‌خوان‌ها (aggregators) در دست کاربران قرار می‌دهد. همین مسئله چنان اثر عمیقی را ایجاد می‌کند که دنیا تاکنون نظیر آن را ندیده است. در حوزه شبکه‌های غیرمتمرکز، تمرکز اصلی بر صنعت بلاکچین و رمزارز است. هر دوی این فناوری‌ها اثبات کرده‌اند که ابزارهایی چندمنظوره و ارزشمند هستند که می‌توانند قدرت را، چه از نظر مالی و چه از جنبه‌های دیگر، به مردم برگردانند (اف‌اِکستریت).


چشم‌انداز پولکادات برای وب 3.0


حال، پولکادات با چشم‌اندازی جاه‌طلبانه برای وب 3.0 قصد دارد از فناوری بلاکچین استفاده کند تا یک اینترنت غیرمتمرکزتر با حریم خصوصی بیشتر استفاده به وجود بیاورد. بلاکچین پولکادات که در سال ۲۰۱۷ با عرضه اولیه کوین بودجه خود را تأمین کرد، در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. پولکادات یک سامانه زنجیره‌ای متقابل (cross-chain) است که بر مسئله امنیت تمرکز دارد. این سامانه به دیگر بلاکچین‌ها این امکان را می‌دهد که در بلاکچین پولکادات ادغام شوند و با آن تعامل داشته باشند. پولکادات با حمایت بنیاد وب 3.0 که یک بنیاد پژوهش‌نهاد و ناسودبر است، قصد دارد معماری یک اینترنت غیرمتمرکز، شفاف و فراگیر را توسعه دهد.


وب ۱.۰ و وب ۲.۰ چه عملکردی داشتند؟


وب ۱.۰(یا همان شبکه جهانی وب اصلی) در اوایل دهه ۱۹۹۰ به ثمر نشست. در آن زمان، اینترنت چیزی نبود جز وب‌سایت‌هایی که به صورت استاتیک حاوی متن و تصویر بودند. حدود ده سال بعد وب ۲.۰ با پلتفرم‌هایی نظیر آمازون، فیسبوک، لینکدین، علی‌بابا و توییتر کار خود را آغاز کرد. وب ۲.۰ با برنامه‌های کاربردی پویا و چندمنظوره‌اش تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای کاربران رقم زد. وب ۲.۰ ساختاری داینامیک دارد و می‌توان ان را وب تعاملی و اجتماعی نامید. در دنیای وب ۲.۰ برای آنکه چیزی را خلق کنید، لازم نیست خودتان توسعه‌دهنده برنامه باشید. بسیاری از برنامه‌ها طوری ساخته می‌شوند که به راحتی به هرکسی اجازه می‌دهند آنچه را که می‌خواهد خلق کند. برای مثال، اگر می‌خواهید فکری را خلق کنید و آن را با دنیا به اشتراک بگذارید، این قابلیت برای شما وجود دارد؛ یا اگر می‌خواهید فیلمی را بارگذاری کنید و به میلیون‌ها نفر اجازه دهید آن را ببینند، با آن‌ها تعامل کنید و آن‌ها بتوانند درباره فیلم شما نظر دهند، باز هم این قابلیت برای شما وجود دارد. در حقیقت، وب ۲.۰ بسیار ساده است و به دلیل همین سادگی ‌است که مردم در سراسر جهان هر روز بیش از پیش دست به خلق می‌زنند. (منبع: جمینی)


مقایسه‌ وب ۲.۰ و وب ۳.۰ 


وب کنونی، که همان وب ۲.۰ است، از بسیاری جهات واقعاً عالی است، اما نقاط ضعفی دارد که قابل چشم‌پوشی نیستند. بسیاری از وب ۲.۰ به دلیل متمرکز بودنِ بیش از حد انتقاد می‌کنند. این منتقدان معتقدند که این ویژگی وب ۲.۰ راه را برای مسائل و معضلات متعددی هموار کرده است؛ مسائلی نظیر تمرکز بیش از حد بر سود، انواع بسیار بیش‌از حد مختلف تبلیغات، نظارت‌های گسترده و مکرر، کاهش حریم خصوصی و سرقت گسترده داده‌ها. چنین پدیده‌هایی باعث شده که بسیاری از مردم از حقوق خود محروم شوند و این سؤال در ذهن شان شکل بگیرد که آیا این سیستم واقعاً به نفع کاربرانش است. در پاسخ به این معضلات، وب ۳.۰ تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری بلاکچین کارکرد کنونی وب ۲.۰ را معکوس کرده و برنامه‌ها را به صورت مستقیم به یکدیگر متصل کنند. در واقع با این کار، برنامه‌های کاربردی متمرکز را به پروتکل‌های غیر متمرکز تبدیل می‌کند.

در وب ۳.۰ دیگر اینطور نیست که برنامه‌نویسان، یک نرم افزار را بر روی یک سرور واحد بسازند و آن را اجرا کنند. یا اینکه داده‌ها را بر روی یک پایگاه داده واحد ذخیره کنند. آنچه که رخ می‌دهد این است که نرم‌افزارهای وب ۳.۰ یا بر روی بلاکچین اجرا می‌شوند (یعنی همان شبکه‌های غیرمتمرکز از نودها یا سروهای همتا‌به‌همتا peer to peer)، یا اینکه  تلفیقی از هر دو، که یک پروتکل کریپتواکونومیک (cryptoeconomic) را تشکیل می‌دهد. به این نوع نرم‌افزارهای کاربردی اصطلاحاً DApps می‌گویند.


