راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدعیان کرسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم چه کسانی هستند؟

فاطمه رستمی / هرچه به آغاز رسمی دولت سید ابراهیم رئیسی نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه‌ دولت سیزدهم بیشتر می‌شود و رسانه‌ها و اشخاص بر اساس دیدگاه‌ها و شنیده‌های خود به انتشار اسامی وزرای احتمالی آینده می‌پردازند. حال باید دید چه کسی سکان‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم می‌شود؛ وزارتخانه‌ای که رقبای رئیسی بارها پیش‌بینی‌هایی مبنی بر احتمال عملکرد سختگیرانِ این وزارتخانه در دولتی که رئیسی رئیس آن باشد، کرده‌اند.

از زمان آغاز تبلیغات انتخابات تا بعد از انتخاب شدن سید ابراهیم رئیسی، او بارها از شایسته‌سالاری، فراجناحی و جوان‌گرا بودن دولتش گفته است؛ ویژگی‌هایی که احتمالا کار را برای معرفی یک کابینه متناسب با این ادعاها برای رئیس‌جمهور منتخب سخت می‌کند.

تا پیش از اینکه محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شود، شاید توجهات به اینکه چه کسی در این وزارتخانه وزیر می‌شود زیاد نبود، حداقل جز متصدیان امر دیگران خیلی به اهمیت این وزارتخانه واقف نبودند، اما در این چند سال وزارت او که هم‌زمان شد با اوج‌گیری بهره بردای از فضای مجازی و رشد کسب‌وکارهای اینترنتی، حالا حتی برای مردم عادی هم مهم است که بدانند وزیر ارتباطات کیست و چه نگاهی به فضای مجازی دارد و در یک‌کلام ساده سرعت اینترنت بالاخره بهتر می‌شود یا بدتر؟!

طبیعتاً مشاغل مختلف متناسب با نیازمندی‌هایشان نسبت به اینکه چه کسی در وزارتخانه مرتبط با حرفه آن‌ها روی کار می‌آید اهمیت قائل هستند و در همین راستا فعالان حوزه فناوری‌های نوین و ارتباطات منتظرند تا ببیند سکان‌دار وزاتخانه‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات چه کسی خواهد بود.

از زمان انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، فهرست افراد مختلفی به‌عنوان وزرای احتمالی منتشرشده است. هرچند هیچ‌کدام از این اسامی از منبع رسمی تایید نشده و بیشتر در فضای مجازی در حال اشتراک‌گذاری است، اما به‌هرحال در بین همین عناوین می‌توان گزینه‌هایی را دید که وزیر شدنشان چندان دور از ذهن هم نیست.

در بین گزینه‌هایی که برای معرفی به مجلس در وزارت ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات مطرح‌شده، نام افراد زیادی دیده می‌شود؛از گزینه‌هایی همسو با اندیشه جوانگرایی دولت سیزدهم تا مدیرانی با سابقه در زمینه فناوری و ارتباطات. در ادامه به برخی از گزینه‌های احتمالی می‌پردازیم.


مهدی اخوان بهابادی؛ آغازگر طرح‌های اجرایی نوآورانه 


مهدی اخوان بهابادی متولد سال 57 از سال 98 به‌عنوان مدیرعامل همراه اول فعالیت می‌کند. او از سال88  به‌عنوان معاون آموزش، پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت داشت و سال 89  قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فناوری و امور بین‌الملل شد. بهابادی مدتی هم در شورای عالی فضای مجازی و صداوسیما مشغول به خدمت بود.

او در دوران دولت احمدی‌نژاد دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی شد و سال 90 بود که با حکمی از سوی رهبر انقلاب به‌عنوان یکی از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی منصوب شد.

او زمانی معاون آموزش، پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که رضا تقی‌پور در جایگاه وزارت ارتباطات قرار داشت. در شرایطی که رضا تقی‌پور به‌عنوان وزیر ارتباطات با احمدی نژاد اختلاف نظرهای جدی داشت که نهایتا به استعفای تقی پور ختم شد، بهابادی به دلیل اختلاف نظر با تقی‌پور استعفایش را به معاون رئیس دولت وقت تسلیم کرد، اما استعفای تقی‌پور برای کناره‌گیری از وزارت ارتباطات زودتر پذیرفته شد و از این وزارتخانه رفت.

