راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس احراز هویت یوآیدی برای صرافی‌های رمزارز / احراز هویت صرافی اکسیر توسط یوآیدی راه‌اندازی شد

محصول احراز هویت دیجیتال کاربران یوآیدی راه‌اندازی شد. با انجام eKYC به جای فرایند دستی در صرافی رمزارز اکسیر، ۹۵.۸ درصد در زمان تأیید کاربران صرفه‌جویی می‌شود.

سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی برای صرافی‌های رمزارز راه‌اندازی و رونمایی شد. برای اولین‌بار این سرویس در صرافی رمزارز اکسیر پیاده‌سازی شده است. با تأیید هویت دیجیتال، کاربران صرافی‌ها در کمتر از یک ساعت به‌صورت امن و آنلاین احراز هویت خواهند شد. به این ترتیب، مشکلات عملیاتی در ثبت‌نام کاربران کمینه شده و صرافی‌های رمزارز می‌توانند به میلیون‌ها کاربر با هزینه سربار کمتر، خدمات ارائه دهند.

صرافی‌های رمزارز، زمان زیادی را صرف احراز هویت کاربران خود با استفاده از اپراتور انسانی می‌کنند. این امر، سبب نارضایتی کاربران و عدم توانایی ارائه رابط کاربری مناسب توسط صرافی‌ها و همچنین هزینه‌های اضافی برای هر دو طرف می‌شود.


هجوم کاربران و گلوگاه احراز هویت؛ مشکل بزرگ صرافی‌های رمزارز


احراز هویت کاربران در صرافی‌های رمزارز با کمک اپراتور انسانی، حداقل یک روز و حداکثر هشت روز کاری به طول می‌انجامد. زمانی که برای انجام این فرایند صرف می‌شود، علاوه بر نارضایتی کاربران، برای صرافی‌ها نیز هزینه‌بر خواهد بود؛ زیرا استفاده از تعداد بیشتر نیروی انسانی به‌منظور پاسخگویی به حجم زیاد تقاضای کاربران، هزینه زیادی برای صرافی‌ها دارد. به‌علاوه، کاربران فقط در ساعات محدودی از شبانه‌روز می‌توانند فرایند احراز هویت را به انجام برسانند و زمان انتظار در روزهای تعطیل افزایش می‌یابد.

طبق آمار سایت Chain Analysis، میزان کاربران ارز دیجیتال در 12 ماه اخیر ۸۸۰ درصد رشد داشته است. با توجه به استقبال مردم از بازار رمزارزها، تأیید هویت کاربران، به یک مشکل بزرگ برای صرافی‌های رمزارز تبدیل‌ شده که با سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی، این مشکل کاملاً برطرف می‌شود.

در سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران اینترنت به عدد یک میلیارد نفر رسیده بود و هم‌اکنون تعداد کاربران اینترنت بیش از چهار میلیارد نفر است. با مقایسه روند رشد کاربران اینترنت و روند رشد کاربران رمزارز در نمودار زیر، این مفهوم را می‌توان به بهترین شکل نمایش داد.

تنها ۱۳ سال از تولد بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ می‌گذرد و سرعت رشد کاربران رمزارز گاهی اوقات از سرعت رشد اینترنت هم فراتر رفته است. بر اساس داده‌ها می‌توانیم ادعا کنیم که تعداد کاربران فعلی رمزارز در جهان مشابه با تعداد کاربران اینترنت در سال ۱۹۹۷ است و با ادامه روند رشد کاربران رمزارز، در سال ۲۰۲۴ تعداد کاربران رمزارز به یک میلیارد نفر خواهد رسید.

نمودار مقایسه تعداد کاربران اینترنت و رمزارز در جهان

این بدین معناست که در سه سال آینده بیش از ۷۰۰ میلیون نفر به کاربران حال حاضر رمزارز افزوده خواهد شد. هجوم این تعداد کاربر به سمت این صنعت، نیازمند مقیاس‌پذیری فرایندها و زیرساخت‌هاست. در غیر این صورت، رقابت بین شرکت‌های فعال در این حوزه مثل صرافی‌ها، بازیگرانی را که آماده رشد نباشند، حذف می‌کند.

یکی از گلوگاه‌های اساسی در آن‌بوردینگ صدها میلیون کاربر، مسئله احراز هویت است. با توجه به این احتمالات، سیستم احراز هویت سنتی معمول برای کاربران احراز هویت در آینده مطلقاً جوابگوی صرافی‌ها و کاربران آنها نخواهد بود.


با احراز هویت دیجیتال، چه مشکلاتی برای صرافی‌های رمزارز حل می‌شود؟


هزینه عملیاتی کمتر

واضح است که احراز هویت دیجیتال باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه این فرایند می‌شود. احراز هویت سنتی در صرافی‌ها با کمک نیروی انسانی، هزینه زیادی برای صرافی‌های رمزارز دارد. می‌توان فرض کرد که در بهترین حالت تأیید هویت اصولی هر کاربر از اپراتور انسانی حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد؛ چک‌کردن نام، کد ملی، محل سکونت، اطلاعات تماس و مالی. در نتیجه در طول یک شیفت کاری هشت‌ساعته نهایتاً هر اپراتور می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ کاربر را تأیید یا رد کند. در واقع با افزایش تعداد کاربران ثبت‌نامی از عدد تقریبی ۵۰ کاربر به ازای هر اپراتور، گلوگاه تشکیل می‌شود و کاربران در صف احراز هویت منتظر می‌مانند.

در این وضعیت دو راه‌حل مقطعی وجود دارد:

  • از دست دادن کاربران در صف انتظار طولانی؛
  • افزودن نیروی انسانی.

