راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشارات راه پرداخت با حمایت ایرانسل سه کتاب در حوزه فناوری و نوآوری منتشر کرد

پس از ماه‌ها تلاش انتشارات راه پرداخت سه کتاب در حوزه فناوری و نوآوری را با حمایت واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل منتشر کرد. این سه کتاب شامل کتاب‌های ابزارها و سلاح‌ها، بلاکچین برای کسب‌وکارها و بازآفرینی محصول است که در ادامه شرح مختصری از این کتاب‌ها ارائه می‌شود.


ابزارها و سلاح‌ها


همواره برای ما نام مایکروسافت موضوعات بدیهی چون ویندوز یا حتی بنیان‌گذار آن یعنی بیل گیتس را یادآوری می‌کند و همواره می‌گوییم این شرکت بزرگ چگونه امروز به این جایگاه رسیده است. کتاب «ابزارها و سلاح‌ها» دقیقاً شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانید از اتاق فرماندهی شرکت مایکروسافت به این شرکت نگاه کنید. برد اسمیت، مدیر ارشد شرکت مایکروسافت نویسندگی این کتاب را بر عهده داشته و انتشارات پنگوئن نیز آن را به چاپ رسانده و بیل گیتس به‌عنوان بنیان‌گذار مایکروسافت مقدمه‌ای در ابتدای این کتاب نوشته است. بیل گیتس در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «در اوایل کار مایکروسافت افتخار می‌کردم که زمان خیلی کمی را به گفت‌وگو با مسئولان دولت فدرال سپری می‌کنیم. به افراد می‌گفتم «عالی نیست که بدون داشتن حتی یک دفتر کار در واشنگتن دی‌سی می‌توانیم موفق باشیم؟» بعدها به بهایی گزاف؛ یعنی پرونده ضدانحصار فهمیدم که این دیدگاه هوشمندانه نبوده است.»

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در بخش یادداشت حامی این کتاب می‌نویسد: «اسمیت در این کتاب به چالش‌هایی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور جهان طی یک دهه اخیر با آن مواجه بوده، اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور فناوری‌های دیجیتال همزمان می‌توانند یک ابزار مفید و در عین ‌حال یک سلاح مرگبار قلمداد شوند.»

رضا قربانی نیز در یادداشت ناشر این کتاب می‌نویسد: «کتاب ابزارها و سلاح‌ها به موضوعات مهمی می‌پردازد که به آنها مبتلا شده‌ایم؛ 40 سال پیش قرار نبود به این مسائل فکر کنیم و در توشه فیلسوفان و جامعه‌شناسان و اقتصاددانان راه‌حل‌هایی برای مدیریت آنها وجود ندارد. این راه‌ها نو و بدیع هستند و راه‌حل‌های جدید می‌خواهند.»

این کتاب 344صفحه‌ای شامل 16 فصل است که به موضوعات مهمی همچون نظارت الکترونیک، فناوری و امنیت عمومی، حریم خصوصی، امنیت سایبری و دیگر موضوعات مهم دیگر در این حوزه می‌پردازد.

این کتاب، در صفحه 145، در فصل دیپلماسی دیجیتال به خاطره تماشای یک فیلم سینمایی در سال 1983 توسط رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا می‌پردازد؛ فیلمی که در آن یک دانش‌آموز به‌عنوان یک هکر جوان می‌تواند به فرماندهی دفاع هوافضای ایالات متحده دسترسی پیدا کند و شرایط را تا آستانه شروع جنگ جهانی سوم پیش ببرد. فیلمی که رئیس‌جمهور ایالات متحده را به‌شدت نگران می‌کند. این فیلم به گفت‌وگوی جدی در سطح بالای مقامات آمریکایی منجر می‌شود که در پی آن زنجیره‌ای از تصمیمات در خصوص امنیت سایبری آغاز می‌شود.

مترجم این کتاب محمد رهبان است که پیش ‌از این کتاب فایننس چگونه کار می‌کند را ترجمه کرده است.


بلاکچین برای کسب‌وکارها


کتاب دیگری که در این سری از کتاب‌ها منتشر شده «بلاکچین برای کسب‌وکارها» است که بیان می‌کند چگونه می‌توان در عصر دیجیتال خلق ارزش کنیم. «دیوید فورلانگر» و «کریستوف اوزوریو» نویسندگی این کتاب را بر عهده داشته‌اند و توسط انتشارات هاروارد بیزینس‌ریویو به چاپ رسیده است.

