راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب 60 الگوی مدل کسب‌وکار منتشر شد

کتاب 60 الگوی مدل کسب‌وکار توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد. این کتاب را  الیور گاسمن، کارولین فرانکن و میکلاسیک در سه بخش نوشته‌ و مازیار نوربخش رئیس هیئت مدیره رمیس و محمدرضا درخشان آن را ترجمه کرده‌اند؛ مترجمان این کتاب که بیش از یک دهه است که از مشتاقان نظری و عملی مبحث جذاب مدل کسب‌وکار هستند، با مشاهده نبوغ فوق‌العاده الیورگاسمن و همکارانش در خلق این اثر ارزشمند تصمیم به ترجمه آن گرفتند تا از این طریق جمع بیشتری از فارسی‌زبانان موفق به مطالعه، آموختن و لذت‌بردن از آن شوند.


نگاهی به محتوا


 این کتاب دارای سه بخش است؛ بخش اول به‌منظور معرفی عناصر و قوانین بنیادین راهبری مدل کسب‌وکار نگاشته شده است. در این راستا، دستور کاری آماده‌ شده تا خواننده بتواند مفهوم طراحی مدل کسب‌وکار را درک کند و آماده اندیشیدن در مورد مدل‌های کسب‌وکار شود. همراه با مثلث جادویی تبیین‌کننده منطق و ابعاد مدل کسب‌وکار، فرایند چهارگانه‌مان برای توسعه مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه به سبک ساختارمند ارائه شده است. بخش اول، با مجموعه سه‌گانه عوامل اصلی موفقیت که از نظر ما در پروژه تغییر مدل کسب‌وکار بسیار حائز اهمیت هستند، پایان می‌یابد.

روی این شالوده؛ بخش دوم قرار گرفته که امکان نگاه ژرف به ارکان راهبری مدل کسب‌وکار، یعنی طرح‌های کلی 60گانه را فراهم می‌سازد که ابزار مهمی جهت خلق ایده‌های نو برای الگوهای کسب‌وکار نوآورانه است و زمینه مشترکی برای مونتاژ و بازترکیب مفاهیم به وجود می‌آورد.

و بالاخره در بخش سوم، فرصت کاربردی‌سازی فوری جهت‌یاب راهبری مدل کسب‌وکار و الگوهای 60گانه آن در کسب‌وکار شخص ایجاد می‌شود. اگر ناشکیبا هستید، همین الان هم می‌توانید به آن بخش مراجعه کنید و با استفاده از نسخه جمع‌وجور شده راهبری مدل کسب‌وکار، یعنی «مدل نوآورانه کسب‌وکار در 10 گام»، ترسیم طرح کلی ایده الگوی کسب‌وکارتان را عجالتاً پس از خواندن متن شروع کنید.

مخاطب خاص کتاب حاضر، اشخاص حرفه‌ای هستند و از این‌ رو عامدانه از بحث‌های پیچیده نظری و نیز درج منابع در خود کتاب اجتناب کرده‌ایم؛ اما علاقه‌مندان، چه اصحاب نظر و چه پیران تجربه، می‌توانند به کتاب‌شناسی انتهای کتاب که دارای طبقه‌بندی است و نیز به فهرست مرتباً به‌روزشونده‌ای از تحقیقات و ابزارهای جانبی در وب‌سایت ما مراجعه کنند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «روش طراحی راهبری مدل کسب‌وکار که در کتاب حاضر ارائه می‌شود، مبتنی بر تحقیقات میدانی است. انقلابی‌ترین نوآوری‌ها در مدل کسب‌وکار در 50 سال اخیر را بررسی کرده‌ایم تا دریابیم مدیون کدام روندهای قابل‌ پیش‌بینی و سیستماتیک هستند. آنچه ما را شگفت‌زده کرد، این بود که 90 درصد نوآوری‌های الگوی کسب‌وکار، صرفاً بازترکیبی از ایده‌ها و مفاهیم پیش‌تر موجود در سایر صنایع بوده‌اند. وقتی این را بدانیم، می‌توانیم از آن منفعت کسب کنیم؛ شبیه هر مهندس دیگری که روش‌های طراحی‌ای را به کار می‌گیرد که تابع برخی قواعد فنی و آزموده‌ها هستند. الگوهای 60گانه فهرست‌شده در راهبری مدل کسب‌وکار، می‌توانند نقطه‌چین‌هایی برای تلاش‌های شما در جهت نوآوری در مدل کسب‌وکار باشند.»

نوربخش و درخشان در بخش مقدمه مترجمان نوشته‌اند: «مدل  کسب‌وکار مناسب از جمله عوامل کلیدی موفقیت کسب‌وکارهاست. لازمه یک مدل کسب‌وکار مناسب، انسجام اجزای آن با یکدیگر است. به همین خاطر در طراحی و  شکل‌دهی یک مدل کسب‌وکار، انتخاب صحیح هر جزء حائز اهمیت است. مطالعه این کتاب علاوه بر آنکه به نگرش شما به مفهوم مدل کسب‌وکار عمق خواهد بخشید، توانمندی‌تان در حوزه‌های طراحی و بازطراحی مدل کسب‌وکار را ارتقا خواهد بخشید.»

ناشر کتاب نیز در  بخش یادداشت ناشر نوشته است: «کتاب 60 الگوی مدل کسب‌وکار یکی از بهترین منابع برای شناخت راه‌های محدود موفقیت در دنیای کسب‌وکارهاست. شاید باورکردنی نباشد که در کنار حجم بی‌پایان کسب‌وکارهای موفق جهان، 60 الگوی موفق و حساب پس‌داده بیشتر نداریم.»

هم‌اکنون می‌توانید این کتاب را با تخفیف به مبلغ ۱۰۷/۰۰۰ تومان از فروشگاه راه پرداخت خریداری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.