در هر دو حالت هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی به کسب‌وکار تحمیل می‌شود. با احراز هویت دیجیتال کاربران صرافی، در هزینه امکانات مرکز تماس و پشتیبانی برای پیشبرد امکانات جدید در صرافی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

مقیاس‌پذیری

اقتصاد مقیاس یکی از اساسی‌ترین عوامل رقابتی در فضای کسب‌وکار است. با به‌کارگیری روش‌های نوین در راستای اقتصاد مقیاس، می‌توانیم بازدهی مالی کسب‌وکارها را به‌شدت افزایش دهیم. یکی از این روش‌های نوین استفاده از هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی می‌تواند وظایف مختلفی را عهده‌دار شده و جایگزین نیروی انسانی شود.

یوآیدی با توسعه احراز هویت بر پایه هوش مصنوعی و بیومتریک چهره، محصول جدیدی برای صرافی‌های رمزارز طراحی و راه‌اندازی کرده که می‌تواند اقتصاد مقیاس صرافی‌ها را دگرگون کند. با پیاده‌سازی سرویس احراز هویت در صرافی‌ها، امکان ثبت‌نام و احراز هویت میلیون‌ها کاربر به‌صورت آنلاین و خودکار فراهم می‌شود. بدین ترتیب هد کانت تیم‌های عملیات و پشتیبانی در صرافی‌ها به مقدار قابل توجهی بهبود می‌یابد.

به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که فناوری رمزارزها، ذاتاً به‌صورت آنلاین و دیجیتال است و احراز هویت دستی خلاف این ماهیت و ضد اهداف استراتژیک این صنعت عمل می‌کند.

سرعت عمل

احراز هویت کاربران صرافی‌های رمزارز در مدل سنتی و با استفاده از نیروی انسانی، به حدود یک تا هشت روز زمان نیاز دارد. این زمان با استفاده از احراز هویت دیجیتال یوآیدی در صرافی به کمتر از یک ساعت کاهش یافته است. اگر زمان لازم برای احراز هویت کاربران با روش سنتی را حداقل زمان یعنی یک روز و انجام این فرایند با روش دیجیتال صرافی اکسیر را یک ساعت در نظر بگیریم، با انجام فرایند احراز هویت کاربران صرافی ارز دیجیتال توسط روش دیجیتال، ۹۵.۸ درصد در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

به‌علاوه، محدودیتی در فرایند احراز هویت کاربران وجود ندارد. به این ترتیب، سرعت احراز هویت کاربران به میزان بسیار زیادی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، استفاده از سیستم چند نخی برای پردازش و تأیید هویت کاربران، باعث می‌شود که هویت چند کاربر در زمان خاص، بررسی شود. این امر به نوبه خود سرعت پردازش را افزایش می‌دهد.


مطالعه موردی صرافی‌های بزرگ جهان و احراز هویت کاربران


بایننس به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا با ۲۸.۶ میلیون کاربر و گردش مالی ۶۳.۲ میلیارد دلار، برای احراز هویت کاربران خود از سرویس احراز هویت دیجیتال شرکت رفینیتیو (Refinitiv) استفاده می‌کند.

دومین صرافی بزرگ جهان، یعنی هیوبی (Huobi) در آگوست ۲۰۱۸ به هنگ‌کنگ نقل مکان کرد و از احراز هویت دیجیتال برای شناسایی و تأیید هویت کاربران خود استفاده می‌کند. فرایند احراز هویت کاربران صرافی Huobi با همکاری شرکت جومیو (Jumio) انجام می‌پذیرد.

صرافی‌های بزرگ دیگر مانند کوین‌بیس نیز برای احراز هویت کاربران خود از این روش بهره می‌برند. کوین‌بیس از راه دور کار می‌کند و فاقد دفتر مرکزی فیزیکی است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد و از مارس ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده از نظر حجم معاملات بود. این صرافی نیز برای احراز هویت کاربران خود از جومیو کمک می‌گیرد.


یوآیدی، تنها ارائه‌دهنده سرویس احراز هویت دیجیتال صرافی رمزارز در ایران


صرافی‌های رمزارز برای احراز هویت کاربران خود به‌صورت دیجیتال، تنها گزینه یوآیدی را در دسترس دارند. یوآیدی اولین و تنها ارائه‌دهنده محصول احراز هویت کاربران صرافی‌های رمزارز است که این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن چهره کاربر انجام می‌دهد.


فرایند همکاری با یوآیدی برای پیاده‌سازی محصول احراز هویت صرافی


سرویس احراز هویت کاربران صرافی‌های رمزارز یوآیدی به‌صورت SDK تحت وب و اندروید موجود است. اطلاعات هویتی، تماس، مالی و محل سکونت کاربر دریافت می‌شود و با اطلاعات بانک اطلاعاتی اصلی آنها مانند ثبت احوال و اداره پست، مورد مقایسه قرار می‌گیرد. همچنین با استفاده از ویدئوی سلفی از چهره کاربر، زنده‌بودن و اصالت آن بررسی می‌شود و چهره کاربر با عکس ثبت احوال تطبیق داده می‌شود.

این فرایند در کمترین زمان و زیر یک ساعت انجام می‌پذیرد. در سرویس یوآیدی به‌منظور احراز هویت کاربران در صرافی‌های رمزارز، هیچ هزینه‌ای از کاربر دریافت نمی‌شود و فقط کارمزدی طبق توافق از صرافی مورد نظر به ازای هر کاربر دریافت می‌شود. سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی فرایند احراز هویت سجام و احراز هویت ثنا را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد به انجام می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.