راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها پول تبلیغات‌شان را کجا خرج می‌کنند؟

ماه‌نامه تبلیغات بازرگانی در شماره پنجاه و شش و پنجاه و هفت منتشر شده در مرداد ماه خود جدول هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها در رسانه‌های مختلف را منتشر کرده است. ما کنجکاو شدیم بدانیم که از بین شرکت‌های بزرگ تبلیغ کننده، بانک‌ها تا چه میزان برای تبلیغات در رسانه‌های مختلف پول خرج می‌کنند.

در جدول شماره 1 هزینه تبلیغات بانک‌ها در تلویزیون و در جدول شماره 2 هزینه‌ تبلیغات بانک‌هادر روزنامه‌ها آمده است. همان طور که مشاهده می شود بانک تجارت 27 میلیارد تومان خرج تبلیغات تلویزیونی در این بازه 4 ماهه کرده است (میانگین 6.7 میلیارد در هر ماه). 8 بانک کشور در چهار ماه مهر تا دی سال 91حداقل یک بار در فهرست 10 شرکتی قرار گرفتند که بیشترین پول را بابت تبلیغات به تلویزیون می‌دهند. این 8 بانک، در این بازه زمانی نزدیک به 100 میلیارد تومان هزینه تبلیغات رسانه‌ای داشته‌اند. (باکس‌‌های خالی یعنی بانک در آن ماه جزو 10 تبلیغ کننده اول نبوده است.)

به صورت میانگین هر بانکی که حداقل یک بار در فهرست 10 شرکت دست و دل‌باز تبلیغ کننده قرار گرفته ماهانه نزدیک به شش و نیم میلیارد تومان برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کرده است.

 TABLE-1

جدول دوم که مربوط به هزینه تبلیغات بانک‌ها در روزنامه‌هاست نشان می‌دهد که اوضاع با تلویزیون کاملا فرق دارد. پرداخت‌های تبلیغاتی در این زمینه پایین آمده است. شش بانک دست و دل‌باز این 4 ماه 13 بار جزو ده تبلیغ کننده اول روزنامه‌ها بوده‌اند. بانک قوامین برای مثال در این چهار ماهه با حدود 20 میلیارد تومان بیشترین هزینه را داشته است که با عدد 27 میلیارد تومانی بانک تجارت در تلویزیون قابل مقایسه نیست.

در ماهنامه تبلیغات بازرگانی تبلیغ در مجلات هم بررسی شده که با وجود اختلاف زیاد عددها با تلویزیون و روزنامه‌ها از ذکر آن می‌گذریم.

TABLE-2

 جدول 3 مجموع هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌ها در سه رسانه (تلویزیون، روزنامه و مجله) را نشان می‌دهد که ملاحظه می‌شود حداقل سه بانک جزو 10 شرکت اول تبلیغ کننده قرار دارند. طبق داده‌های جدول بانک‌های نام‌برده شده در جدول به صورت میانگین برای هر ماه نزدیک به 6 میلیارد تومان هزینه داشته‌اند. این شاخص برای تبلیغات تلویزیونی5/7 درصد کمتر است.

TABLE-3

اگر از بانک‌ها بگذریم، در جدول 4 مجموع هزینه تبلیغات 10 شرکت اول در هر سه رسانه قابل مشاهده است. کل هزینه تبلیغات در این سه رسانه در چهار ماه نزدیک 355 میلیارد تومان است. این عدد برای تلویزیون نزدیک 330 میلیارد تومان است. یعنی چیزی حدود 93 درصد کل هزینه‌های تبلیغاتی به جیب تلویزیون می‌رود. TAbLE-4

یک نکته مهم‌تر هم این است که بدانیم نزدیک به 80 درصد هزینه تبلیغات را 10 شرکت اول می‌کنند. یعنی 10 شرکت یا سازمان هستند که بیشترین پول را به روزنامه‌ها و نشریه‌ها و البته تلویزیون می‌دهند و باقی شرکت‌ها 20 درصد دیگر. بنابراین تلویزیون به طور خاص معمولا 10 مشتری اصلی دارد و باقی فقط 20 درصد درآمدهای تبلیغاتی‌اش را تامین می‌کنند. بانک‌ها نقش برجسته‌ای در بین این 10 شرکت دارند.

حال سوال اینجاست. با وجود عددهای بالایی که صرف تبلیغات می‌شود آیا اثربخشی این تبلیغات در تلویزیون به اندازه هزینه‌ای که می‌شود هست؟ مطمئنا تلویزیون در ایران رسانه اول است و بیشترین مخاطب را دارد. مطمئنا تلویزیون بیشتر دیده می‌شود و بالطبع تبلیغ در تلویزیون هم بیشتر دیده می‌شود. سوال اینجاست که این دیده شدن چقدر می‌ارزد؟ آیا بانک‌ها با این بودجه‌های عظیمی که دارند نمی‌توانند راه‌های بهتری به غیر از تلویزیون بیابند؟ مطمئنا می‌توانند.

منبع: گروه رسانه‌ای شفق 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.