راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پلتفرم بلاکچینی ققنوس، بستری برای برگزاری انتخاباتی آرام

مهدی قادری، مدیرمحصول سرویس انتخاباتی ققنوس: برای برگزاری انتخابات نظام مهندسی کل کشور، شرکت ققنوس از میان ۲۲ شرکتی که در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی و پایش قرار گرفته بودند، بیشترین امتیاز را دریافت کرد. ما توانسته‌ایم در زمینه کیفیت، امنیت شبکه و سطح قیمت مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد کنیم که به نظرم همین امر باعث شد سازمان نصر تهران نیز، ققنوس را به‌عنوان مجری طرح انتخابات بر بستر بلاکچین انتخاب کند.

ابوالفضل رجبی / شرکت ققنوس اولین شبکه و بزرگ‌ترین پلتفرم کاربردی‌سازی فناوری دفترکل توزیع‌شده در ایران است که توانسته در این زمینه جایگاه خود را به‌عنوان شرکتی با ساختار بلاکچینی تثبیت کند. این شرکت حدود یک سال است که با استفاده از بستر بلاکچینی به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیک، انتخابات بسیاری را در کشور برگزار کرده است. یکی از این انتخابات که در گذشته با حواشی و تجربه‌های ناکامی همراه بوده انتخابات کمیسیون‌های داخلی نصر تهران بود.این سازمان با توجه به حواشی دوره‌های گذشته تصمیم گرفت انتخابات خود را بر بستر بلاکچین برگزار کند. بر همین اساس، شرکت ققنوس مجری اصلی طراحی این پلتفرم شد و نتیجه این انتخابات تاکنون با رضایت شرکت‌کنندگان و ذی‌نفعان آن همراه بوده است. این رضایت بدین معناست که تغییر رویکرد در انتخابات توانسته تخلف یا اشکال در امر انتخابات این سازمان را به شکل ویژه‌ای کاهش دهد. در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با مهدی قادری، مدیرمحصول سرویس انتخابات بر بستر بلاکچینن شرکت ققنوس را می‌خوانید.


شفافیت مهم‌ترین اصل انتخابات


قادری در ابتدا در توضیح رویکرد شرکت ققنوس در طراحی و توسعه پلتفرم انتخابات بر بستر بلاکچین گفت: «یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در امر انتخابات، در هر شکلی که برگزار شود، شفافیت فرایند اجرایی آن است. از طرفی در انتخابات هر کدام از برگزارکنندگان و کاندیداها و شرکت‌کنندگان بایستی به یک نهاد مرکزی اعتماد کنند. رویکرد ما با در نظر گرفتن این دو نکته شکل گرفت و تلاش کردیم انتخابات را در بستر فناوری دفترکل توزیع‌شده طراحی کنیم. در این ساختار تمام اطلاعات فرایند انتخابات همراه با رأی افراد در نقاط مختلف ذخیره می‌شود که بر همین اساس امکان تغییر، مخدوش‌سازی و حذف رأی عملاً از بین می‌رود.»

او در ادامه با اشاره به سفارش سازمان نصر تهران برای طراحی پلتفرم انتخابات گفت: «ما در سال گذشته به سفارش سازمان نظام مهندسی رایانه‌ای استان تهران، اقدام به تولید و آماده‌سازی یک سکوی انتخاباتی مبتنی بر بستر بلاکچین کردیم. اما در سال گذشته به‌دلیل تضاد منافع موجود، نتوانستیم این طرح را که با حضور سه تن از اعضای هیئت‌مدیره ققنوس به‌عنوان کاندیدای عضویت در هیئت‌مدیره نصر تهران ایجاد شده بود برای سازمان نصر تهران انجام دهیم و فعالیت ما تنها در سطح سایر استان‌های کشور انجام گرفت که به مشارکت حداکثری اعضا در فرایند انتخابات منجر شد.»

قادری، در پاسخ به اینکه چگونه انتخابات امسال کمیسیون‌های نصر تهران به آنان سپرده شد، گفت: «برای امسال ما همزمان که در حال برگزاری انتخابات نظام مهندسی کل کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین انتخابات تمام‌الکترونیک در کشور بودیم، نصر تهران از ما خواستند تا انتخابات کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه آن را نیز بر عهده بگیریم و ما توانستیم در طول دو هفته انتخابات ۲۰ کمیسیون را با تمام پیچیدگی‌های این انتخابات، بدون داشتن حواشی گذشته به شکل کامل به انجام برسانیم.»


