راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد «استان آپ» کرمان با حمایت صندوق نوآوری و کارن‌کراد برگزار شد / خون تازه در رگ‌های استارتاپ‌های استانی

اولین رویداد استانی «دوشنبه‌های استارتاپی پیوند» چهارشنبه 24 شهریور ماه با همکاری پارک علم و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و سامانه تامین مالی جمعی کارن کراد در استان کرمان برگزار شد. این رویداد علمی فناوری که با نام «استان آپ؛ 31 قدم تا شکوفایی» آغاز به کار کرد از دستاوردهای نوآورانه 10 شرکت دانش‌بنیان مرکز شتاب‌دهی استان کرمان نیز رونمایی شد.

در آیین اختتامیه این رویداد، دو استارتاپ در حوزه خدمات و سرویس فناوری عمیق و پیشرفته به عنوان ایده‌های برتر معرفی شدند که نمونه‌ای از وجود استاندارد بالای شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان است.


حضور 150 سرمایه‌گذار در یک رویداد استانی


بخش دیگری از این مراسم به طرح دوشنبه‌های استارتاپی کشور اختصاص داشت. در این طرح نیز به‌صورت میانگین 150 سرمایه‌گذار از جمله سرمایه‌گذار بورسی، افراد حقیقی و… شرکت داشتند.

در ابتدای این مراسم مصطفی بغدادی، مدیر اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی سخنرانی داشت و پس از او مسعود رضایی‌زاده، معاون پارک علم و فناوری استان کرمان در مورد این رویداد به ذکر نکاتی پرداخت.

مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با برنامه‌های این صندوق و شکل‌گیری رویداد استان‌آپ گفت: «پس از برگزاری موفق چندین دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در تهران به این نتیجه رسیدیم که نیازمندیم حتما در استان‌ها هم حضور مستقیم داشته باشیم. هرچند که در همان رویدادهای پیشین نیز نزدیک به 40 درصد از استارتاپ‌ها، تیم‌های خارج از استان تهران بودند، اما باز هم ضرورت تعامل با تیم‌ها بومی و فعالان اکوسیستم در هر استان را احساس می‌کردیم. این چنین شد که رویدادهای استان آپ را طراحی کردیم و اولین دوره از آن در استان کرمان برگزار شد. پس از انتشار فراخوان، جلسات متعددی از طریق کارن کراد، کارگزار صندوق نوآوری و شکوفایی با متولیان استان شکل گرفت و با کمک مراکز رشد، پارک علم و فناوری استان و شتاب‌دهنده‌های فعال، تیم‌ها را شناسایی کرده و رویداد را برگزار کردیم.»

بغدادی پس از تشریح فرایند بررسی تیم‌ها در این رویداد گفت: «در نهایت یکی از مهم‌ترین اهداف ما در استان‌آپ، تغییر مسیر جریان سرمایه از مرکز به سراسر کشور است.»

در ادامه افتتاحیه این برنامه، رضایی‌زاده، معاون پارک علم و فناوری استان کرمان، به سخنرانی درباره برنامه‌های آتی جهت حمایت از استارتاپ‌های استان پرداخت و بیان کرد: «ضرورت تامین سرمایه برای ایجاد کسب‌وکارهای فناورانه، دانش‌‎بنیان و غیردانش‌بنیان بر همه روشن است. این رویداد پاسخ مناسبی برای نیاز به تامین سرمایه برای ظرفیت‌های نوآوری موجود در استان کرمان است.»

رضایی‌زاده در ادامه افزود: «این رویداد به تیم‌ها کمک می‌کند با شبکه‌سازی مناسب با فعالان و سرمایه‌گذاران، در هر مرحله از رشد خود، سرمایه مورد نظرشان را تامین کنند.»

