راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگوی مدیرعامل و مدیر آکادمی هلدینگ صاد مطرح شد / برگزاری رویداد بزرگ مسابقه دانش‌آموزی و دانشجویی «ایده‌ برتر» در مرکز رشد و نوآوری صاد

آویده علم جمیلی / قرار است هفته پایانی مهرماه، مرکز رشد و نوآوری هلدینگ صاد وابسته به بانک صادرات در فراخوانی ملی، از همه دانش‌آموزان دبیرستانی و همچنین دانشجویان دعوت کند که در مسابقه‌ای با رویکرد کشف استعدادهای خلاقیت و نوآوری شرکت کرده و به رقابت بپردازند. این خبر را صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فن‌آوری و نوآوری بانک صادرات به راه پرداخت گفت. او اهداف پشت این مسابقه را نه کوتاه‌مدت که در راستای کشف و تربیت افراد بااستعداد و باقدرت حل مسائل کسب‌وکاری می‌داند. با صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ صاد و آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد در خصوص آکادمی صاد، اهداف و اقداماتش در اکوسیستم بانکی و همچنین در مورد این فراخوان ملی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فرامرزی در ابتدای این گفت‌وگو به بیان نقش مرکز رشد و نوآوری و آکادمی صاد، در برگزاری مسابقه بزرگ استعدادیابی دانش‌آموزی و دانشجویی «ایده‌ برتر» پرداخت. با استناد به صحبت‌های او یکی از اقداماتی که قرار است مرکز رشد و نوآوری به‌زودی با همکاری آکادمی صاد انجام دهد، ایجاد یک جریان ماندگار در بانک با هدف بهره‌گیری از دانش‌آموزان و دانشجویان در حل مسائل و مشکلات بانکی کشور است.

فرامرزی در خصوص این ایده ملی این‌گونه توضیح داد: «هلدینگ فن‌آوری و نوآوری صاد، نقشی به‌عنوان مرکز رشد در خود ایجاد کرده که بر خلاف سایر مراکز رشد و نوآوری که با هدف کسب و سود و درآمد به شناسایی ایده‌ها و توسعه کسب‌‌وکارهای مربوطه می‌پردازند؛ ایده اصلی‌اش شناسایی استعدادهای خلاق و نوآور از سال‌های پایه و پشتیبانی و حمایت از آنها تا رسیدن به بهره‌وری و بالندگی در جامعه است. در این برنامه، ایفای نقش وی‌سی، با هدف ایجاد کسب‌وکار یا کسب سود مدنظر نیست؛ بلکه هدف توسعه‌ برنامه‌ای به جهت شناسایی استعدادهای خلاقیت و نوآوری در مقاطع اول و دوم متوسطه و دانشجوهاست.»

بر اساس گفته‌های فرامرزی روش اجرای این ایده ملی، در مرحله اول؛ از طریق طرح‌کردن سؤالاتی برای جمع‌آوری ایده‌های نوآورانه افراد انجام شده و ارزیابی و انتخاب بر اساس پاسخ‌های دریافتی صورت می‌پذیرد و در مرحله دوم، با برگزاری دوره‌های آموزشی کسب‌وکار و برگزاری آزمون‌های هوش و خلاقیت از برگزیدگان، فهرست نهایی برندگان هر سال مشخص می‌شود. افراد برگزیده در این مسابقه تحت پوشش حمایتی و آموزشی تا اتمام تحصیلات قرار گرفته و پس از آن به‌عنوان سرمایه‌ انسانی منتخب بانک در فهرست‌های مربوط به «استخدام»، «توسعه‌ تیم‌های کسب‌وکار» و «سرمایه‌گذاری روی ایده‌های جدید» قرار خواهند گرفت.


