راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌گیری کرونا و تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری

مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل رهند هوشمند / همه‌گیری ویروس کرونا صنعت بانکداری را تقریباً در همه‌جای دنیا تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از ارزش‌ها و استراتژی‌های کلان را که سال‌ها مورد توجه بوده، به چالش کشید.

سبک سنتی مدیریت که دانش‌آموخته و تربیت‌شده مکتب محافظه‌کارانه‌ای بود که همواره در مسیر حفظ وضع موجود قدم برمی‌داشت، در مواجهه با این پدیده با چالش‌های اساسی روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد رویکرد‌ها و استراتژی‌های مدیریتی و عملیاتی تحول دیجیتال از راه‌های بهبود وضع موجود باشند. از طرفی در دوران همه‌گیری، انتظارات دیجیتالی مشتریان به‌شدت افزایش یافته و با خروج از این بحران، تفاوت سازمان‌های پیشرو در تحول دیجیتال با سازمان‌هایی که به‌صورت جعلی خود را پشتیبان تحولات معرفی کرده‌اند، یعنی به‌دنبال تغییرات سطحی برای پاسخگویی به نیازهای کوتاه‌مدت بوده‌اند، بیش از پیش مشخص خواهد شد.

پرواضح است که رفتارهای بانکی و پرداختی مصرف‌کنندگان به طرز چشم‌گیری در این دوران تغییر کرده است.


روش‌های سنتی جذب مشتری، بعد از پاندمی کرونا کارایی ندارند


بانکداری دیجیتال از کانون توجه جوانان و نسل‌های Yو Z فراتر رفته و به روشی استاندارد برای تمام خدمات مالی تبدیل شده است. با فروکش‌کردن پاندمی کرونا، مؤسسات مالی و بانک‌ها متوجه خواهند شد که وجود شعب فیزیکی و حضور پرتعداد در خیابان، الزامی برای جذب یا حفظ مشتریان نیست و بازگشت به پول نقد، چک یا سیستم‌های فروش که به تعاملات حضوری نیاز دارد، امکان‌پذیر نخواهد بود یا دست‌کم سخت‌تر خواهد شد.

کرونا ضرورت ارزیابی مجدد مدل‌های کسب‌وکاری موجود، ساختار و معماری سیستم‌های پردازشی و شبکه‌های توزیع و تعهد به نوآوری برای درک نیازهای مصرف‌کنندگان را به‌وضوح نمایان کرده است. بدیهی است که این موارد، انتظار ارائه راه‌حل‌های دیجیتالی ساده را افزایش می‌دهند.

در واقع مدل بانکداری جدید انعکاسی از رقابت چابک و تهاجمی با انتظار بهره‌وری بیشتر برای سهام‌داران است. در این نوع بانکداری کارایی حاصل از مدل‌های مبتنی بر پلتفرم هم بسیار پر‌رنگ و قابل توجه است.

از دیگر تغییراتی که در سیستم بانکی ایجاد شده، می‌توان به استفاده از فناوری برای تأمین مالی اعتباری در نقاط خرید اشاره کرد. بانک‌ها همچنین به روش‌های اعتبارسنجی برای ایجاد اطمینان از عدم نکول وام‌ها و تسهیلات از طریق سیستم‌های هوشمند مدیریت هویت و KYC روی خواهند آورد.

طبق تحقیقات انجام‌شده، اکثر بانک‌های موفق به‌دنبال تحول دیجیتال همراه با نوآوری‌های پیشرفته هستند تا سطوح سودآوری خود را ارتقا دهند؛ به همین دلیل شکاف ایجادشده در جذب و رضایت‌مندی مشتریان و کارایی و بلوغ دیجیتال، بین بانک‌های پیشرو در تحول دیجیتال و بانک‌های سنتی به‌وضوح مشخص است.