در ادامه سپهوند، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمان، در مورد برگزاری این رویداد در استان کرمان گفت: «با نگاهی به اکوسیستم فناوری و نوآوری استان کرمان، متوجه نقش اساسی دو بازیگر فعال در این حوزه می‌شویم؛ اول پارک علم و فناوری به عنوان نهادی که برای مجموعه‌ها بسترسازی مناسب انجام می‌دهد و بعد مجموعه‌هایی که تامین منابع مالی را برعهده دارند. صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از بزرگ‌ترین مرجع‌های تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است بنابراین می‌تواند نقش مهم و اساسی در ارتقای اکوسیستم استارتاپی استان کرمان داشته باشد. این رویداد نیز نمودی از خدمات حمایتی این صندوق جهت شناسایی ایده‌های قابل‌سرمایه‌گذاری و توسعه آن‌هاست.»

سپهوند ادامه داد: «برگزاری این رویداد، علاوه‌بر به‌هم‌رسانی ایده‌ها و کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاران، موجب بررسی مسائل و مشکلات استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط همکاران شد و مصوباتی برای حل این مشکلات، ارائه کرد.»

مهرابی، معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز در اختتامیه رویداد استان آپ به سخنرانی پرداخت و گفت: «استان کرمان دارای ظرفیت بالایی در حوزه معادن، کشاورزی و گردشگری است، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها، استفاده مناسبی نشده است. جهان به جای حرکت به سوی اقتصاد منابع‌محور، به سمت اقتصاد دانش‌محور حرکت می‌کند و این حرکت، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. امروزه نیاز ما به اقتصاد دانش‌بنیان محرز شده‌است و استان کرمان در این حوزه، اقدامات خوبی را آغاز کرده است. ما امیدواریم با برگزاری رویدادهای این‌چنینی و آسیب‌شناسی درست، سریع‌تر به سمت دانش‌بنیانی بیشتر حرکت کنیم.»


از ایده تا محصول


در ادامه این رویداد، هفت تیم دارای ایده در بخش پیوند و شش تیم استارتاپی در بخش دمودی (دوشنبه استارتاپی) به ارائه طرح‌ و توانمندی خود پرداخته و به سوالات سرمایه‌گذاران، پاسخ دادند که به شرح زیر است:

تیم اول : پک پانسمان بیولوژیک

محصول تولیدی این استارتاپ، یک پانسمان بیولوژیک EchinoDerm است که می‌تواند به طور موثر و مقرون به صرفه، جایگزینی برای روش‌ها و محصولات موجود در حوزه پانسمان‌های بیولوژیک زخم‌ها و سایر ضایعات پوستی باشد. پانسمان بیولوژیک Echinoderm با توجه به ویژگی‌های ذاتی آن هم از لحاظ قیمت (به دلیل منابع اولیه تامین آن از ضایعات کشتارگاهی، فراوانی نمونه ها و دسترسی آسان و عدم نیاز به انجام بروکراسی سخت اداری) و هم از دیدگاه درمانی (به دلیل آسلولار بودن ذاتی پرده و عدم نیاز به انجام پروسه‌های آسلولار کردن غشاء و همچنین تحریک فرآیند ترمیم در بافت) می‌تواند جایگزینی مناسب برای پرده آمنیون و محصولات مشتق از آن باشد. بازار مشتریان این محصول به دو دسته پزشکان و متخصصان جراحی پلاستیک و زیبایی و سوختگی و شرکت‌های دارویی تقسیم می‌شود.

سرمایه مورد نیاز این طرح برای توسعه محصول، بازاریابی و نیروی انسانی، ۱۴۰ میلیون تومان است.

تیم دوم: سيستم دياگنوستيك هوشمند سيستم‌های برودتی فريونی صنعتی (تابلو برق)