به‌زودی فراخوانی عمومی منتشر شده و عمده نگاه بر حوزه دانش‌آموزی است


او در قسمت دیگری از صحبت‌های خود به نقش فرهنگ‌سازی نیز اشاره کرد و توضیح داد: «فرهنگ‌سازی از این مقاطع است که به ما کمک می‌کند تا نیروی انسانی مستعد کارآفرینی آینده را شناسایی و تربیت کنیم. درست است که افرادی شرکت می‌کنند و تعدادی انتخاب می‌شوند و به آنها جایزه داده می‌شود، اما به‌صورت کلی همه افرادی که درگیر مسابقه می‌شوند با مفاهیم اولیه و ایده‌ها و چالش‌های پیرامون حوزه بانکداری و کسب‌وکار آشنا می‌شوند و در آینده می‌توانند به‌عنوان نیروهای کار، توسعه‌دهندگان کسب‌وکار و… در حوزه‌های مختلف برای کشور مفید واقع شوند.»

فرامرزی توضیح بیشتر در خصوص این ایده را این‌گونه ادامه داد: «در ابتدا فراخوانی برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان منتشر می‌کنیم که البته سؤالات جداگانه‌ای دارند. سؤالات کلی و در حوزه اقتصاد دیجیتال، مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال و بانکداری دیجیتال طرح می‌شود و ایده‌های دریافت‌شده نیز در همین حوزه است. ایده‌های برتر انتخاب شده و افراد منتخب تحت نظر قرار می‌گیرند و فرایند منتورینگ و آموزش برایشان شروع می‌شود. این طرح عمدتاً به‌صورت الکترونیکی است و درصدد هستیم قدم نخست آن در مناطق محروم برداشته شود. این فرایند هر ساله اجرا خواهد شد و افراد منتخب تا زمانی که توانایی‌هایشان مورد استفاده توسط جامعه قرار گیرد، رصد شده و به عضویت افتخاری آکادمی بانکداری دیجیتال صاد درمی‌آیند و زمانی که به سن بالندگی و شروع کسب‌وکار برسند، برای استخدام در بانک نیز در اولویت‌ بالاتری نسبت به سایرین قرار می‌گیرند. همچنین اگر روزی قرار باشد کسب‌وکاری راه‌اندازی کنند، تسهیلات بیشتری برایشان در نظر گرفته می‌شود.»

او در ادامه گفت با این کار اصطلاحاً برای خودمان فرد خلاق و نوآور پرورش می‌دهیم. در هر صورت آن فرد چه به بدنه بانکی بپیوندد و چه آنکه در سایر بخش‌های اقتصادی مشغول شود، به‌عنوان فردی کارآفرین در نظر گرفته شده که در آینده امتیازاتی را نسبت به سایر افراد خواهد داشت.

صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ صاد

او در خصوص جدی‌تر بودن این ایده در خصوص دانشجویان نیز خاطرنشان کرد: «این طرح‌ها برای دانشجویان جدی‌تر پیگیری می‌شود، زیرا انتظار شناسایی طرح‌های با حداقل ارزش محصول (MVP) در هر دو حوزه کسب‌وکار و نرم‌افزار در این بخش وجود دارد. عمده هدف‌مان از این برنامه، ایجاد کسب‌وکار جدید نبوده و بیشتر در نظر داریم افراد را شناسایی و جذب کنیم. پس از شناسایی، آموزش این دسته از افراد در آکادمی بانکداری دیجیتال در دستور کار قرار می‌گیرد. پس از اجرای موفق این برنامه شاهد تکمیل بانک اطلاعاتی باارزشی از افراد دارای پتانسیل کارآفرینی بالا خواهیم بود که اینها همان افرادی هستند که تحول بانکداری دیجیتال را به‌صورت درون‌زا از ناحیه کارآفرینان و توسعه‌دهندگان تضمین می‌کنند. این طرح ضمن تأمین مهم‌ترین نیاز کشور یعنی نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، در جنبه پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی نیز مؤثر واقع شده؛ چراکه تمرکز اصلی پیاده‌سازی این طرح در مناطق محروم کشور است.»


محدودیتی برای دانشجویان، چه از نظر رشته‌ تحصیلی و چه از نظر محل و دانشگاه نداریم


از فرامرزی در خصوص محدودیت‌های احتمالی برای دانشجویان پرسیدیم که او به‌شدت آن را رد کرد و گفت: «محدودیتی نداریم؛ چراکه ممکن است فردی در رشته پزشکی تحصیل ‌کند اما در خصوص اقتصاد سلامت ایده‌ مناسبی برای پیاده‌سازی و توسعه اکوسیستم بانکداری باز داشته باشد. اما همان‌طور که گفته شد ایده‌های بخش دانشجویی به دو دسته‌ اصلی حوزه‌ کسب‌وکار و حوزه‌ برنامه‌نویسی تقسیم می‌شوند و باز هم منظورمان از بیان این دو حوزه، برجسته‌کردن رشته دانشگاهی نیست. رشته تحصیلی مانعی جهت فراهم‌کردن ایده‌های ناب برای مرکز رشد صاد نخواهد بود.»


