راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم‌جواری بیش از ۲۰۰ شرکت در پارک فناوری پردیس

محسن علی‌اکبریان، رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس همزمان با انتشار فراخوان پذیرش عضویت در مرکز رشد پارک فناوری پردیس، از حمایت این مرکز از کارآفرینان و گروه‌های نوپا که با تکیه‌ بر علم، تخصص و فناوری، یک ایده‌ قابل تجاری‌سازی را دنبال می‌کنند، نکاتی را یادآور شد.


حضور گروه‌ها در مراکز فناوری محرک پیشرفت است


آن‌طور که رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز گفته است، پارک فناوری پردیس با هدف ایجاد بستری مناسب جهت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، ایجاد زمینه کارآفرینی و نوآوری، رونق اقتصاد منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و تولید و توسعه محصولات پیشرفته قابل‌ عرضه به بازار و… شکل‌ گرفته است. واحدهای فناور نوپا در دوره حضور در این مرکز، با استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی، به‌منظور دستیابی به دانش فنی و آمادگی برای تولید محصول یا خدمات، تلاش خواهند کرد. در این مدت، مرکز رشد علاوه بر ارائه امکانات و خدمات پشتیبانی، هدایت و نظارت بر روند پیشرفت این واحدهای فناوری را نیز به عهده خواهد داشت. این مرکز هرساله برای جذب متقاضیان و شرکت‌های نوپا در عرصه فناوری و کارآفرینی، فراخوان می‌دهد و امسال هم پانزدهمین فراخوان پذیرش را منتشر کرده است.

علی‌اکبریان در مورد مزیت‌های حضور شرکت‌ها در این مرکز توضیح داد: «گروه‌های فناور و افراد دارای روحیه کارآفرینی برای ادامه مسیر، نیازمند محیط‌هایی برای پرورش ایده‌های نوآورانه و شکل‌دهی کسب‌وکار خود هستند. این محیط‌ها باید دارای پارامترهایی باشند که به تقویت و توسعه و پایداری کسب‌وکار منجر شوند. برای این کار بسته به سطح پیشرفت ایده و حوزه فناوری و گروه تشکیل‌شده حول آن، انتخاب‌های متعددی همچون مراکز نوآوری، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها و حتی فضاهای کار اشتراکی وجود دارد.»


پارک فناوری پردیس، یک کلونی‌ از شرکت‌های نوپاست


او بیان کرد: «مزیتی که برای استقرار یک گروه نوپا در مرکز رشد وجود دارد، دستیابی به محیط فعال، پویا و مملو از افرادی است که همه با انگیزه‌ای بالا برای ایجاد کارآفرینی در حال فعالیت‌اند. طبعاً قرار گرفتن در چنین محیط‌هایی، محرک افراد و گروه‌ها برای پیشرفت است. مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس، یک کلونی‌ از شرکت‌های نوپا و افراد خلاق و نوآور است که به‌صورت آزاد، کار می‌کنند (فریلنسرها) و یک مزیت بزرگ حضور در این فضا استفاده گروه‌ها از هم‌جواری با هم و هم‌افزایی با بیش از ۲۰۰ شرکت مستقر در پارک است.»

به نظر علی‌اکبریان در این مرکز، امکان برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ و متخصصان و خبرگان فعال در پارک و بهره‌مندی از تجربیات آنها برای گروه‌های نوپا فراهم است، همچنین استفاده از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود در شرکت‌های بزرگ پارک نیز در قالب چارچوب‌های ایجادشده امکان‌پذیر است.

او وظیفه ذاتی مراکز رشد را حمایتگری و تسهیلگری فضای کسب‌وکار دانست و گفت: «ما به‌دنبال کمک به رشد و بالندگی شرکت‌های نوپا و کسب‌وکارهای جدید هستیم و برای دستیابی به این هدف، برنامه‌های سالانه و بلندمدت تدوین می‌شود تا مسیر و نقشه‌راه‌مان برای ارائه خدمات مشخص باشد و بسترهای مناسب برای پیشرفت گروه‌های نوپا به بهترین شکل فراهم شود تا در یک بازه محدود سه تا پنج‌ساله به کسب‌وکار پایدار برسند و مستقل شوند. هدف ما این است که شرکت‌ها پس‌ از این دوره سه تا پنج‌ساله به سطحی برسند که از لحاظ توسعه فنی، تثبیت بازار و رقابت‌پذیری، پایداری و تاب‌آوری مناسبی داشته باشند.»

