راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت‌های پرداخت با تشخیص چهره و نحوه کارکرد آن

در میان انواع روش‌های پرداخت، مانند پرداخت نقدی یا استفاده از کارت بانکی بدون نیاز به پول نقد کاغذی یا پرداخت به‌صورت اینترنتی و متصل‌شدن به درگاه‌های بانک‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی با یک کلیک، شاید روش پرداخت با چهره کمتر به گوش‌تان خورده باشد. به‌طور کلی سال‌هاست که محققان و دانشمندان روی فناوری تشخیص چهره کار می‌کنند و این فناوری برای تشخیص، شناسایی و تأیید افراد، بسیار استفاده می‌شود. مانند تلفن‌های همراهی که قفل آنها با شناسایی و تأیید چهره فرد دارنده آن باز می‌شود. این فناوری به نیروهای پلیس برای تشخیص چهره مجرمان نیز کمک کرده است.

به گزارش روابط عمومی شاپ، در طول تاریخ روش‌های گوناگونی برای پرداخت وجود داشته و بدون شک با پیشرفت فناوری شاهد روش‌های متنوع‌تر و ساده‌تر برای پرداخت هستیم و پرداخت با چهره با کمک اسکن تمامی اجزای صورت مانند چشم‌ها، فرم صورت، بینی و لب و…، یکی از همین روش‌هاست که در بسیاری از وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و حتی برخی بانک‌ها و مراکز خرید حضوری در سراسر دنیا استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، در کشور چین یا ایالات متحده تعداد محدودی از دستگاه‌های خودپرداز با استفاده از فناوری تشخیص چهره کار می‌کنند و دیگر نیازی به همراه‌ داشتن کارت بانکی نیست و تنها با وارد کردن شماره تلفن و شماره شناسایی، پس از اسکن چهره می‌توان پول برداشت کرد. 


مزایای فناوری پرداخت با تشخیص چهره


یکی از اولین و مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم که توسط بسیاری از افراد که با آن کار کرده‌اند گزارش شده، سریع‌بودن، آسان‌بودن و ایمن‌بودن آن است. با توجه به گفته کاربرانی که از فناوری پرداخت با تشخیص چهره استفاده کرده‌اند، حدود ٥ الی ١٠ ثانیه زمان می‌برد. به‌علاوه زمانی که پرداخت را با این فناوری انجام می‌دهید، دیگر نیازی به دانستن اطلاعات کارت بانکی شما نبوده و تنها با اسکن چهره و بعضاً وارد کردن شماره شناسایی، می‌توانید در کمترین زمان جابه‌جایی پول را انجام داده یا پول برداشت کنید. نکته دیگر اینکه کارت‌های بانکی نیز ممکن است به اندازه اسکناس‌ها آلوده باشند، در نتیجه زمانی که با کمترین تماس پرداخت را انجام می‌دهید، امکان آلوده‌شدن و انتقال میکروب و عوامل بیماری‌زا نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین در این روزها که تقریباً همه مردم دنیا با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و استفاده از ماسک امری ضروری است، برخی شرکت‌ها در ایالات متحده در تلاش هستند این فناوری را آنچنان ارتقا دهند تا از روی ماسک نیز چهره‌ها قابل شناسایی باشند.

آینده بسیار روشنی برای این فناوری پیش‌بینی می‌شود و ممکن است در سال‌های نه‌چندان دور، در بیشتر نقاط دنیا و در بسیاری از وسایل الکترونیکی که انسان‌ها روزانه با آنها سروکار دارند، مورد استفاده قرار گیرند. حتی کشورهای دیگری مانند دانمارک نیز سعی در پیشرفت در این فناوری دارند.


برخی نگرانی‌ها درباره فناوری پرداخت با تشخیص چهره


البته همانند تمامی پیشرفت‌ها در فناوری، به‌ویژه امکاناتی که با اطلاعات شخصی افراد سروکار دارند، نگرانی نسبت به سوءاستفاده از اطلاعات همیشه وجود داشته است. درباره فناوری پرداخت با تشخیص چهره نیز نگرانی بزرگ سوءاستفاده از چهره افراد بوده و حتی نگرانی از این مسئله که ممکن است برخی افراد با ویدئوهای جعلی سعی در سوءاستفاده یا دزدی داشته باشند. اما حتی با این وجود، طرفداران و سازندگان این فناوری بر این باورند که امنیت آن بسیار بالا بوده و خطر کلاهبرداری را کاهش می‌دهد. همچنین با پیشرفت هرچه بیشتر این فناوری، امکان خطای آن نیز روز‌به‌روز کمتر خواهد شد. به‌علاوه فناوری تشخیص چهره اکنون هم در تلفن‌های همراه یا زندگی بسیاری از مردم وجود دارد و ثابت کرده که نسبت به سیستم‌هایی که نیاز به وارد کردن رمز یا بعضاً اثر انگشت دارند، از امنیت کافی برخوردار است.


پرداخت با تشخیص چهره در اپلیکیشن شاپ


فناوری پرداخت با تشخیص چهره در اپلیکیشن شاپ نیز که به‌عنوان یکی از اپلیکیشن‌های پیشرو در حوزه پرداخت برای انجام تراکنش‌های پرداختی و خدماتی مطرح است، پیاده‌سازی شده و کاربران هنگام استفاده از آن تصویرشان شناسایی شده و در حافظه سیستم ذخیره می‌شود تا در مراجعات بعدی تنها با اسکن چهره، از کیف پول کاربری خود در اپلیکیشن شاپ برداشت کرده و پرداختی مطمئن را انجام دهند. کاربران می‌توانند به‌راحتی با شارژ کردن کیف پول خود در اپلیکیشن شاپ، به اندازه مبلغ دلخواه و مورد نیازشان، حتی بدون نیاز به اطلاعات کارت بانکی‌شان و ورود رمز دوم، تنها با اسکن چهره قبض موبایل خود را پرداخت کرده و شارژ اعتباری نیز خریداری کنند. در واقع تنها یک بار و هنگام شارژ کیف پول به اطلاعات کارت بانکی‌تان نیاز خواهید داشت و برای دفعات بعدی تنها با اسکن چهره، پرداخت را انجام می‌دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.