طرح این تیم، سیستم دیاگنوستیک سردخانه است که به عنوان دومین تیم در بخش پیوند رویداد استان آپ حضور داشت. این مجموعه سیستمی را طراحی کرده است که در آن با اندازه‌گيری فشارها و دماهای «مبرد» در نقاط مختلف سيكل و بررسی آن‌ها توسط فلوچارت تعريف شده در برد الكترونيكی، نحوه كاركرد سيستم برودتی بررسی می‌شود و چنانچه خطايی در كاركرد دستگاه رخ دهد، خطای كاری نمايان و با توجه به نوع خطا دستگاه متوقف شده و يا به كار خود ادامه می‌دهد. از آنجايی كه تكنسين‌های حوزه برودت در ايران، اكثريت به صورت تجربی شروع به كار كرده‌اند و مشكل عمده آن‌ها تشخيص عيب در سردخانه است، اين دستگاه كمک به‌سزايی در اين حوزه می‌نماید. در اين پروژه هدف اصلی كمک به مالكين و كاهش خسارت‌های آتی آنان ناشی از عدم تشخيص صحيح عيب سيستم توسط تكنسين‌هاست.

هزینه مورد نیاز این تیم برای توسعه فعالیت و بازاریابی، ۳۰۰ میلیون تومان است.

تیم سوم: رادارهای موج میلیمتری

در این طرح، رادار موج میلیمتری برای اندازه‌گیری نوار قلب به صورت بی‌سیم طراحی شده است که بدون اتلاف وقت و بدون ایجاد مشکل برای بیمار، با استفاده از یک رادار کوچک و با طول موج بسیار پایین، می‌تواند نوسانات و حرکات قلب را استخراج کرده و از روی پردازش این نوسانات، نوار قلب را ه به‌دست آورد. همچنین این طرح با اندازه‌گیری حرکت‌های قفسه سینه، به اندازه‌گیری نرخ تنفس بیمار کمک می‌کند.

هزینه مورد نظر تیم برای این طرح، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان است.

تیم چهارم: دانه

استارتاپ دانه، کارخانه‌های گیاهی را در مقیاس‌های خانگی و صنعتی جهت تولید سبزیجات برگی و گیاهان دارویی تولید می‌کند. این طرح در واقع یک سیستم پیچیده با تکنولوژی سطح بالاست که کلیه فرایند‌ها و شرایط مورد نیاز گیاه نظیر سیستم کنترل نور، محلول غذایی، تهویه، فرایندهای ضدعفونی و… را به‌صورت دقیق و با استفاده از تجهیزات و سیستم‌های هوشمند کنترل و مدیریت می‌کند.

سرمایه مورد نیاز این تیم، ۱۰۰ میلیون تومان است.

تیم پنجم: پیگیرچی

پیگیرچی در واقع یک پلتفرم چندوجهی است که می‌تواند با قابلیت فناوری مکان‌یابی، هوش مصنوعی و داشتن امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مدیریت، نظارت و اعزام آنلاین هوشمند، کلیه نیازهای خدمات حمل‌و‌نقل شهری و برون‌شهری سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و همه افراد را به‌صورت هوشمند و برخط با امکانات درون‌برنامه‌ای تامین کند.

این تیم برای توسعه طرح خود به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.

تیم ششم: رطوبت‌سنج آنلاین

برای سنجش رطوبت با دقت بالا و به روش غیر تماسی، از رطوبت‌سنج صنعتی استفاده می‌شود، که این دستگاه کاربرد زیادی در صنایع فولاد، تولید کاغذ، صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی و .. دارد. همچنین این سنسور به دلیل نحوه کارکرد غیرتماسی و با استفاده از امواج مادون قرمز همچنین و سرعت بالای محاسبه و ارسال اطلاعات، یکی از ایده‌آل‌ترین دستگاه‌ها برای سنجش رطوبت در صنایع است.

سرمایه درخواستی این تیم مبلغ ۲۶۰ میلیون تومان است.

تیم هفتم:کشاورزی دقیق

این طرح با استفاده از سنجش از راه دور (تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی) و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) موجب کاهش مصرف کودها و سموم شیمیایی در زمین‌های کشاورزی می‌شود و همچنین سبب کاهش هزینه‌ها، عملکرد بهتر محصول و کاهش آلودگی منابع، آب، خاک و هوا می‌شود.

سرمایه مورد نیاز برای توسعه و تامین منابع انسانی در طرح کشاورزی دقیق، ۵۰۰ میلیون تومان است.


