راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کوچ فناورانه از قوه قضائيه به قوه مجریه / آیا عیسی زارع پور با رزومه علمی و عملیاتی خود، چشم بسته رای اعتماد می‌گیرد؟

تخصص اصلی عیسی زارع‌پور، شبکه‌های رایانه‌ای، اینترنت اشیا و بحث‌های مرتبط با آن است. دوره پسا دکتری اول خود را در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز، سیدنی- استرالیا، طی سال‌های ۹۴ تا ۹۵ گذرانده است. همچنین دوره پسادکتری دوم خود را نیز در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است.

بعد از خداحافظی وزیر جوان دولت روحانی از وزارت ارتباطات، گزینه چراغ‌خاموش وزارت ارتباطات روشن شد. جوان‌ترین وزیر دولت سیزدهم هم قرار است سکان همین وزارت‌خانه را در دست بگیرد. وزارت‌خانه‌ای که اگرچه پیش از این قدر و اهمیت آن کمتر مورد توجه قرار گرفته بود اما در شرایطی که فناوری و ارتباطات تبدیل به شاخص اصلی و جدانشدنی در هر نهاد و سازمانی شده، نمی‌توان ساده از آن عبور کرد. وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، مدیریت دانش و فناوری در یکی از سه قوه کشور، یعنی قوه قضائيه بر عهده داشته است. حالا قرار است دایره فعالیت و وظایف او به شکل قابل توجه گسترده شود و بعد از این فناوری اطلاعات را نه تنها در چارچوب قوه قضائيه،‌ بلکه در ساختار دولت و همه شاخه‌های متصل به آن مدیریت کند.

تخصص اصلی عیسی زارع‌پور، شبکه‌های رایانه‌ای، اینترنت اشیا و بحث‌های مرتبط با آن است. دوره پسا دکتری اول خود را در دانشکده علوم و مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیوساوت ولز،  سیدنی- استرالیا، طی سال‌های ۹۴ تا ۹۵ گذرانده است. همچنین دوره پسادکتری دوم خود را نیز در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است. از سال ۱۳۹۶ عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت بوده و ۲۵  مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی از او به چاپ رسیده است. داوری تعداد قابل توجهی از مجلات علمی کامپیوتر و همچنین عضویت در هیئت‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، گروه شبکه‌های کامپیوتری نیز در رزومه کاری او قرار دارد.

سوابق علمی زارع‌پور برای یک متخصص علمی جذاب است و این موضوع را می‌توان از آخرین مدارج علمی و حضورش در دانشگاه‌های معتبر استنباط کرد. اما باید دید وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در روند اجرایی چه جایگاهی دارد؟ آخرین حضور اجرایی او در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حکم ابراهیم رئيسی، رییس قوه قضاییه وقت بوده است. او از اسفند 1398 تا کنون ریاست این مرکز در قوه قضائیه را بر عهده داشته است.  

او البته در دولت احمدی‌نژاد از سال‌ ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰، ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را که اتفاقا، زارع پور،‌ با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد تاسیس کرده بود را بر عهده داشت. همچنین طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ رئيس کمیته تخصصی فرهنگ ایرانی اسلامی در فضای دیجیتال، با حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. او از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۰، همزمان با ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی، مجری توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، را هم بر عهده داشت. البته در همین دوران پنج دوره جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نیز بنیانگذاری کرد و دبیر آنها بود.

او از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۰ نیز به طور همزمان، مجری راه اندازی پروژه ملی شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و همچنین عضو و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون تخصصی علمی فناوری هیئت دولت، بود. زارع پور در سال‌های میانی مسئولیت‌های اصلی خود، حضور قابل توجهی هم در بنیاد‌ها، نهادها و دیگر انجمن‌های مرتبط با حوزه فناوری ارتباطات داشت. برای مثال از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۸عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. همچنین یک دوره ۳ ساله از فعالیت او طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ عضو شوراهای برنامه‌ریزی، معاونین، تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در بین همه مسئولیت‌های تقریبا کوتاه مدت زارع پور، یک دوره زمانی از سال‌ ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نیز مدیر امور پژوهشی پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

شاید مهم‌ترین دلیل انتخاب زارع پور برای وزارت ارتباطات از طرف ابراهیم رئيسی فقط سابقه علمی و حضور در فعالیت‌های حوزه ارتباطات نباشد، به نظر می‌رسد او به دلیل فعالیت‌های اخیر در قوه‌قضائيه اعتماد رئيسی را نیز جلب کرده است. چابک سازی، تخصصی کردن و ارتقا ساختار فناوری اطلاعات قوه قضاییه و همچنین راه اندازی بیش از 60 سامانه جدید در قوه قضائيه به منظور توسعه و ارتقا فعالیت‌های آنلاین، از جمله دستاوردهای زارع‌پور در قوه قضائيه بود. او در روزهایی که فرصت فعالیت در قوه‌قضائیه را در اختیار داشت زیرساخت‌های در این قوه ایجاد کرد که او را بیش از هر عملکرد دیگری به وزارت ارتباطات نزدیک کرد.

حقیقت این است که رزومه اجرایی و علمی زارع‌پور نه‌تنها با فعالیت در وزارت ارتباطات بسیار همسو است، بلکه هیچ بعید نیست مجلس چشم بسته رای اعتماد زارع‌پور را اعلام کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.