هم‌اکنون در پارک فناوری پردیس علاوه بر خدمات استقرار، مشاوره‌های مختلف، کارگاه‌های آموزشی، هم‌افزایی شرکت‌های کوچک و بزرگ، کمک‌های فنی با استفاده از مشاوران و متخصصان خبره، کمک در جهت توسعه بازار و دست‌یافتن به بازارهای جدید داخلی و خارجی از مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده ما به اعضای مرکز رشد است. رئیس این مرکز در این‌باره اظهار کرد: «خوشبختانه آمارهای ما نشان می‌دهد که در حد قابل قبولی این هدف محقق شده و تعداد شرکت‌های رشدیافته و خارج‌شده از مرکز رشد به نسبت شرکت‌های ورودی، مؤید این مطلب است که مرکز رشد تا حد مناسبی به رشد شرکت‌ها و رسیدن آنها به نقطه پایداری، کمک مطلوبی کرده است.»


سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در پارک فناوری


علی‌اکبریان خدمات شرکت‌های مستقر در مرکز رشد را هم این‌طور توصیف کرد: «استقرار در فضای اداری مناسب یکی از این خدمات است که با تخفیف‌های مناسب در پرداخت اجاره برای گروه‌های مستقر در مرکز رشد از سال اول تا سوم وجود دارد. موضوع بعدی استفاده از آیین‌نامه‌های حمایتی پارک است. هم‌اکنون بالغ‌ بر 15 سرفصل حمایتی با منابع مالی بلاعوض یا تسهیلات و کمک‌هزینه‌های مختلف برای مواردی چون حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اخذ استانداردهای فنی، ثبت پتنت، نمونه‌سازی، پروژه‌های مشترک، تجاری‌سازی ایده‌ها و‌… به شرکت‌ها ارائه می‌شود.»

خدمات مشاوره‌ای و آموزشی یکی دیگر از خدمات این مرکز فناوری است که در طول سال به‌صورت گروهی یا جلسات مشاوره اختصاصی به گروه‌ها و شرکت‌ها، جهت رفع موانع و توسعه کسب‌وکارها ارائه می‌شود. علی‌اکبریان فراهم‌کردن بستر جذب سرمایه برای شرکت‌های نوپا را هم یکی دیگر از این خدمات مهم و تأثیرگذار مرکز رشد معرفی کرد. به گفته او در این زمینه امکان مواجهه گروه‌های نوپا با سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بزرگ فراهم می‌شود و در جلسات مذاکره این گروه‌ها می‌توانند با توجه به نیاز خود پس از جلب نظر سرمایه‌گذاران، نسبت به جذب سرمایه اقدام کنند.

او در مورد مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز رشد در یک سال گذشته و مهم‌ترین خروجی‌های این مرکز اظهار کرد: «سال1399 سالی بسیار پرفرازونشیب بود که با بحران بزرگی به نام کرونا همراه شد. این بحران در کمیت و کیفیت فعالیت‌های مرکز رشد و شرکت‌های مستقر تأثیرگذار بود و به‌خصوص شرکت‌های نوپا از این فضا بسیار متأثر شدند.»


فضای کار اشتراکی کوآپ؛ ارمغان سال کرونایی


رئیس مرکز فناوری پردیس یکی از مهم‌ترین اقدامات مرکز رشد در سال 1399 را ایجاد فضای کار اشتراکی پارک به نام کوآپ برشمرد. این مرکز، فضایی مناسب برای استقرار گروه‌ها و فریلنسرها را در پارک فراهم می‌کند. آن‌طور که این مدیر گفت، در کوآپ دوره‌هایی برای آماده‌سازی گروه‌ها برگزار می‌شود و گروه‌هایی که موفق به کسب حد نصاب لازم شوند، مجوز حضور در مرکز رشد پارک فناوری پردیس را پیدا خواهند کرد.

بر اساس گفته‌های علی‌اکبریان، دستاورد دیگر این مرکز در سال 1399 این است که 16 شرکت از مرکز رشد خارج‌ شده‌اند که حدود 70 درصد آنها موفق بوده‌اند و اکنون در بازار فعال هستند و کسب‌وکارشان باقدرت در حال پیشرفت است.