وب ۳.۰ و مسئله هویت


در وب ۳.۰ هویت افراد بسیار متفاوت از آن چیزی خواهد بود که امروزه رایج است. بسیاری از مواقع در نرم‌افزارهای وب ۳.۰، هویت افراد با آدرس کیف‌پول آن‌ها مشخص می‌شود و از طریق همین آدرس می‌توانند با نرم‌افزار‌های کاربردی تعامل کنند. در وب ۲.۰ مسئله هویت بسیار چالش برانگیز است. نرم‌افزارها عموماً از کاربران اطلاعاتی نظیر ایمیل و گذرواژه می‌خواهند که تقریباً همیشه لازم است که کاربر اطلاعات حساس و شخصی خود را در اختیار نرم‌افزار قرار دهد. اما ادرس کیف‌پول کاملاً ناشناس است، مگر اینکه خود کاربر تصمیم بگیرد که هویت خود را به صورت عمومی به آن آدرس متصل کند. کاربر حتی می‌تواند از همان آدرس کیف‌پول در نرم‌افزارهای متعدد استفاده کند و هویت او به طور یکپارچه در بین DAppsها قابل انتقال است. همین مسئله باعث می‌شود که کاربر بتواند در طول زمان میزان شهرت خود را افزایش دهد.

به طور خلاصه باید گفت وب ۲.۰ همان اینترنتی است که امروزه همه ما از آن استفاده می‌کنیم؛ اینترنتی که در تسخیر شرکت‌های بزرگ است و تنها در مقابل اطلاعات شخصی‌تان حاضر است به شما خدمات ارائه کند. وب ۳.۰، بر بستر پولکادات، به اینترنت و نرم‌افزارهایی اشاره دارد که بر پایه بلاکچین اجرا می‌شوند.

برخی مزایای وب ۳.۰ عبارتند از:

  • هرکسی که عضوی از شبکه است، اجازه دارد تا از خدمات استفاده کند. به بیان دیگر، هیچ اجازه‌ای برای استفاده از خدمات لازم نیست.
  • هیچ‌کس نمی‌تواند کاربر را بلاک کرده و یا حق دسترسی او به خدمات را از او سلب کند.
  • تمامی پرداخت‌ها به صورت درون شبکه و با توکن‌های بومی شبکه، یعنی پولکادات، انجام می‌شود.
  • با تکمیل این پروژه، شما تا حد زیادی قادر خواهید بود هرچیزی را برنامه‌نویسی کنید.

تجربه‌ ما از اینترنت بعد از وب 3.0 چطور خواهد بود؟


اینترنت تجربه‌ ما از دنیا را تغییر داد. برقراری ارتباط با دیگران، آموزش و نحوه‌ی گذران اوقات فراغت فقط بخشی از زندگی ماست که با اینترنت تغییر کرده است. وب ۲.۰ روش‌های حمل و نقل، خریدهای شخصی و روزمره و حتی ذائقه غذایی ما تحت تاثیر قرار داده است. اما قرار است وب ۳.۰ حداقل بخشی از این فرآیندها را تغییر دهد. پولکادات برپایه بلاکچین بستری برای اجرای تکنولوژی وب ۳.۰ فراهم کرده است. بستری که نیاز به غول‌های اطلاعاتی مانند گوگل را حذف کرده و در مقابل حق انتخاب و آزادی بیشتری برای دسترسی به اطلاعات می‌دهد. 

برای مثال فرض کنید می‌خواهید به جای سرویس‌های اینترنتی کرایه ماشین، از یک اپلیکیشن بلاکچین‌پایه برای اجاره خودرو استفاده کنید. در این حالت به جای متصل شدن به سرویس‌های خدماتی بزرگ، مستقیم به راننده خودرو مورد نیازتان وصل می‌شوید و هر دوی شما به جای پرداخت هزینه خدمات به سرویس، کارمزدی بسیار کمتر به شبکه‌ی بلاکچین پرداخت می‌کنید و روابط مالی را همتا به همتا تنظیم خواهید کرد. 

این سرویس اطلاعات مسیر، شما و راننده را به صورت رمزنگاری شده در شبکه ذخیره می‌کند اما آن را در اختیار هیچ نهاد یا ارگانی قرار نمی‌دهد. بنابراین هم هزینه‌ی کمتری برای خدمت مورد نظرتان پرداخت کرده‌اید، هم حریم خصوصی قوی‌تری برای خود ایجاد کرده‌اید. 


پولکادات در والکس 


مطالب این مقاله را تیم محتوای والکس جمع‌آوری و تنظیم کرده است. والکس پلتفرم معاملات ارز دیجیتال ایرانی است که به تازگی ارز دیجیتال پولکادات را به لیست ارزهای قابل معامله‌ی خود افزوده است. والکس با فراهم کردن امکان خرید و فروش پولکادات و سایر ارزهای دیجیتال، تلاش می‌کند تا پلی بین کاربران ایرانی و بازار جهانی ارزهای دیجیتال باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.