راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز نوآوری پست به‌زودی کار خود را آغاز می‌کند / در مسیر حمایت از استارتاپ‌های پستی

تحول دیجیتال در شرکت ملی پست از سال 1398 و با ارائه طرح «تحول دیجیتال»  آغاز و برای اجرایی‌شدن این طرح، گام‌های بلندی در شرکت ملی پست برداشته شد. در همین راستا محمدرضا قادری، عضو هیئت‌مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست از پذیرش افراد مستعد در مراکز رشد پست با هدف حمایت از کسانی که خدمات پستی را با راه‌های نوآورانه ارائه می‌کنند، گفت.


کارآمدی و بهینه‌سازی عملیات لجستیکی


یکی از مهم‌ترین خدماتی که برای ایجاد تحول دیجیتالی در شرکت ملی پست انجام‌ شده، راه‌اندازی مرکز نوآوری در پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (فاوا) است. محمدرضا قادری در این‌باره به ایرنا گفت: «سیاست اصلی شرکت ملی پست این است که تمرکز خود را بر انجام کارآمد و بهینه عملیات اصلی لجستیکی بگذارد و توسعه خدمات خود، خصوصاً خدمات سکوی تجارت الکترونیک را از طریق بخش خصوصی و استارتاپ‌ها انجام دهد.»

او تأکید کرد: «بر همین اساس طرحی تحت عنوان طرح شتاب‌دهی شرکت پست تعریف کردیم که در این طرح با بیش از ۷۰ مرکز رشد، شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ‌های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار کنند.»

قادری افزود: «برای اینکه استارتاپ‌ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند، از ابتدای امسال، تأسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار دادیم که قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد. در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه‌اندازی می‌شود و سپس به تمام کشور تسری پیدا می‌کند.»

راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست تأکید کرد: «افراد و گروه‌هایی که ایده‌ای دارند و استارتاپ‌هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم‌های پردازش و هوش مصنوعی دارند، می‌توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند. پارک‌های فاوا از آنها حمایت می‌کنند و شرکت ملی پست نیز متعهد می‌شود که وقتی محصول مورد نظر پیاده‌سازی شد، خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند.»

او افزود: «مجوزهای این مرکز صادر شده، اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت جدید انجام خواهد شد. ما در حال انتخاب شتاب‌دهنده برای مرکز نوآوری هستیم. در طرح شتاب‌دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب‌ شده‌اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند. در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم، هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه‌های نوآورانه ارائه می‌دهند، مورد حمایت قرار بگیرند.»


موفقیت در سرعت و سلامت مرسولات پستی


قادری با تأکید بر اینکه با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت پست، توانسته‌اند در تمام زمینه‌ها نوآوری‌ داشته باشند و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهند، گفت: «با اقدامات صورت‌گرفته، سطح درآمد شرکت را بدون افزایش تعرفه‌ها بالا بردیم. ضمن اینکه از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم‌رساندن بسته به دست مشترکان نیز موفق بودیم.»

عضو هیئت‌مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی تأکید کرد: «یکسان‌سازی قیمت‌ها، برنامه فروش به‌صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع‌آوری مرسولات و در برخی قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار دادیم.»

او تأکید کرد: «نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان‌ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه‌رسان‌ها بر اساس PSP به تعداد بسته‌ای که توزیع می‌کنند، بستگی دارد، اخیراً همین طرح را برای باجه‌ها در نظر گرفته‌ایم و آنها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی‌شان دستمزد می‌گیرند.»

نوآوری‌ در فرایندهای پستی از دیگر گام‌هایی بود که در طرح تحول پست برداشته شد. قادری در این‌باره افزود: «برای اینکه بتوانیم مرسولات را با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه‌جا کنیم، پنج قطب پستی استانی ایجاد کردیم. این مناطق محل جمع‌آوری مرسولات هستند تا دیگر نیاز نباشد تمام مرسولات به هاب (قطب-منطقه) پستی تهران ارسال و از آنجا توزیع شود.»


افزایش چهاربرابری ظرفیت با سیستم سورتینگ


قادری خاطرنشان کرد: «بین استان‌های هم‌جوار خطوط مستقیم ایجاد کردیم تا سرعت ارائه سرویس افزایش یابد. برای حمل و جابه‌جایی مرسولات در مراکز مبادله، بارگیری و تخلیه آن از ترولی‌های چرخ‌دار استفاده کردیم که سرعت عملیات و کیفیت حمل را بالا برده است. در استان‌های بزرگ از دستگاه‌های سورتینگ مکانیزه (درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات استفاده کردیم و به این واسطه ظرفیت خود را تا چهار برابر افزایش دادیم.»

قادری با تأکید بر اینکه برای ایجاد تحول در محصولات نیز گام‌هایی برداشته ‌شده، افزود: «پروژه ملی GNAF در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیکی تعریف‌شده است. ما این پروژه را در این مدت تجاری‌سازی کردیم و اکنون آماده ارائه خدمت به بخش خصوصی و دولتی شده است.»


پروژه ملی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF


او تصریح کرد: «اکنون انواع و اقسام روش‌های تبدیل آدرس و کد پستی به موقعیت مکانی و آدرس‌های توصیفی پیاده‌سازی شده که درآمد خوبی برای شبکه پستی کشور ایجاد کرده است. پیاده‌سازی سرویس توزیع در دفاتر، بازسازی سیستم صندوق پست الکترونیکی (صاپست)، پیاده‌سازی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF، اجرای عملیاتی سرویس رهگیری و رصد کالاهای استراتژیک کشور مانند مرغ و محصولات پتروشیمی بر پایه سامانه‌های الکترونیکی کشور، بازسازی ۵۲ سرویس از سرویس‌های موجود شرکت پست روی سکوی تجارت الکترونیک پست و استانداردسازی سرویس‌های اصلی و پایه پستی از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام‌ شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.