راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به سوابق رضا فاطمی امین به عنوان گزینه وزارت صمت / سنگینی کفه ترازوی صنعت نسبت به تجارت

در صورت رأی اعتماد مجلس، تقویت سویه بازرگانی و فناورانه فاطمی امین در وزارت صمت بسیار حائز اهمیت است.هرچند که به نظر می‌رسد حضور او در این پست در راستای سیاست تقویت تولید داخل صورت گرفته اما نمی‌توان جنبه‌های دیگر مسئولیت بزرگی که این وزارتخانه به دوش می‌کشد را نادیده گرفت.

پس از گذشت حدود یک هفته از مراسم تحلیف ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، لیست کابینه دولت سیزدهم به مجلس ارائه شد. فهرستی که به نظر می‌رسد تلاش شده تا با تعامل مجلس و گروه‌های همسو با دولت آماده شود. اما در این لیست یکی از گزینه‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) است که بار سنگینی را به دوش می‌کشد.

در فهرستی که رئیس‌جمهور به مجلس ارائه داده است سید رضا فاطمی امین به‌عنوان نامزد تصدی وزارت صمت به نمایندگان معرفی‌شده تا طی روزهای آینده تلاش کند اعتماد آن‌ها را به خود جلب کند. فاطمی امین را می‌توان یکی از نزدیک‌ترین گزینه‌ها به سید ابراهیم رئیسی دانست؛ چراکه او پیش‌تر در آستان قدس رضوی نیز ایشان را همراهی کرده است و اکنون باید مسئولیتی سنگین‌تر را بر عهده گیرد.

او سوابق اجرایی متعددی در صنایع مختلف داشته است و پیش‌تر نیز در فهرستی که راه پرداخت از گزینه‌های تصدی این پست ارائه کرده بود او را به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه برای این پست معرفی کرد. او سال 1353در شاهرود متولد شد و طی سال‌های اخیر نیز در مشهد سکونت داشته است. او تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه فردوسی مشهد گذرانده و در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شده و اکنون دارای مدرک دکتری مدیریت راهبردی است.

بیشترین سوابق اجرایی فاطمی امین در دو دولت نهم و دهم است. او قبل از ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن نقش پررنگی در بخش صنایع و معادن داشته است. او از سال 87 در پست‌های مختلفی به‌عنوان مشاور وزیر، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت صنایع و معادن حضورداشته است و پس‌ازآن نیز تا پایان دولت محمود احمدی‌نژاد در این وزارت خانه مشغول به کار بوده است.

او حتی در یک دوره 4 ساله نیز از بخش دولتی به‌عنوان عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز فعالیت کرده است. اما مجموعه شرایط نشان می‌دهد که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم فاطمی امین در حوزه اجرا کمرنگ می‌شود تا اینکه یک‌بار دیگر نام او در آستان قدس مطرح می‌شود. او در سال 96 با حکم سید ابراهیم رئیسی، تولیست وقت آستان قدس به مسئولیت اجرایی باز می‌گردد؛ آن‌هم در شهری که سال‌ها در آن زندگی کرده است. او علاوه بر اینکه مسئولیت سازمان اقتصادی رضوی را بر عهده می‌گیرد به‌عنوان قائم‌مقام جدید آستان جایگزین سید مرتضی بختیاری می‌شود و عملاً مسئولیت طرح‌های توسعه و مدیریت دارایی‌های آستان قدس بر عهده ایشان قرار می‌گیرد. اکنون نیز به نظر می‌رسد رئیسی یک‌بار دیگر به فاطمی امین اعتماد کرده و او را به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی کرده است تا رأی اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند.

اما نکته قابل‌توجهی که در خصوص فاطمی امین وجود دارد این است که سوابق اجرای آن نشان از قوی بودن سویه صنعتی اوست که دراین‌بین معاونی که برای بخش بازرگانی صمت تعیین می‌شود بسیار مهم است. چراکه بیشترین تعامل با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را این بخش بر عهده دارد که فاطمی امین اگرچه به مدت 4 سال در اتاق حضور داشته اما به‌هرحال نمی‌توان کم فروغ بودن او را در این بخش نادیده گرفت. از طرفی دیگر نهادهای مهم دیگری مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  ازجمله زیرمجموعه‌های مهم این وزارتخانه است که بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها این روزها با آن سروکار دارند و تجارت الکترونیکی کشور زیر ذره‌بین این بخش قرار دارد. همچنین از چالش موضوعات کلانی مانند تأمین کالای اساسی، واردات و صادرات و تخصیص ارز عبور کنیم، موضوعاتی همچون رمز ارز و ارائه مجوز ماینینگ در کشور بر عهده وزارت صمت است که حداقل طی یک سال گذشته تبدیل به یکی از چالش‌های این وزارتخانه شده است. از همین رو در صورت رأی اعتماد مجلس، تقویت سویه بازرگانی و فناورانه فاطمی امین در وزارت صمت بسیار حائز اهمیت است.هرچند که به نظر می‌رسد حضور او در این پست در راستای سیاست تقویت تولید داخل صورت گرفته اما نمی‌توان جنبه‌های دیگر مسئولیت بزرگی که این وزارتخانه به دوش می‌کشد را نادیده گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.