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس درباره جزئیات فراخوان جدید مرکز رشد توضیح داد: «پانزدهمین دوره فراخوان پذیرش عضویت در مرکز رشد پارک فناوری پردیس چند روزی است که آغاز شده و تا ۱۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت. البته اگر با افزایش تقاضا مواجه شویم، بنا بر تصمیم کمیته ارزیابی، احتمال تمدید چندروزه ثبت‌نام وجود دارد.»

علی‌اکبریان تأکید کرد: «گروه‌ها و شرکت‌های نوپای فعال در حوزه‌های برق و تجهیزات الکترونیکی، نانوفناوری و مواد پیشرفته، فناوری‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات، سلامت و تجهیزات پزشکی، عمران و معماری، هوش مصنوعی و علوم رایانه، اینترنت اشیا و مکانیک پیشرفته و مکاترونیک، می‌توانند طرح‌های دارای ویژگی‌های شاخص از حیث گروه کاری، فناوری و نوآوری، ساختار و مدل کسب‌وکاری خودشان را برای حضور در این فراخوان ارائه کنند.»

به گفته او پس از طی مراحل اولیه بررسی و پذیرش طرح‌ها، گروه‌ها در فضای کار اشتراکی (کوآپ) مستقر می‌شوند و طی دوره‌ آماده‌سازی که شامل برنامه‌ها و آموزش‌های متنوع و فشرده جهت فراگیری مهارت‌های اساسی استارتاپ‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار، عملیاتی‌کردن آنها و مواجهه با این موارد در میدان عمل است، خود را مهیای پذیرش نهایی مرکز رشد می‌کنند.

او افزود: «مراحل پذیرش متقاضیان با تکمیل و ارسال فرم عضویت توسط صاحبان طرح آغاز می‌شود و فرایند عضویت با ارائه‌ اطلاعاتی در مورد گروه کاری و طرح مورد نظر ادامه می‌یابد. در صورت تأیید اولیه طرح، جلسه معارفه به‌صورت عمومی و جلسه مصاحبه به‌صورت اختصاصی برگزار می‌شود تا طرح‌ها از جنبه‌های بازار و فنی مورد بررسی قرار بگیرند.»

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک فناوری پردیس گفت: «در گام بعدی با تأیید کارشناسان مربوطه، گروه‌ها پس از پذیرش اولیه، به‌صورت فشرده برخی مهارت‌های مهم و اصلی راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارهای نوآورانه را فرامی‌گیرند و در طول دوره به‌صورت مستمر ارزیابی می‌شوند و در صورت رسیدن به پایان دوره، در جلسه‌ای از کسب‌وکار خود دفاع خواهند کرد و در صورت تأیید، واجد شرایط عضویت در مرکز رشد خواهند شد.»


حوزه کارآفرینی؛ پرریسک اما جذاب


او یادآوری کرد که با توجه به محدودیت‌های مرکز رشد، احتمالاً این آخرین فرصتی است که در سال 1400 به شرکت‌های متقاضی برای حضور در مرکز رشد ارائه خواهد شد؛ بنابراین شرکت‌های نوپا باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

به اعتقاد علی‌اکبریان، مراکز متعددی در کشور هستند که خدمات متناسب با توسعه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا ارائه می‌دهند و افرادی که مایل به حضور در این فضاها هستند، باید نکاتی را مدنظر قرار دهند. او توضیح داد: «این افراد باید ابتدا مسیر و نقشه‌راه‌شان را مشخص کنند و ریسک‌های کارآفرینی را بشناسند و بپذیرند و با آگاهی و دید باز وارد این حوزه شوند. حوزه کارآفرینی اگرچه دارای ریسک‌های متعددی است، اما جذابیت‌های خاص خود را هم دارد. این حوزه به سخت‌کوشی، استقامت و روحیه منعطف برای درس‌گرفتن از شکست‌ها و رسیدن به موفقیت نیاز دارد و اگر کسی با دید باز و شناخت درست از ظرفیت‌های اکوسیستم نوآوری کشور وارد این حوزه شود، قطعاً به موفقیت خواهد رسید، البته نقطه مقابل آن ‌هم وجود دارد و عدم برنامه‌ریزی و شناخت درست به شکست منجر می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.