راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینفلوئنسرها امسال مالیات پرداخت می‌کنند / اجرای یک دستورالعمل 6 ماده‌ای

اینفلوئنسرهای دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده از درآمد حاصل از محل تبلیغات، مشمول مالیات شدند.

اواخر سال 1399 بود که مجلس به سازمان امور مالیاتی دو ماه فرصت داد تا از اینفلوئنسرهای تلگرام و اینستاگرام مالیات دریافت کند و حالا بر اساس بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بردرآمد شده است و در راستای تحقق این هدف ملزم به ثبت‌نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی شده‌اند.


اجرایی شدن یک پیشنهاد مالیاتی


به دنبال بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400 در اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس در صحن علنی، با پیشنهاد نماینده مشهد مبنی بر اینکه سازمان امور مالیاتی باید ظرف دو ماه از اینفلوئنسرها با بیش از 500 هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و تلگرام مالیات دریافت کند، موافقت کردند.

این دستورالعمل اجرایی حواشی متعددی به همراه داشت. عده‌ای شاخص تعداد دنبال‌کننده را مشخص‌کننده میزان درآمد افراد ندانستند و اخذ مالیات بر این اساس از نگاه آنها یک خطای محاسباتی بود. هنرمندان فعال در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها گلایه‌مند بودند که دولت وقتی در راستای بهبود کار آنها اقدام روشنی نمی‌کند چرا توقع دارد که آنها به دولت مالیات پرداخت کنند؟

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی؛ نماینده مشهد به عنوان پیشنهاددهنده این بند الحاقی گفت: «در حال حاضر بخشی از کسب‌و‌کارها در فضای واقعی و حقیقی انجام نمی‌شود بلکه فضای مجازی و نت فرصت خوبی است برای توسعه دولت الکترونیک و کسب‌وکارهای مجازی و به طور حتم باید شکل سالم آن را تشویق کنیم و مشوق‌هایی در نظر بگیریم.»

او معتقد است در فضای مجازی برخی از کسب‌وکارها شکل خاصی پیدا کرده‌اند به عنوان مثال تعداد کاربران برخی کانال‌هایی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنند، نجومی است و به چند صد هزار کاربر می‌رسد که در اصطلاح به آنها اینفلوئنسرها می‌گویند و شاخه‌های مختلفی ایجاد می‌کنند که در این کانال‌ها از جمله کارهایی که انجام می‌شود تبلیغات است.

به گفته این نماینده مجلس: «تبلیغات در رسانه‌ای انجام می‌شود که کاربرمحور است یعنی به این دلیل تبلیغات در این کانال‌ها به دلیل مخاطبان بالا بسیار باارزش است و وقتی تعداد مخاطبان کانالی نجومی می‌شود، تبلیغات آن بسیار گران قیمت است و صاحب آن درآمد غیرمتعارف و نجومی کسب می‌کند.»


نگاهی به دستورالعمل 6 ماده‌ای مالیات بردرآمد کاربران


بعد از گذشت حدود 6 ماه از طرح این بندالحاقی، چه اینفلوئنسرها موافق باشند چه نباشند، این مصوبه اجرایی شده و کاربران دارای بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، امسال مشمول مالیات بردرآمد شده‌اند.

دستور العمل 6 ماده‌ای مذکور که بر اساس بند ذ تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 کل کشور ابلاغ شده و به تصویب وزیر محترم امور اقتصادی و دارائی رسیده است، در ماده یک به توضیح برخی اصطلاحات مرتبط با این حوزه مانند رسانه برخط، رسانه کاربرمحور، محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، پیام گستر تبلیغاتی و قانون پرداخته است.

کاربران حقیقی‌وحقوقی رسانه‌های کاربرمحور که بیش از پانصد هزار دنبال کننده دارند و اقدام به تولید، انتشار و اشتراک‌گذاری محتوای تبلیغاتی می‌کنند،مشمول مالیات هستند.

این افراد باید بر اساس ماده 2 درستورالعمل مذکور، نسبت به ثبت‌نام و خود اظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و انجام کلیه تکالیف، مطابق قوانین و مقررات مالیاتی اقدام کنند.


مدیران صفحات مجازی هم مشمول پرداخت مالیات هستند


قوانین مرتبط با پرداخت مالیات شامل حال ادمین‌های صفحات مجازی هم می‌شود. براین اساس اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان پیام‌گستر تبلیغاتی (ادمین)، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربرمحور در راستای تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکار اشخاص دیگر فعالیت دارند، بابت فعالیت شغلی مزبور مکلف به ثبت‌نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی هستند.

همچنین مؤدیان مالیاتی باید از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات اقدام کنند.

سازمان امور مالیاتی بعد از آنکه مالیات‌پردازان خوداظهاری کرده و اطلاعات لازم را در سایت بارگذاری کردند، با بررسی تراکنش‌های مالی آنها درمورد شرایط مالیاتی کاربران تصمیم‌گیری می‌کند و درصورت نیاز اعمال معافیت صورت می‌گیرد. در این روند هزینه‌های مربوط به تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.

همچنین رسانه‌های کاربرمحور درصورت ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی خود و دریافت کالا یا خدمت به ازای این تبلیغات، مشمول مالیات می‌شوند.

گفتنی است که اسامی کلیه مشمولان مالیات اعم از ثبت‌نام و شناسایی شده، در سایت سازمان امور مالیاتی کشور در منظر عموم قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.