بسیاری از مؤسسات مالی و بانک‌ها، بهبود تجربه مشتریان را در اولویت خود قرار داده‌اند، در حالی که سایر مؤسسات، طبق روال سال‌های گذشته هنوز بر محدودکردن و مدیریت هزینه‌ها تمرکز دارند.

تصمیم‌گیران و رهبران در بانک‌های دیجیتالی به اهمیت مشاوره در زمان واقعی، مزایای بانکداری باز و پلتفرمی و همچنین ساختار شبکه‌های تحول دیجیتالی نسبت به خدمات فیزیکی پی برده‌اند و همان‌طور که مشخص است، سبک رهبری نوین با تجربه و دانش راهبردی، برای اجرای این تحول ضروری است.


مدیران سازمان‌ها باید با تحول دیجیتال سازگار شوند


در واقع می‌توان نتیجه‌گیری کرد که نسل فعلی مدیران و رهبران صنعت بانکی و خدمات مالی، بدون درک عمیق از الزامات تحول دیجیتال و باور به ضرورت حرکت در این مسیر و پذیرش ریسک‌های پیش رو، قادر به نیل به موفقیت نخواهند بود و این تجربه به از دست‌دادن بازار و هزینه‌های هنگفت برای سازمان منجر می‌شود.

تغییرات ساختاری در نیروی انسانی، هزینه‌های آموزش و توانمند‌سازی، بازطراحی مدل‌های کسب‌و‌کاری که به‌دلیل ایجاد ساختارهای غیررسمی قدرت یا منافع، به بروز مقاومت درون‌سازمانی طی زمان منجر شده‌اند، از جمله ریسک‌های حرکت در مسیر تحول دیجیتالی‌ هستند که ممکن است مدیران سازمان‌ها را از حرکت در مسیر تحول دیجیتال باز دارند.

تحول دیجیتال در یک سازمان نیازمند رهبرانی مشتاق به استفاده از فناوری، توانا برای رهبری یک سازمان کاملاً دیجیتالی و قابلیت آماده‌سازی نیروی انسانی برای آینده است. تنها چنین مدیرانی می‌توانند زمینه آموزش و استخدام، تمرکز بر سرعت تحویل، شخصی‌سازی و مشارکت مشتریان، حمایت از نوآوری و تشویق ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکاری را فراهم کنند.


استفاده از فناوری‌های پیشرفته به‌تنهایی به تحول دیجیتالی در یک سازمان منجر نمی‌شود


تحول دیجیتال فرصت‌های بزرگی برای افزایش کارایی داخلی و بهبود رقابت در بازار فراهم می‌کند. درگیری بخش عظیمی از سازمان برای اجرای روند تحول دیجیتال یکی از چالش‌های اساسی و مهمی است که نیاز به اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها را مشخص می‌کند.

تبدیل‌شدن به یک قهرمان بانکداری دیجیتال در آینده پس از همه‌گیری کرونا به برنامه‌هایی فراتر از استفاده از فناوری‌های پیشرفته و دیجیتالی نیاز دارد.

هدف ایجاد چنین سازمانی با ارزش بازار بالا، رشد درآمد مؤثر، بهره‌وری بالا، رضایت مشتریان و حتی توانایی‌ یافتن و حفظ استعدادهای مؤثر است. تجربیات دیجیتالی و سنتی باید با استفاده از داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته و تمرکز سازمانی جامع برای ایجاد راه‌حل‌های درون و بیرون سازمان پشتیبانی شود.

تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد که بانک‌ها و فین‌تک‌ها باید خود را برای تغییرات بزرگ‌تری نسبت به آنچه پیش‌بینی ‌شده، آماده کنند و این همکاری، پایه و اساس آینده خدمات مالی خواهد بود.

در عصر Open X بازیگران اکوسیستم باید همکاری مؤثرتری نسبت به گذشته داشته باشند و با پذیرش نقش‌ها و مشارکت‌های جدید و تخصصی به بهترین نحو با مشتریان خود تعامل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.