تلاش برای جلب نظر سرمایه‌گذاران


در ادامه رویداد استان‌آپ کرمان، شش تیم استارتاپی طرح‌ها و کسب‌وکار خود را ارائه کردند و به سوالات سرمایه‌گذاران و شرکت‌کنندگان برنامه، پاسخ دادند که به شرح زیر است:

استارتاپ اول:استارتاپ ماهوت

محصولات استارتاپ ماهوت در دو دسته «برپوش» و «FullSkin» قرار می‌گیرد. برپوش‌ها به عنوان Back Skin، فقط سطح پشت گوشی هوشمند را پوشش می‌دهند. برپوش‌های این مجموعه چسبندگی (GRIP) بالایی دارد و احتمال افتادن گوشی هوشمند را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر فول‌اسکین‌ها به طور کامل تمام سطوح گوشی هوشمند را پوشش می‌دهند و به دلیل ساختار دولایه‌ای که دارند و همچنین وجود کانال‌های هوا در زیر این محصولات، گوشی هوشمند را به طور کامل در برابر ضربات برد کوتاه، سر خوردن و هر نوع خراشیدگی محافظت می‌کند. مشتریان هدف این مجموعه تمامی افراد دارای دیوایس‌های هوشمند مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و کنسول بازی است.

سرمایه مورد نیاز استارتاپ ماهوت، ۴ میلیارد تومان است.

استارتاپ دوم: استارتاپ سامانه رویداد آنلاین تگ

این مجموعه از تیم‌های شتابدهنده تگ است که با توجه به ویروس کرونا، رشد تکنولوژی و نیاز به برگزاری رویدادهای آنلاین، شکل گرفته است. این تیم با توجه به نیازهای حاضر، دست به ساخت این پلتفرم است تا رویدادها و جلساتی را که امکان برگزاری‌شان به صورت حضوری نیست، به صورت برخط برگزار نماید. مشتریان این مجموعه افراد، سازمان‌ها و موسساتی در بخش دولتی و بخش خصوصی هستند که نیازمند برگزاری رویدادهای غیر حضوری هستند.

استارتاپ سامانه رویداد آنلاین تگ، برای توسعه محصول و بازاریابی خود، نیازمند جذب سرمایه به مبلغ ۱ میلیارد تومان است.

استارتاپ سوم:استارتاپ مشرق زمین

محصول این استارتاپ، سازه‌های پیش‌ساخته بتنی با تکنولوژی ابر بتن خودتراکم است. استارتاپ مشرق زمین، طرح خود را به عنوان مستحکم‌سازان مشرق‌زمین ارائه کرده است. با توجه به نیاز و دغدغه ساخت مسکن در اقصی نقاط دنیا، متخصصین تیم به دنبال تحقیق و توسعه برای ساخت‌وساز انبوه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای رفع معایب روش‌های سنتی و مرسوم در بازار هستند. در اکثر مناطق کشور از سازه‌های بتن مسلح استفاده می‌شود. در سازه‌های بتنی درجا، ساخت بتن و نحوه بتن‌ریزی و عمل‌آوری آن در محل از اهمیت بالایی برخوردار است. طرح این مجموعه استفاده از تکنولوژی سازه‌های مدولار پیش‌ساخته است؛ این نوع سازه‌ها در بسیاری از موارد به علت ویژگی‌های مهمی مانند سرعت بالای اجرا، کاهش نیروی انسانی، کیفیت بالای اجرای قطعات و اجرای راحت‌تر نسبت به سازه‌های بتنی، مزیت دارند. مشتریان هدف این مجموعه، سازندگان ساختمانی، انبوه‌سازان، بخش‌های دولتی، شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و … است.

سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

استارتاپ چهارم: بسته‌بندی پسته تر

محصول ارائه‌شده این استارتاپ، پسته‌تر (تازه) بسته‌بندی شده‌است. این طرح با ایجاد و اجرای بسته‌بندی پسته تازه، این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان پسته تر را بدون افت کیفیت در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها عرضه کرد. طرح بسته‌بندی پسته، کیفیت میوه را به مدت ۶۰ روز حفظ می‌کند. همچنین این طرح می‌تواند عرضه پسته تر را در کشور به مدت ۲ ماه افزایش دهد و نیز امکان صادرات پسته تر به دیگر کشورها را فراهم کند.

