راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی کوتاه از بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی

بیست‌و‌چهارمین همایش‌بانکداری اسلامی با موضوع «‌سیاست‌های پولی و مالی، ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور»‌ برگزار شد.

شلوغی جلوی در ورودی موسسه آموزش عالی بانکداری نشان از روزی پرکار و مهم می‌داد روزی که در آن علی طیب‌نیا وزیر تازه نفس اقتصاد و دارایی، ولی الله سیف رییس جدید ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی و محمد نهاوندیان رییس اتاق بازگانی ایران و رییس دفتر حسن روحانی به کالبدشکافی گذشته، حال و آینده بانکداری اسلامی در ایران پرداختند. همچنین قرار بود در این همایش محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز یکی از سخنرانان باشد که حضور پیدا نکرد.

.

تاکید بر اجرای بانکداری اسلامی به معنای وجود ربا در بانکداری فعلی نیست

همایش در سه نشست برگزار شد. در نشست افتتاحیه طیب‌نیا گفت: « 6 چالش کلیدی اقتصاد، نظام بانکی و بانک مرکزی عبارتند از: ساختار نامتعادل بودجه دولت، عدم تعادل در بخش تجارت خارجی کشور و سهم بالای درآمدهای حاصل از صادرات نفتی و سهم ناچیز درآمدهای ناشی از صادرات محصولات غیرنفتی، بانک محور بودن اقتصاد و عدم توجه به بازار سرمایه، دخالت دولت در سیاست های پولی و مالی، عدم تناسب بین نرخ سود سپرده‌ها، تورم و منفی بودن نرخ سود واقعی. وی در ادامه گفت: مهمترین اشکال سیستم بانکی این است که تاکنون منابع بانکی برای طرحهای دارای توجیه اقتصادی صرف نشده است. تاکید بر اجرای بانکداری اسلامی به معنای وجود ربا در بانکداری فعلی نیست».

.

آیا به آن چیزی که در این سه دهه در همایش‌های بانکداری اسلامی به دنبالش بودیم، رسیده‌ایم؟

رییس دفتر رییس جمهور و رییس اتاق بازرگانی ایران نگاهی انتقادی به روند بانکداری اسلامی در ایران داشت. نهاوندیان گفت: «امروز بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی است. باید نگاهی به گذشته بکنیم و ببینیم که آیا به آن چیزی که در این سه دهه در همایش‌های بانکداری اسلامی به دنبالش بودیم، رسیده‌ایم؟ بازنگری در سیستم بانکی باید توسط خود بانک‌ها و اقتصاددانان صورت بگیرد تا ببینیم کجای کار اشکال دارد.

.

رقابت سالم سیستم بانکی در جهت حرکت به سمت بانکداری اسلامی

رییس جدید بانک مرکزی نیز در ادامه به سخنرانی پرداخت و گفت: «اگر تمرکز اصلی به رفع اشکالات و ایرادات قانون پولی و بانکی باشد می‌توان نقاط ضعف بانکداری بدون ربا را تقویت و این قانون را در جهت اسلامی شدن سوق داد. در مرحله اول باید بانکداری اسلامی ایران با بانکداری سایر کشورها مقایسه شود همچنین برای تحقق این هدف باید انسجامی در تیم اقتصادی دولت وجود داشته باشد. باید رقابتی سالم در سیستم بانکی کشور در جهت حرکت به سمت بانکداری اسلامی ایجاد شود».

در ادامه آیت الله موسوی بروجردی به سخنرانی پرداخت. در نشست دوم جمعی از فعالان سیستم بانکی به سخنرانی و ارائه مقاله پرداختند.

.

نمایشگاه تجهیزات ‌بانکداری ‌الکترونیک

درکنار این همایش دوروزه، ‌کارگاه‌های آموزشی«کاشف و امنیت شبکه الکترونیک بانکی» ،«کلیات طرح تحول بنیادین نظام بانکی» و«مدیریت‌ریسک نقدینگی در بانکداری اسلامی» و نمایشگاه تجهیزات ‌بانکداری ‌الکترونیک با حضور شرکت‌های فعال در این حوزه مثل توسن، فناپ، GSS، داده‌ورزی سداد، توسعه و نوآوری شهر، حصین، داتین، اسوه ایران، اعتبارسنجی ایرانیان، مبنا کارت آریا، خدمات انفورماتیک و… برگزار شد و آنها آخرین دستاوردهای خود را به فعالان این حوزه معرفی می‌کردند.

.

بانکداری اجتماعی

در این همایش شرکت توسن با همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و شبکه اجتماعی تبیان از محصول جدید خود «بانکداری اجتماعی» رونمایی کردند. این سرویس خدمات بانکداری بر شبکه اجتماعی است که می‌توان در آن عملیات‌هایی مثل چک کردن گردش حساب، چک کردن گردش کارت، میزان موجودی، انتقال وجه به حساب دوستان و … را انجام داد.

گزارش‌های بعدی راه پرداخت در خصوص این همایش به زودی منتشر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.