پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
محیط کاری جذاب و پویا؛ نقطه قوت منابع انسانی ارتباط فردا
ارتباط فردا بهعنوان یک شرکت متمرکز بر نوآوری در حوزه تجارت الکترونیکی شناخته میشود که از سال 1389 مشغول به فعالیت است. زمینه اصلی فعالیت شرکت، فناوریهای مالی، پرداخت الکترونیکی و بانکداری دیجیتال است.
در بخش استخدام سایت ارتباط فردا آمده: «ما در ارتباط فردا اهداف و رؤیاهای بزرگی را دنبال میکنیم و مهمترین سرمایهای که برای رسیدن به این اهداف داریم، همکارانمان هستند. به همین دلیل در اینجا همهچیز در جهت راحتی و توسعه فردی و گروهی افراد تیم برنامهریزی و اجرا شده است. نظام جبران عملکرد منعطف و مدرن، شرایط کارى مبتنى بر رویکردهاى جدید در دنیا، تلفیق زندگى و کار در فضاى کاری، اعتبار آموزشـى و رفاهى، آکادمى توسعه فردی و تیمی و برنامههاى رشد مهارتهاى نرم کارکنان و… همگی نشانهای از رویکرد ارتباط فردا به سرمایه انسانی است.»
به گزارش عصربانک، چند سالی است که به دلایل مختلف از جمله تحریم، کمارزششدن پول ملی، حقوقهای بالاتر در کشورهای دیگر و هزار و یک دلیل دیگر، منابع انسانی سازمانهای مختلف مخصوصاً سازمانهای آیتیمحور با چالش مهاجرت نیروی انسانی ارزشمند خود مواجه هستند و برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی از راهکارهای مختلفی بهره میبرند. در همین راستا، شرکت ارتباط فردا برای رفع این مشکل از راهکارهای متنوعی مثل نظام جامع جبران خدمت منعطف و مدرن استفاده کرده است. ما برای آشنایی بیشتر با راهکارهای منابع انسانی ارتباط فردا با سیدجواد مرتضوی، مدیر منابع انسانی به گفتوگو نشستیم.
مرتضوی، مدیر منابع انسانی ارتباط فردا دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی است و از ابتدای آذر ۱۳۹۹ در این شرکت مشغول به فعالیت شده است.
مهمترین نقطه قوت ارتباط فردا
او در ابتدا درباره نقاط قوت ارتباط فردا در حوزه منابع انسانی گفت: «محیط صمیمی و دوستانه ارتباط فردا باعث شده که مثل یک خانواده کنار هم باشیم و ارتباطی عمیق، سازنده و پایدار بسازیم. در ارتباط فردا بر مبنای اعتماد تیمسازی میکنیم و از قدرت کار تیمی برای موفقشدن در مسیر اهداف ارتباط فردا استفاده میکنیم. اینجا فضای خوبی برای ارتباط مؤثر، کار تیمی، نوآوری و توسعه فردی مهیاست، هر فردی با این شایستگیها میتواند پیشرفت کند. فرصت رشد و پیشرفت، جو سازمانی خوب و محیط کار جذاب از ویژگیهای مثبت ارتباط فردا است. بر اساس رضایتسنجی که در مردادماه انجام شد، آنچه کارکنان بهعنوان دلیل ماندن در ارتباط فردا عنوان کردند، فرصت رشد و پیشرفت بود.»
او درباره تعداد و تحصیلات کارکنان ارتباط فردا توضیح داد: « بر اساس آخرین آمار تعداد کارکنان شرکت به ۲۰۰ نفر رسیده و تحصیلات بیش از ۸۰ درصد از کارکنان ارتباط فردا در سطح کارشناسی و بالاتر است.»