سرمایه مورد نیاز برای توسعه این طرح، مبلغ ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

استارتاپ پنجم:دنالی

این استارتاپ با توجه به تمایل افراد به استفاده از محصولات طبیعی به جای محصولات شیمیایی، ناکارآمد بودن محصولات مراقبت و درمان مو، تمایل افراد به کاهش سایز با استفاده از محصولات موضعی به جای رژیم و ورزش و داروهای خوراکی، افزایش بیماری‌های ارتوپدی و تمایل افراد به استفاده از مسکن‌های موضعی طبیعی بدون عوارض به جای مسکن‌های شیمیایی خوراکی و قیمت بالای محصولات آرایشی، بهداشتی و درمانی، محصولی باکیفیت و قیمت مناسب تولید کرده است. محصول مو دنالی، ریزش مو را متوقف و باعث رفع سفیدی مو می‌شود. محصول کاهش سایز دنالی، سایز را سریعا کاهش داده و سلولیت و ترک‌های چاقی و لاغری را از بین می‌برد. مسکن موضعی دنالی تسکین‌دهنده قوی دردهای عضلانی و مفصلی است. محصول پوست یک جوانساز طبیعی، روشن‌کننده و بازسازی کننده اپیدرم است. بازار هدف این مجموعه به طور کلی جوانان و میانسالان، داروخانه‌ها، فروشگاه‌های محصولات طبیعی، فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی، مراکز زیبایی و درمانی پوست و مو و کلینیک‌های فیزیوتراپی است.

سرمایه مورد نیاز این تیم، مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

استارتاپ ششم: پنگان الکترونیک

محصول تولیدی شرکت پنگان الکترونیک از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنایع آب و فاضلاب، صنایع فولاد، صنایع معدنی، پتروشیمی و مواد غذایی است که نام آن فلومتر یا دبی سنج الکترومغناطیس است. فلومترهای الکترومغناطیسی در رنج های متفاوت و در شرایط مختلف فرایندی، دبی لحظه‌ای را با دقتی بسیار بالا اندازه‌گیری می‌کنند. این سیستم شامل سنسور اندازه‌گیری شار مغناطیسی، ترانسمیتر، پردازشگر و نمایشگر گرافیکی است که کاربری، نصب و راه‌اندازی آسانی نیز دارد. با توجه روش و تکنولوژی به کاررفته در این محصول، کاربرد اصلی آن در اندازه‌گیری فلوی عبوری برای لوله‌های حاوی مواد سیال با حداقل رسانایی ۵ میکروزیمنس بر سانتیمتر است که طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می‌دهد. مشتریان اصلی این طرح صنایع آب و فاضلاب، صنایع فولادی و معدنی، صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی،صنایع غذایی و دارویی هستند.

سرمایه مورد نیاز شرکت پنگان الکترونیک برای توسعه محصول کنتور هوشمند الکترومغناطیس باتری بیس، مبلغ ۱ میلیارد تومان است.


معرفی سرمایه‌گذاران و حامیان گروه‌های حاضر در استان آپ


در طول برگزاری رویداد استان آپ، جمعی از سرمایه‌گذاران و مجموعه‌های فعال در حوزه استارتاپی جهت تامین سرمایه گروه‌های شرکت‌کننده اعلام آمادگی کردند که به شرح زیر است:

