راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تصمیم هوشمندانه در راستای بهبود مصرف انرژی ماینرها

آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌‎های پردازشی رمزگذاری شده، به‌عنوان نخستین و تنها مرجع آزمون معیار مصرف انرژی در تجهیزات استخراج رمزارزها، در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف افتتاح شد.

جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف در راستای بهینه‌سازی مصرف برق کشور اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه بررسی تجهیزات استخراج بیت‌کوین کرد.

آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با دریافت گواهی‌نامه تأیید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرها (تجهیزات استخراج رمزارزها) از سازمان ملی استاندارد ایران (مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران)، اولین آزمایشگاه و تنها مرجع آزمون در کشور است که در این زمینه فعالیت می‌کند. این نخستین گواهینامه‌ای است که در زمینه تأیید استاندارد معیار مصرف انرژی تجهیزات استخراج رمزارزها (ماینر) از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر می‌شود و پیش از این، چنین گواهینامه‌ای صادر نشده و آزمایشگاهی برای تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینرها در کشور وجود نداشت.

علیرضا آخوندی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حاشیه مراسم راه‌اندازی آزمایشگاه مذکور در خصوص ضرورت راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فرآورده‌‎های پردازشی رمزگذاری‌شده رمزارزها (ماینرها) گفت: «این آزمایشگاه از ورود تجهیزات مستهلک و اسقاطی کشورهای دیگر به داخل جلوگیری می‌کند. یکی از مشکلات در این زمینه، میزان مصرف برق و انرژی تجهیزاتی است که از کشورهای دیگر مانند چین وارد کشور می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولاً بعد از اتمام دوره بهره‌وری، از طریق مبادی قانونی و غیرقانونی بدون اینکه هیچ نظارت و آزمایش کیفیتی روی آنها صورت گرفته باشد، وارد کشور می‌شوند که پیامد آن مشکلات عدیده‌ای است که اتفاق افتاده است.»

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت: «از مجموعه وزارت صنعت و وزارت نیرو و مجلس تقاضا و طرح درخواست داشته‌ایم که به این موضوع به‌صورت یک فرایند قانونی نگاه کنند و یکی از الزامات ورود ماینرها به کشور، داشتن استانداردهای لازم باشد که این استانداردها توسط مراجع آزمایشگاهی مانند نخستین آزمایشگاه استخراج فرآورده‌‎های پردازشی رمزگذاری‌شده رمزارزهای سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این موضوع باید به شکل یک الزام و فرایند قانونی در کشور صورت پذیرد تا اگر سیاست بر آن است که ماینرها در کشور مورد استفاده قرار بگیرند، از شرایط مناسب و استاندارد بالایی برخوردار باشند.»

او در ادامه گفت: «قطعاً میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌ها (مستهلک و اسقاطی) مشکلاتی را ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت قطعی برق در تابستان کاملاً به این موضوع مربوط نبوده است، اما بر اساس گزارش‌ها، استفاده از این دستگاه‌ها قطعاً تأثیر منفی در نمودار مصرف شبکه برق کشور داشته است. راه‌اندازی و افتتاح این آزمایشگاه، از ورود و استفاده از تجهیزات مستعمل و مستهلک به کشور جلوگیری و این فرایند را استانداردسازی می‌کند. تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند و تجهیزاتی که از قبل به کشور وارد شده و در حال استفاده هستند، اگر به‌درستی سامان‌دهی شوند، قطعاً روی شبکه تأمین و توزیع برق کشور تأثیر خود را نشان خواهند داد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.