پیچیدگی‌های انتخابات کمیسیون‌های نصر تهران


قادری در ادامه به چالش‌های اصلی برگزاری انتخابات نصر تهران پرداخت و گفت: «در یک سالی که ما انتخابات الکترونیک بسیاری را برگزار کرده‌ایم، بدون شک انتخابات نصر تهران سخت‌ترین و چالشی‌ترین آنان بوده است. در انتخابات نصر از نظر تعداد رأی‌دهندگان چالش خاصی نداشتیم و اصل چالش ما مسئله پیچیدگی‌های حقوقی ـ صنفی این انتخابات بود. در این انتخابات میان افراد حقوقی و حقیقی در میزان و شکل مشارکت تفاوت‌هایی وجود دارد؛ به شکلی که در انتخابات کمیسیون‌ها تنها افراد حقوقی به حقوقی‌ها و افراد حقیقی نیز به حقیقی‌ها می‌توانستند رأی دهند. این محدودیت در سطح انتخابات هیئت‌مدیره بیشتر نیز می‌شود که امیدواریم بتوانیم آن را نیز به‌خوبی برگزار کنیم.»

قادری در ادامه به مهم‌ترین فاکتور در طراحی این پلتفرم اشاره کرد و بیان داشت: «نخستین و مهم‌ترین فاکتور ما در طراحی این سامانه توجه به شفافیت و خدشه‌ناپذیری آرا بوده است. در سامانه‌ای که ما در بستر بلاکچین ایجاد کرده‌ایم، اطلاعات فرد رأی‌دهنده همراه با اطلاعات کل انتخابات به‌صورت رمزگذاری‌شده در  ۲۴ نقطه ذخیره می‌شود؛ همچنین در این طراحی به اصل محرمانگی رأی افراد توجه داشته‌ایم و این موضوع به هیچ‌وجه در دسترس قرار نمی‌گیرد.»

قادری ضمن تأکید بر دسترسی لحظه‌ای بر میزان مشارکت در فرایند برگزاری انتخابات، در توضیح مزیت این پلتفرم در مقایسه با پلتفرم دیگر شرکت‌ها گفت: «آرای شرکت‌کنندگان همان‌طور که گفته شد در ۲۴ نقطه به شکل رمزگذاری‌شده ذخیره می‌شود که این بدان معناست که اگر بر فرض محال در یکی از این نقاط اطلاعاتی مخدوش یا حذف شود، در ۲۳ نقطه دیگر پیام خطای عدم هم‌خوانی اطلاعات نمایش داده می‌شود و به شکل خودکار اگر نقص در اطلاعات تشخیص داده شود، آن نقطه از دایره اجماع خارج می‌شود. از طرفی فرد شرکت‌کننده به‌راحتی می‌تواند از نحوه ثبت و شمارش رأی خود در بستر بلاکچین با استفاده لینک آن اطمینان پیدا کند.»


چشم انداز پلتفرم انتخاباتی ققنوس


مدیرمحصول پلتفرم انتخابات ققنوس در توضیح چشم‌انداز توسعه این سامانه گفت: «امیدواریم در چند سال آینده به نقطه‌ای برسیم که حدود نیمی از نقاط مورد استفاده ما، در خارج از کشور باشد. همچنین در رابطه با چشم‌انداز پلتفرم در تلاشیم تا انتخاباتی را که مجری آن هستیم، به بهترین نحو به انجام برسانیم و اعتمادی بلاکچینی در ساختار انتخاباتی کشور ایجاد کنیم و روزبه‌روز بتوانیم انتخابات مهم‌تر، گسترده‌تر و چالشی‌تری را برگزار کنیم.»

قادری در انتها در پاسخ به اینکه چه مزیتی سبب شد تا شرکت ققنوس برای اجرای این طرح انتخاب شود، گفت: «برای برگزاری انتخابات نظام مهندسی کل کشور، شرکت ققنوس از میان ۲۲ شرکتی که در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی و پایش قرار گرفته بودند، بیشترین امتیاز را دریافت کرد. ما توانسته‌ایم در زمینه کیفیت، امنیت شبکه و سطح قیمت مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد کنیم که به نظرم همین امر باعث شد سازمان نصر تهران نیز، ققنوس را به‌عنوان مجری طرح انتخابات بر بستر بلاکچین انتخاب کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.