  • شرکت تجهیزات پزشکی فرپویان جهت منتورینگ و ارائه زیرساخت‌های لازم برای استارتاپ بوم ‌زیست یاخته اعلام آمادگی کرده و مجموعه فارمد، توافقات اولیه برای جذب سرمایه‌گذار برای این تیم را انجام داد.
  • مجموعه فارمد همچنین آمادگی خود را جهت همکاری با طرح رادارهای موج میلیمتری طی رویداد، اعلام کرد.
  •  شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر نیز توافقات اولیه برای پیش‌خرید محصول رطوبت‌سنج آنلاین را انجام داد.
  • همچنین شرکت کارن کراد ( گروه پیشگامان کارآفرینی کارن) نیز مذاکرات اولیه را برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ ماهوت آغاز کرد.
  • در این رویداد تیم پنگان الکترونیک، تامین مالی جمعی و یا کرادفاندینگ از طریق سکوی کارن کراد را جهت تامین منابع مالی خود انتخاب کرد.
  • سه مجموعه‌ی پویش صادرات، صندوق پژوهش و فناوری یزد و مجموعه فارمد نیز برای حمایت از طرح بسته‌بندی پسته تر اعلام آمادگی کردند.

در این رویداد از محصولاتی همچون نوعی از کنتور هوشمند، سیستم جامع آموزشی، سامانه اتوماسیون هوشمند کشاورز، مودم و روتر صنعتی، سولفات پتاسیم، ربات صنعتی، پلتفرم ورزش آنلاین، فلزیاب صنعتی و استحصال منگنز از سنگ‌های کم عیار رونمایی شد.


تلاشی برای پیوند سرمایه‌گذاران و طرح‌های سرمایه‌پذیر


در ادامه رویداد استان آپ کرمان، رئیس صندوق پژوهش و فناوری یزد درمورد برگزاری این رویداد گفت: «اگر بخواهیم به جایگاه کشورهای توسعه‌یافته، دست پیدا کنیم و رفاه مردم را افزایش دهیم، دو راه پیش‌رو داریم؛ اول آنکه مسیر آن کشورها را مجددا طی کنیم، که به آن رشد اقتصادی می‌گویند و یا اینکه یک مسیر میانبر را طی نماییم که اصطلاحا به آن جهش اقتصادی می‌گویند. طبیعتا همه به دنبال مسیر میانبر و جهش اقتصادی هستند. راه این جهش اقتصادی، نوآوری است. رویدادهای این‌چنینی حمایت از نوآوران رو توسعه می‌دهد و ما را به جهش اقتصادی، نزدیک‌تر می‌کند.»

او در ادامه بیان کرد: «اکوسیستم نوآوری ایرن در سال‌های اخیر به پویایی، انگیزه و امید بسیاری دست‌یافته و جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌است. این رویدادها موجب پیوند صاحبان ایده، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران می‌شود.»

در ادامه اختتامیه رویداد، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز ضمن توضیح حمایت‌های این صندوق، به تشریح روند برگزاری رویداد استان آپ پرداخت و گفت: «رویدادهای پیوند را تدارک دیده‌ایم تا دانشگاه‌ها را به شتابدهنده‌ها متصل کرده و ورودی شتابدهنده‌ها را تقویت کنیم و دوشنبه‌های استارتاپی را نیز طراحی کرده‌ایم تا خروجی شتابدهنده‌ها را به سرمایه‌گذاران خطرپذیر کشور، متصل کنیم.»

دکتر ملکی‌فر افزود: «فراخوان رویداد استان آپ کرمان را در خردادماه منتشر کردیم. 42 کسب‌وکار، طرح و ایده مراحل ثبت‌نام را طی کردند. ما پنج جلسه با فعالان و نهادهای استان جهت آشنایی با رویداد و خدمات خود، برگزار کردیم، 18ساعت آموزش و توانمندسازی برای شرکت‌کنندگان تدارک دیدیم، 42 ساعت منتورینگ انجام دادیم و 20 تیم منتخب را برای منتورینگ حضوری انتخاب کردیم و در نهایت پس از 80 ساعت منتورینک و مشاوره تکمیلی، 13 تیم به ارائه طرح خود در این رویداد پرداختند.»


استارتاپ‌ها می‌خواهند در اقتصاد استان نقش داشته باشند


در ادامه سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان از تشکیل انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی کرمان گفت و توضیح داد: «تهیه سند توسعه فناوری استان به این انجمن سپرده شد. ما اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی را تعریف می‌کنیم و آسیب‌های استارتاپ‌ها در استان را شناسایی کرده‌ایم تا به بهبود وضعیت کمک شود.»