در سال 91 و در حالی که بهابادی در مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی حضور داشت، چند طرح اجرایی را کلید زد که راه‌اندازی اپراتور سلامت و وی‌پی‌ان قانونی از جمله آن‌ها بود.سال 93 مهدی اخوان بهابادی با حکم رئیس وقت سازمان صداوسیما به سمت قائم‌مقامی در امور فناوری و رسانه‌های نوین منصوب شد.

شاید نزدیک‌ترین رقیب بهابادی که برخی او را نخبه یزدی می‌دانند، برای رسیدن به وزارت ارتباطات محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات فعلی باشد چرا که هم از نظر سنی به هم نزدیک هستند هم از نظر تحصیلات هرچند به نظر نمی‌رسد نگاه آن‌ها به فضای مجازی و توسعه اینترنت یکسان باشد.

مهدی اخوان بهابادی

عیسی زارع‌پور؛ گزینه چراغ خاموش


شاید پرتکرارترین نام در فهرست‌های پیش‌بینی برای تصدی سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور باشد. زارع‌پور متولد سال 59 با سابقه حضور در قوه قضاییه، در 26 سالگی رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد شد. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی نرم افزار از دانشگاه رازی کرمانشاه است. فوق‌لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش امنیت شبکه و پسا دکتری دانشگاه صنعتی شریف را دارد و از سال 96 نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت شده است. زارع‌پور 25 مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی به چاپ رسانده است.

او با شش سال سابقه حضور در رده‌های میانی دولت و کمتر از یک سال و نیم ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، از گزینه‌های تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم شمرده می‌شود؛ وزارتخانه‌ای که محمدجواد آذری جهرمی با یک سال اختلاف سنی با زارع‌پور در حال حاضر سکان‌دار آنجاست.

عیسی زارع‌پور

رضا تقی‌پور؛ روی کار آمدن دوباره یک وزیر پرحاشیه


نام دیگری که به‌عنوان گزینه تصدی وزارت ارتباطات مطرح‌شده است، رضا تقی‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم است. او که در سوابق مدیریتی خود مدیرعاملی صنایع مخابرات ایران، ریاست سازمان فضایی، عضویت و سخنگویی شورای شهر تهران را دارد، به گفته برخی مسئول فضای مجازی ستاد سید ابراهیم رئیسی در دوران انتخابات بوده، اما مهدی دوستی، سخنگوی ستادهای مردمی رئیسی، اعلام کرد تقی‌پور هیچ سمتی در این ستاد ندارد.

تقی‌پور زمانی که وزیر ارتباطات بود تا حدی موضع سختگیرانِ نسبت به فضای مجازی داشت و حتی موتورهای جستجوی خارجی را از ابزارهای جاسوسی بیگانگان دانست و گفته بود شکی در این موضوع نیست و می‌توان به‌راحتی از آمارهایی که خارجی‌ها منتشر می‌کنند متوجه این موضوع شد.

او با اشاره به راه‌اندازی موتورهای جستجوی بومی گفته بود که برای حفظ امنیت و مسدود کردن راه‌های درز اطلاعات مردم کشور، چندین گروه غیردولتی روی موتورهای جستجوی داخلی در حال فعالیت هستند تا در قالب شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و مردم با اطمینان خاطر بیشتری از آن استفاده کنند.

به اعتقاد تقی‌پور با راه‌اندازی موتورهای جستجوی بومی از بسیاری از آسیب‌ها و مسائل امنیتی که کوچک‌ترین آن به سرقت رفتن و مخدوش شدن اطلاعات حریم شخصی و خانوادگی افراد است جلوگیری به عمل می‌آید. با این دانش از دیدگاه او نسبت به فضای اینترنت، بد نیست مروری بر اختلاف تقی‌پور؛ وزیر ارتباطات وقت با احمدی‌نژاد داشته باشیم.

رضا تقی‌پور در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بعد از مخالفت با ایده ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی از سمت خود کناره‌گیری کرد. او بعد از خداحافظی از دولت احمدی‌نژاد به عضویت شورای شهر تهران درآمد و سخنگوی این شورا شد. تقی‌پور سال 98 از تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و عضو کمیسیون صنایع شد.

