پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آمادهسازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان فراهم شد / افتتاح سامانه جامع تجارت الکترونیک پست
محسن وطنپرست، مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران شرکت ملی پست، با اعلام رشد ۵۴درصدی ترافیک سرویس تجارت الکترونیک در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از راهاندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک شرکت پست و افتتاح آن در روزهای آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، وطنپرست با اشاره به تغییر ماهیت فعالیت شرکت ملی پست با توسعه شبکههای اجتماعی و تجهیزات ارتباطی در سالهای اخیر، اظهار کرد: «گرایش مردم به خریدوفروش اینترنتی افزایش یافته و نیاز مشتریان از ارسال نامههای کاغذی به ارسال بسته و امانت تغییر پیدا کرده است.»
او با بیان اینکه اقبال مردم به خریدوفروش اینترنتی بیشتر از قبل شده، تصریح کرد: «با توجه به شیوع همهگیری و تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا بر ماندن در خانه، فعالیت شرکت ملی پست افزایش محسوسی داشته و کارکنان پست نیز همگام با سایر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا در جهت تداوم و پایداری ارتباطات پستی ایثارگرانه فعالیت کردند، بهطوری که ترافیک بسته و امانات پستی با یک جهش قابل توجه با ۸۵ درصد رشد از حدود ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ میلیون در سال ۱۳۹۹ رسید است و این روند صعودی در ششماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته نیز با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است.»
ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی با رشد مرسولات پستی
وطنپرست ادامه داد: «رشد غافلگیرکننده و معنادار مرسولات پستی به ایجاد فشار مضاعف بر واحدهای عملیاتی بهویژه فرایند پردازش مرسولات منجر شد که جهت ساماندهی این وضعیت بر اساس مطالعات انجامشده مدل حملونقل شبکه خطوط پستی اصلاح و بر اساس تلاش جهادی و شبانهروزی همکاران در کمترین زمان، نسبت به راهاندازی شش هاب پستی منطقهای شامل اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، همدان و ساری اقدام شد. با راهاندازی این مراکز علاوه بر کاهش تمرکز ۲۵ درصدی فرایند آمادهسازی و رهسپاری، مدتزمان سیر مرسولات پستی و همچنین کیفیت خدمترسانی به مشتریان (با کاهش تعداد دفعات تخلیه و بارگیری و کاهش نقاط مبادله) بهبود پیدا کرد.»
او ایجاد مرکز تجزیه و مبادلات خلیج فارس تهران را با حداقل ظرفیت پردازش و رهسپاری ۲۵ هزار مرسوله در روز از جمله اقدامات اساسی در راستای ایجاد ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات برشمرد و افزود با راهاندازی این مرکز هوشمند، امکان آمادهسازی مرسولات قراردادی پرترافیک در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران، بهرهبرداری از سیستمهای مکانیزه هوشمند با ظرفیت تجزیه ۲۰ الی ۲۵ هزار مرسوله در روز در مراکز استانهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد را گام بلندی در راستای هوشمندسازی شبکه پستی دانسته و از ساخت سیستم پیشرفته پرظرفیت تجزیه مرسولات در هاب مرکزی لشگر با فناوری روز دنیا توسط صنعتگران داخلی خبر داد که در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
ایجاد ۲۰ خط همجوار بیناستانی در راستای کمک به بهبود تبادلات
وطنپرست ایجاد ۲۰ خط همجوار بیناستانی در سال جاری را از مهمترین اقدامات شبکه در راستای ظرفیتسازی، افزایش سرعت سیر و کمک به بهبود تبادلات بین استانهای همجوار با توجه به پیوندهای نزدیکتر آنها با یکدیگر برشمرد و ابراز امیدواری کرد که ایجاد خطوط مذکور سبب کاهش ۱۰ درصدی تبادلات هاب مرکزی تهران و سایر هابهای منطقهای شود.
او با اشاره به حضور پست در اولین نمایشگاه مجازی کتاب عنوان کرد: «شرکت ملی پست با تفاوت ناوگان توزیع در بهمنماه سال گذشته توانست حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کتاب را در قالب ۸۱۰ هزار مرسوله جابهجا کند که این موضوع در شرایط شیوع کرونا دستاورد بسیار مهم و قابل توجهی بود که به دست همکاران شبکه پستی رقم خورد.»
مدیرکل مهندسی عملیات پستی و امور پیمانکاران همچنین بهرهبرداری از سامانه اظهارنامه گمرکی بینالمللی CDS را از جمله اقدامات مؤثر شرکت پست قلمداد کرد که بر اساس الزامات اتحادیه جهانی پست صورت پذیرفته است.
وطنپرست اعلام کرد با وجود اقدامات مؤثر انجامشده در حوزه افزایش ظرفیت و توسعه زیرساختها، لیکن بهدلیل وسعت شبکه، فرسودگی ناوگان و همچنین پیشبینی روند روبهرشد ترافیک در سالهای آتی، پست جهت انجام تکالیف قانونی خود بهویژه در نقاط روستایی و دورافتاده بهشدت نیازمند توجه مضاعف و حمایت بیش از پیش جهت سرمایهگذاری در حوزههای زیرساختی نظیر حملونقل، توسعه و تجهیز مراکز مبادله است.