راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر ارشد هوآوی پس از سه‌سال حبس خانگی در کانادا به چین بازگشت

وانژو منگ، یکی از مدیران ارشد هوآوی، غول فناوری چینی که از سال ۲۰۱۸ به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران به درخواست مقامات ایالات‌متحده در کانادا حصر خانگی بود، پس از اعتراف به نقض تحریم‌ها علیه ایران و توافق برای حل‌وفصل پرونده‌اش در آمریکا روز جمعه آزاد شد و به چین بازگشت. چین در اقدامی متقابل، بلافاصله دو کانادایی زندانی در این کشور را نیز آزاد کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، روز جمعه، وانژو منگ، پس از توافقی که به نظر می‌رسد مقام‌های چینی با وزارت دادگستری آمریکا بدست آمد از حصر خانگی آزاد شد و بلافاصله به شهر شنژن چین بازگشت.

در عرض چند ساعت، چین در اقدامی متقابل دو فرد کانادایی را که به نظر می‌رسد به عنوان گروگان پرونده منگ در کشور چین تحت بازداشت بودند آزاد کرد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، خروج این دو شهروند کانادایی را از چین تأیید کرده است.

حل‌وفصل پرونده این مدیر ارشد هوآوی در بحبوحه رقابت‌های نظامی، فناوری و تجاری بین واشنگتن و پکن به وجود آمد اما پایان پرونده سه‌ساله منگ و بازگشت او به چین نشان‌دهنده حل برخی اختلافات و توافق دوجانبه بین رؤسای جمهور ایالات‌متحده و چین است.

از ظواهر امر برمی‌آید که ماجراهای مربوط به پرونده سه‌ساله وانژو منگ و توافق اخیر با آمریکا جهت جلوگیری از نقض تحریم‌ها علیه ایران بوده است؛ اما به عقیده برخی از کارشناسان حوزه فناوری ممکن است مسئله اصلی آمریکا با این غول فناوری چینی تلاش برای جلوگیری از تسلط هوآوی و چین بر شبکه‌های ارتباطی 5G و تولد یک رقیب بزرگ برای ایالات‌متحده در حوزه فناوری باشد.

پایان پرونده وانژو منگ و بازگشت او به چین به نبرد بر سر هوآوی خاتمه نداد؛ علی‌رغم توافق آمریکا با وانژو منگ، پرونده وزارت دادگستری ایالات‌متحده علیه این شرکت ادامه دارد. ممکن است دادستانی آمریکا سعی کند از اعترافات خود او مبنی بر گمراه‌کردن مدیران بانک HSBC برای نقض تحریم‌ها علیه ایران و تجارت با تهران به عنوان مدرک علیه هوآوی استفاده کند. با این وجود اگرچه بهانه دستگیری وانژو منگ نقض تحریم‌های امریکا علیه ایران بود ولی در اصل پشت پرده ماجرا جنگ سردی است که میان امریکا و چین درگرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.