رضا تقی‌پور

احسان جهاندیده؛ گزینه‌ای با سابقه رسانه‌ای


احسان جهاندیده متولد سال 56 دارای لیسانس ریاضی کاربردی از دانشگاه علم و صنعت و فوق‌لیسانس مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه علامه طباطبایی در برخی گمانه‌زنی‌ها شانس رسیدن به وزارتخانه ارتباطات دولت سیزدهم را دارد.

او با حکم دکتر غلامحسین الهام، در سال 86 به‌عنوان معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نهم منصوب شد و پیش از آن معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور دولت نهم را بر عهده داشت. جهاندیده از سال 84  به مدت یک سال مدیرکل امور رسانه‌های دفتر ریاست جمهوری هم بوده است. همچنین او سابقه مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر رئیس‌جمهوری را در کارنامه خود دارد.

این مدیر و فعال رسانه‌ای جوان از سال 81 به مدت چهار سال به‌عنوان دبیر خبر (سیاسی) و خبرنگار (سیاسی – پارلمانی) در واحد مرکزی خبر صداوسیما فعالیت داشته است. او همچنین در آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای رقابت در این کارزار اقدام کرده بود. حالا باید دید بالاخره بعد از سال‌ها گردش در سمت‌های مختلف، جهاندیده کرسی وزارت ارتباطات را به دست می‌آورد یا فقط گزینه‌ای مطرح‌شده در فضای مجازی برای این جایگاه است.

احسان جهاندیده

علیرضا شاه میرزایی؛ وزیر احتمالی اندیشه‌ورز


علیرضا شاه میرزایی متولد سال 54 و دارای مدرک کارشناسی نرم‌افزار و کارشناسی ارشد فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف و دكتری مدیریت تکنولوژی از دانشــگاه علامه طباطبایی است. او در حال حاضر معاونت سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را بر عهده دارد.

شاه میرزایی که سابقه مدیرکلی رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی در صداوسیما را در کارنامه دارد، از پیشگامان به ثمر رسیدن شبکه کانون‌‌های تفکر ایران (ایتان) و عضو حقیقی شورای عالی شبکه‌های مجازی هم است.

 شاه‌ میرزایی از موافقت راه‌اندازی اندیشکده‌هاست. او که جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست سازی را داوری کرده است، شاخص سه مرحله‌ای ارزیابی اندیشکده‌ها را مطرح کرده و کیفیت و اثربخشی اندیشکده ‌ها را موکول به خروجی‌هایی می‌داند که سه معیار اساسی را کسب کرده باشند: «پرداختن به مسائل اولویت‌دار»، «گرفتن بازخورد و واکنش از مخاطب یا جامعه هدف» و «اثرگذاری بر افکار عمومی و تأثیر بر انتخاب و تصمیم‌های جامعه».

پس از رسیدن سید ابراهیم رئیسی به سمت ریاست جمهوری، از شاه میرزایی با سوابق مذکور به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی رسیدن به منصب وزارت ارتباطات دولت سیزدهم یاد می‌شود.

علیرضا شاه میرزایی

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر همچنان جوان


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت روحانی با عنوان وزیر جوان سر زبان‌ها افتاد. محمدجواد آذری جهرمی وقتی در سمت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت چهره‌ای که از وزرا در ذهن مردم بود را تغییر داد و متناسب با فضایی که مدیریت آن بر عهده‌اش بود سعی کرد به‌روز، فعال و پیگیر باشد. فعالیت‌های جهرمی در فضای مجازی حتی فضاهای فیلترشده حکایت از این دارد که او تلاش داشته در این مدت بر لزوم گسترش و توجه به این بسترها تأکید دوچندان کند. اینکه تا چه اندازه ابداعات و اقدامات جهرمی در سال‌های خدمتش مؤثر واقع‌شده بحث مفصلی است، اما به‌هرحال از او به‌عنوان گزینه‌ای احتمالی برای تصدی دوباره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توان یادکرد.

محمد جواد آذری جهرمی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.