مزیت رقابتی منابع انسانی ارتباط فردا نسبت به رقبا
مرتضوی درباره مزیت رقابتی منابع انسانی ارتباط فردا افزود: «در کنار نقاط مثبتی که عنوان شد، چالشهای روزمره فناوری باعث شده که در ارتباط فردا با تجربههای هیجانانگیز و جذابی روبهرو باشیم. این موضوع در کنار نقاط مثبت دیگری که عنوان شد، بهخصوص جو سازمانی انگیزهای شده که امروز جمعی از افراد متخصص و مشتاق با اهدافی بلندپروازانه در ارتباط فردا دور هم جمع شوند.»
اقدامات انجامشده در حوزه منابع انسانی
مدیر منابع انسانی ارتباط فردا خاطرنشان کرد: «در یک سال اخیر بعد از شناخت، بررسی و تجزیه تحلیل موضوعات منابع انسانی، در جلسات مشترکی که با همکاران برگزار کردیم، آسیبشناسی و عارضهیابی انجام شد. بر همین اساس نقشهراه منابع انسانی شامل اقدامات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت ترسیم شد. در کوتاهمدت اقداماتی همچون: یکپارچهسازی سیستم اطلاعاتی منابع انسانی، بازنگری و اجرای آییننامهها و روالهای اجرایی، بازطراحی و اجرای نظام کارمندیابی، جذب و استخدام، تجزیهوتحلیل مشاغل و گریدینگ، بازطراحی بستههای حمایتی و رفاهی انجام شد.»
مرتضوی ادامه داد: «برنامههایی شامل طراحی و استقرار نظام جامع جبران خدمت، طراحی و تدوین سیستم جامع آموزش، طراحی و استقرار سیستم مدیریت عملکرد و بهبود مدل شایستگیهای کلیدی ارتباط فردا برای میانمدت در نظر گرفته شد و در بلندمدت روی برنامههای تعالی و توسعه منابع انسانی از جمله مدیریت استعدادها و جانشینپروری، توسعه رهبری با رویکردهایی همچون IDP، نظام پیشنهادها و توسعه فرهنگ سازمانی و ارزشها تمرکز خواهیم کرد.»
به گفته مرتضوی یکی از اقدامات خوبی که با هدف شفافسازی انجام شد، استقرار نظام جامع جبران خدمت بود.
او با توضیح اینکه جبران خدمت یکی از فرایندهای منابع انسانی است، گفت: «در بیشتر شرکتها همچنان نگاه سنتی و صرفاً در حد پرداخت حقوق و تسهیلات وجود دارد. در حالی که جبران خدمت یکی از زیرساختهای اساسی منابع انسانی است که همه فرایندها مثل جذب، آموزش، عملکرد و ارتقا را تحت تأثیر قرار میدهد.»
اهداف نظام جبران خدمت
مدیر منابع انسانی ارتباط فردا ادامه داد: «نظام جبران خدمت چند هدف دارد که یکی از این اهداف برقراری عدالت درونی و بیرونی است که در یک سازمان و خارج از آن در مشاغل مشابه بین افرادی که از لحاظ شایستگی همتراز هستند، عدالت پرداخت وجود داشته باشد.»
به گفته او هدف دوم، جذب و نگهداشت استعدادهاست و باید به این نکته توجه شود که بعضی از مشاغل و افراد کلیدی نیازمند توجه ویژه هستند و هدف سوم آن است که این نظام باید انگیزشی باشد و به عملکرد بهتر، افزایش بهرهوری و رفتار مطلوب در شرکت منجر شود.
مرتضوی توضیح داد: «با توجه به موارد عنوانشده، ما در ارتباط فردا تصمیم گرفتیم که الگوی جبران خدمت 4P را پیادهسازی کنیم که از مرحله بررسی تا اجرا حدود چهار ماه به طول انجامید و در اردیبهشتماه استقرار یافت. در گام اول با نگاهی به نتایج ارزشیابی شغل (که در گذشته طبق مدل هی گروپ انجام شده بود)، الگوبرداری و جلسات خبرگی؛ مشاغل شرکت بر اساس اهمیت و ارزشآفرینی، گروهبندی شد. در گام بعدی، برای هر یک از گروههای شغلی، مطابق با پرداخت بازار و وضعیت فعلی حقوق، یک بازه MIN تا MAX پرداخت در نظر گرفته شد.»