ضرورت‌های توسعه اکوسیستم دیجیتال


در ادامه، گفت‌وگویی با آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد داشتیم. قشمی در عمده مصاحبه‌های خود با سایر رسانه‌ها، به نقش برجسته آموزش، رشد و نوآوری، آزمایشگاه‌های تخصصی، فرهنگ‌سازی و رسانه‌های تخصصی و منتقدان فناوری، در فرایند توسعه اکوسیستم بانکداری دیجیتال اشاره کرده است. از او خواستیم که این مهم را بیشتر توضیح دهد که در پاسخ افزود: «یکی از مشکلات اصلی در فرایند تحول دیجیتال بانکی این بود که عمده بانک‌ها گمان می‌کردند تجربه تحول دیجیتال نیز به‌مانند تحول الکترونیکی است که در سال‌های پیش تجربه کرده‌اند، اما در حقیقت تفاوت‌های زیادی موجود است. در فرایند تحول الکترونیکی عمده تغییرات در لایه فناوری رخ می‌دادند و در نتیجه کسب‌وکار سنتی بانک تغییر و تحول چندانی را تجربه نمی‌کرد، بنابراین بانک‌ها نیز تغییرات عمده‌ای را در سطح مدل کسب‌وکاری خود ایجاد نمی‌کردند. اگرچه واحدهای فناوری اطلاعات فعال‌تر بودند؛ چراکه می‌بایست زیرساخت‌ها را فراهم کنند تا از این تحول الکترونیک پشتیبانی شود.»

قشمی در ادامه سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که در تحول دیجیتال، مدل کسب‌وکاری بانک متحول شده و مهم‌ترین منبع حیاتی بانک، اکوسیستم باز کسب‌وکار او خواهد بود. او این موضوع را این‌گونه توضیح داد: «در دوره تحول دیجیتال نگاه به مشتری و نحوه کسب سود تغییر می‌کند. همچنین خطوط درآمدی و کسب‌وکارهایی در بانک‌ها شکل می‌گیرند که پیش‌تر وجود نداشته‌اند و مهم‌ترین وظیفه‌ بانک‌ها توسعه اکوسیستم بانکداری باز در جهت هدف بهبود تجربه مشتری است.» وی همچنین ارکانی نظیر مراکز آموزشی تخصصی، آزمایشگاه‌های تخصصی بررسی محصول و استاندارد، رسانه‌های تخصصی و منتقدان معتبر فناوری در این رسانه‌ها و نیز مراکز رشد و نوآوری را از مهم‌ترین ارکان پشتیبان در اکوسیستم بانکداری باز کشور برشمرد و اذعان داشت: «هلدینگ فن‌آوری و نوآوری صاد، گام‌های محکمی در جهت تقویت اکوسیستم بانکداری از طریق تأسیس آکادمی، تأسیس مرکز رشد و نوآوری و همچنین آزمایشگاه کنجکاوی، به‌عنوان مراکز زیرمجموعه هلدینگ برداشته است.»