در حال حاضر واقعیت آن است که بلاکچین در حال تغییر دنیای کسب‌وکار است. اما باید این سؤال را پرسید که استراتژی شما به‌عنوان رهبران کسب‌وکار در برابر این روند چیست؟ رهبران سازمان‌های آینده‌نگر در حال بررسی این موضوع هستند که بلاکچین چگونه می‌تواند به کسب‌وکار آنها کمک کرده و آن را متحول کند. این کتاب یکی از اولین کتاب‌هایی است که در مورد این فناوری تحول‌آفرین برای رهبران کسب‌وکارها نوشته شده است. دیوید فورلانگر و کریستف اوزوریو نویسندگان کتاب هر دو در شرکت مشهور گارتنر کار می‌کنند و با این کتاب قصد دارند به خوانندگان نشان دهند که چگونه بلاکچین بر کسب‌وکارها اثر می‌گذارد. خوانندگان این کتاب می‌توانند پتانسیل‌های بالقوه فناوری قدرتمند بلاکچین را درک کرده و راه‌های بهره‌گیری از این فناوری را در کسب‌وکار خود فرابگیرند.

بیژن عباسی آرند در بخش یادداشت حامی این کتاب اشاره می‌کند: «باید بپذیریم که نوع مواجهه ما با فناوری بلاکچین در چندین سال گذشته با نوعی اغراق و بزرگ‌نمایی همراه بوده است. طی این سال‌ها آن‌قدر از وعده و وعیدهایی که بلاکچین قرار است برای ما به ارمغان بیاورد، شنیده‌ایم که گویی این فناوری قرار است حلال مشکلات جهان باشد.»

در بخش یادداشت ناشر نیز بیان شده که این کتاب در سال 2019 منتشر شد و به‌سرعت نسخه انگلیسی آن را تهیه کردیم. با بررسی کتاب و فصل‌های آن متوجه شدیم این کتاب دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهیم.

این کتاب در 288 صفحه و 9 فصل و یک بخش جمع‌بندی ترجمه و منتشر شده است. ثنا جهاندار مترجم این کتاب است که پیش از این کتاب صنعت کارت و پرداخت را هم ترجمه کرده است.


بازآفرینی محصول


در اسفندماه سال گذشته بود که چاپ اول کتاب بازآفرینی محصول منتشر شد. با استقبال علاقه‌مندان از این کتاب، راه پرداخت تصمیم به انتشار چاپ دوم این کتاب گرفت. این کتاب توسط دو رهبر و شکل‌دهنده صنعت، یعنی «اریک شافر» و «دیوید ساوی» نوشته شده و تجربیات آنها در بخش‌های سنتی صنعت، همراه با بخش‌های نرم‌افزاری و فناوری، نقشه‌راه مورد نیاز برای محصولات متصل هوشمند را ترسیم کرده است.

نماد این کتاب را می‌توان در ضرب‌المثل چینی دید که در آن بیان شده است؛ وقتی نسیم تغییر وزیدن می‌گیرد، برخی افراد دیوار می‌سازند و برخی دیگر آسیاب بادی. این کتاب بر این عقیده است که این امر در عصر نوآوری که اکنون در آن به سر می‌بریم، کاربرد دارد.

در بخش یادداشت حامی این کتاب آمده است: «برخی تصور می‌کنند چابکی به معنای سریع‌تر کار کردن است، در حالی که این‌چنین نیست. چابکی قرار است به ما کمک کند محصولات کمتری بسازیم، ولی با همان محصولات اندک بتوانیم به تغییرات سریع‌تر پاسخ دهیم.»

در بخش یادداشت ناشر این کتاب نیز آمده است: «کتاب بازآفرینی محصول روی مسئله مهمی دست گذاشته است. این کتاب تغییر و تحولات بزرگی را نوید می‌دهد که از خیلی وقت پیش شروع شده و برخی نقش‌آفرینان و بازیگران بزرگ صنعتی هم‌اکنون در حال چیدن میوه آن هستند.»

این کتاب در چهار بخش و 13 فصل تهیه و تنظیم شده و ترجمه آن را علی قربان‌زاده و سمیه کرمی بر عهده داشتند.

این کتاب‌ها را می‌توانید هم اکنون از فروشگاه راه پرداخت خریداری کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.