او تصریح کرد: «با ترسیم Pay Structure برای گروههای شغلی، بازههای پرداخت برای هر شغل (Pay For Position) تعیین شد.»
به گفته مرتضوی در همین راستا، Pay Structure در طول سال با توجه به سیاستها، نرخ افزایش رسمی تورم و حداقلهای پرداختی اعلامشده از سوی وزارت کار، مورد بازبینی و طراحی مجدد قرار میگیرد.
او ادامه داد: «پس از تدوین ساختار پرداخت اقدام به ارزیابی شاغلان کردیم. کلیه کارکنان شرکت بر اساس شایستگیهای تخصصی و کلیدی، سابقه و مدرک تحصیلی، مورد ارزیابی قرار گرفتند و رتبه هر یک از شاغلان در گروه مرتبط به شغل مشخص شد. از نکات قابل توجه ارزیابی شاغلان، وزن بیشتر شایستگیهای تخصصی و شایستگیهای کلیدی است که ۷۰ درصد امتیاز ارزیابی مربوط به این دو معیار است. در این مدل صرفاً داشتن مدرک بالاتر یا سابقه کاری بیشتر برای افزایش حقوق و ارتقا کفایت نمیکند، فرد باید از لحاظ شایستگیها و توانمندیها شرایط احراز را داشته باشد و امتیاز آن را کسب کند.»
به گفته او هر رتبه در گروه شغلی، حقوق مبنای شاغل را تعیین میکند که شامل آیتمهای حقوق پایه، فوقالعاده شایستگی، فوقالعاده جذب و فوقالعاده سرپرستی است.
مرتضوی اضافه کرد: «در هر گروه شغلی، حقوق پایه کارکنان، در همه رتبهها، به یک میزان است، اما فوقالعاده شایستگی هر رتبه نسبت به رتبه دیگر متفاوت است. با اجرای این مدل توانستهایم علاوه بر شفافسازی حقوق و دستمزد، پرداخت مبتنی بر شایستگی را در ارتباط فردا نهادینه کنیم. P سوم یعنی Pay For Performance نیز در پایان دورههای ارزیابی عملکرد و بر اساس امتیاز عملکرد تیمی و فردی محاسبه و به همکاران پرداخت میشود. در P چهارم یعنی Pay For Partnership بستههای رفاهی ارتباط فردا را قرار دادیم؛ بستههای رفاهی هدفمند با نام ریحال. ریحال ترکیبی از ریال و حالِ خوب است که کمک میکند، همکاران و خانواده آنها، حس و حال خوبی از کار کردن در ارتباط فردا داشته باشند.»
برنامههای آتی توسعه منابع انسانی
مرتضوی در انتها درباره برنامههای آتی توسعه منابع انسانی گفت: «مدیریت استعدادها و جانشینپروری، توسعه رهبری با رویکرد IDP و توسعه فرهنگ سازمانی و ارزشها از مواردی است که شرکت به آنها نیاز دارد و باید نسبت به انجام آن اقدام کنیم. جذب نیروی انسانی شایسته و توانمند و نگهداشت آن کاری بسیار سخت است، خصوصاً نسل جدیدی که وارد بازار کار شدهاند، بنابراین علاوه بر توجه به جبران خدمت مالی، باید بعد غیرمالی آن را نیز مدنظر قرار داد.»
به گفته مرتضوی دورکاری، کاهش زمانهای کاری، ساعتهای کاری انعطافپذیر، جو سازمانی خوب، همکاران و مدیران حرفهای و توانمند، ارتقا و پیشرفت شغلی، محیط کاری جذاب، برقراری تعادل کار و زندگی، فرصتهای یادگیری و توسعه حرفهای و قدردانی از جمله مواردی است که شرکتها باید مدنظر قرار دهند.