او این سوال را مطرح کرد که آیا داده‌ها و ستانده‌های اقتصاد استان کرمان با هم تناسب دارند؟ آیا صنعت استان کرمان تناسبی با انقلاب‌های صنعتی دنیا داشته است؟

سپس او جبران عقب‌ماندگی‌ها را انگیزه رو آوردن به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و با اشاره به رویداد «استان آپ» گفت: «این رویدادها صرفا برگزاری رویداد نیست و استارتاپ‌ها می‌خواهند در اقتصاد استان نقشی داشته باشند. اقداماتی در این راستا آغاز شده و می‌خواهیم همگی به ساماندهی فعالیت‌ها کمک کرده و پاسخ قانع کننده‌ای برای نگرانی‌ها داشته باشیم.»

طبیب زاده همچنین پیرامون طراحی پنجره واحد الکترونیک در فضای کسب‌وکار نو و تاثیرات آن بر اقتصاد استان کرمان و حرکت پرشتاب به‌سمت ایجاد ارزش افزوده، نکاتی را یادآور شد.

رییس اتاق بازرگانی از همکاران حوزه نوآوری و استارتاپ ساکن تهران درخواست کمک و سامان‌دهی وضعیت استارتاپ‌ها را داشت. او به تجاری‌سازی استارتاپ‌ها متناسب با مقررات موجود تاکید کرد.

به‌گفته طبیب زاده، اتاق بازرگانی می‌تواند حلقه اتصالی بین ایده‌ها و تجاری‌سازی باشد تا مشکلات واحدهای صنعتی با استفاده از این امکان حل و اقتصاد فعال و با ارزش افزوده بالا ایجاد شود.


هدف از «استان آپ» توسعه و توزیع عادلانه خدمات است


علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی هم در آیین اختتامیه نخستین رویداد «استان آپ» کرمان گفت: «شرایط امروز کشور در حوزه دانش‌بنیان و شاخص‌های آن، قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست و توسعه خوبی در این حوزه صورت گرفته است.»

به گفته وحدت، صندوق نوآوری و شکوفایی مسئولیت تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان را برعهده دارد و در کنار این شرکت‌ها، به رشد اقتصادی آن‌ها کمک می‌کند.

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: «کرمان به‌عنوان یکی از استان‌های خوب کشور، با هدف توسعه خدمات و عدالت، پیشگام در برگزاری این رویداد در راستای استفاده از ظرفیت‌های کشور شده است.» وحدت تاکید کرد که هدف از برگزاری «استان آپ» توسعه خدمات و عدالت در توزیع خدمات است.

او میزبانی کرمان از رویداد استارتاپی «استان آپ» را حاصل پیگیری استاندار کرمان، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری این استان دانست.

بر اساس گفته‌های وحدت، 13 استارتاپی که به مرحله نهایی رویداد «استان آپ» کرمان رسیدند، برای جذب سرمایه از سطح استاندارد مناسبی برخوردار هستند.

وحدت این‌طور ادامه داد: «صندوق نوآوری و شکوفایی طی سه سال گذشته میزان 180 میلیارد تومان مصوبه برای استان کرمان داشته که بیش از نیمی از آن جذب شده است. این مبلغ درحال پرداخت به شرکت‌هاست. صندوق پژوهش و فناوری نیز با توجه ویژه مسئولان می‌تواند به این حوزه کمک کند که در ادامه آن، تقویت سرمایه و فعالیت روز افزون استارتاپ‌ها را در استان کرمان شاهد باشیم.»

وحدت با یادآوری اینکه استان کرمان 260 شرکت فناور دارد، بیان کرد: «برای حمایت مالی از همه آن‌ها، خون تازه‌ای به این شرکت‌های فناور استان، فراتر از تسهیلات جاری و خط اعتباری صندوق، منتقل می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.