آموزش و فرهنگ‌سازی به درآمدزایی بیشتر برای بانک می‌انجامد


در ادامه از قشمی پرسیدیم که آیا ممکن است یکی از نتایج فرهنگ‌سازی و آموزش از طریق بانکداری دیجیتالی افزایش یا تعریف منابع درآمدی جدید برای بانک‌ها باشد؟ که پاسخ داد: «آموزش و فرهنگ‌سازی به‌صورت غیرمستقیم و از طریق پیاده‌کردن فرهنگ دیجیتال و بانکداری باز عملاً سبب به‌کارگیری مدل‌های جدید کسب‌وکاری و افزودن منابع درآمدی جدید به بانک‌ها می‌شود. در واقع با آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه، بانک به اجرای طرح‌های بانکداری دیجیتال متمایل می‌شود و از ویژگی‌های اصلی بانک‌های دیجیتالی اکوسیستمی، توجه به مشتریان و بروز تحولات عمده‌ای در آن حوزه است. تحولات سمت مشتری یا اصطلاحاً فرانت‌آفیس برعکس تحولات فناوری‌های سامانه‌های بانکی یا اصطلاحاً بک‌آفیس به‌طور مستقیم به افزایش درآمدهای بانک می‌انجامد و بانک می‌تواند درآمدهایی کسب کند که تا پیش از این نداشته است.»

آرش قشمی، مدیر آکادمی بانکداری دیجیتال صاد

سؤال دیگرمان از او در خصوص اکوسیستم بانکی بود. اینکه آیا بانک‌ها حاضرند با هلدینگی که به بانک خاصی وابسته است، در جهت ارتقا و اعتلای اکوسیستم بانکی همکاری کنند؟ که قشمی این‌گونه توضیح داد: «تقریباً تمام بانک‌ها اقدامات‌شان را در راستای تحول دیجیتال آغاز کرده‌اند و از ضرورت این موضوع نیز به‌خوبی آگاهی دارند. بانک‌ها می‌دانند که بدون همکاری و هماهنگی با یکدیگر امکان موفقیت‌شان کمتر شده و باید برنامه‌هایی برای ایجاد مشارکت در توسعه بانکداری کشور و همچنین پذیرش مشارکت سایر بانک‌ها داشته باشند. گرچه آکادمی بانکداری دیجیتال صاد مقاصد و نگاه فرابانکی را تعقیب می‌کند، اما به نظر می‌رسد موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی به‌عنوان رسالتی بین‌بانکی در حوزه تحول دیجیتال این پتانسیل را دارد تا همه بانک‌ها از آن بهره‌مند شوند.»


افتتاح آکادمی بانکداری دیجیتال، مرکز رشد و نوآوری و آزمایشگاه تخصصی صنعت بانکداری دیجیتال در رویداد بزرگ رونمایی از مسابقه دانش‌آموزی و دانشجویی «ایده‌ برتر»


در بخش دیگری از گفت‌وگو فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فن‌آوری و نوآوری صاد، هفته پایانی مهرماه را زمان رونمایی از مسابقه بزرگ دانشجویی و دانش‌آموزی «ایده‌ برتر»؛ همزمان با معرفی و افتتاح رسمی آکادمی بانکداری دیجیتال صاد، مرکز رشد و نوآوری صاد و آزمایشگاه تخصصی بانکداری دیجیتال تحت عنوان آزمایش کنجکاوی اعلام کرد که در حضور ارباب جراید و رسانه‌ها و مدیران ارشد بانک و هلدینگ صاد صورت خواهد گرفت. در این رویداد به بیان ابعاد مسابقه، وب‌سایت و محورهایی که افراد باید در آن به رقابت بپردازند، پرداخته خواهد شد.»

فرامرزیسخنان خود را این‌گونه به پایان رساند: «درخواستی که دارم این است که فراخوان هلدینگ صاد و بانک صادرات مبنی بر حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان مستعد را نوعی مسئولیت اجتماعی برشمرده و فعالان حوزه بانکداری فراتر از رقابت‌ها و ملاحظات صنفی، باید رسانه‌ای برای انتشار این خبر باشند. رویداد مسابقه را باید به گوش بچه‌های مناطق محروم که ممکن است از شبکه‌های اجتماعی و اخبار رسانه به دور باشند، رساند؛ بنابراین از همه‌ فعالان حوزه‌ بانکداری تقاضا می‌کنم که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خود، صدای این مسابقه باشند.»

او الزام این جریان را این‌گونه توضیح می‌دهد: «اطلاع‌رسانی به بچه‌های علاقه‌مند به حوزه‌های مورد نظر، می‌تواند آنها را از این امکان برخوردار کند که وارد چرخه توجه بنگاه‌های اقتصادی بزرگ شوند تا با دلگرمی بیشتری ادامه دهند و انگیزه‌ای برای آینده داشته باشند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.