راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدعیان تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک نگاه / موتور توسعه کشور در انتظار وزیر صمت آینده

فاطمه رستمی / سکان‌دار آینده وزارت صمت نقش مهمی در وجوه مختلف زندگی مردم دارد چرا که اصلی‌ترین موتور توسعه و پیشرفت کشور در کنار وزارت نفت همین وزارت صمت است و تصمیمات وزیر نقش مهمی در آینده کسب‌وکارها ایفا می‌کند، ضمن اینکه بیش از نیمی از تولیدات ناخالص داخلی محصول تلاش و همت صنعتگران و تاجران است. حالا شاید بهتر بتوان دلیل این همه گمانه‌زنی درمورد وزیر آینده این وزارتخانه در دولت سیزدهم را درک کرد؛ وزیری که قرار است با تدابیرش موجب رونق نیمی از تولید ناخالص داخلی شود یا موجب نزولش. از طرفی نقش پررنگ وزارت صمت در حوزه تجارت الکترونیکی و همچنین اثرگذاری در حوزه فناوری‌های نوین مالی نقش این وزارتخانه علاوه بر طیف سنتی برای کسب‌وکارهای نوین نیز حائز اهمیت است. در ادامه به تعدادی از گزینه‌های مطرح برای تصدی این پست در دولت سیزدهم می‌پردازیم.


سیدرضا فاطمی امین؛ محتمل‌ترین گزینه


سیدرضا فاطمی امین با سابقه اجرایی در صنایع مختلف، از گزینه‌های جدی برای سکان‌داری وزارت صمت است و در زمینه مدیریت صنعتی سوابق خوبی دارد. این مدیر 47 ساله در رشته الکترونیک در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کرد و دارای دکتری مدیریت راهبردی دانش است.

در کارنامه کاری فاطمی امین عضویت در هییئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشور، معاونت وزیر صمت، ریاست ستاد تحول صنایع و معادن، عضویت در هیات عامل ایدرو، مجری طرح نوسازی خودرو‌های فرسوده، مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی، مدیرعامل موسسه نورالثقلین و همچنین مجری پروژه شهر سالم مشهد به چشم می‌خورد.

او که قبلا مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی بود، سال 97 توسط سید ابراهیم رئیسی به عنوان قائم مقام جدید آستان قدس رضوی جایگزین سید مرتضی بختیاری شد. حالا باید دید رئیسی مشتاق هست او را این بار در سمت یک وزیر به مجلس معرفی کند یا خیر؟!


مهرداد بذرپاش؛ از مدیرعاملی سایپا تا وزارت صمت


مهرداد بذرپاش متولد سال 59 سیاستمدار و در حال حاضر رئیس دیوان محاسبات است. او ریاست هیات مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) را هم برعهده داشته است. بذرپاش در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده و سرپرست بسیج دانشجویی این دانشگاه بود که حواشی هم برایش به دنبال داشت. علاوه بر حضور در صنعت، او فعالیت‌های رسانه‌ای هم دارد و صاحب‌امتیاز روزنامه وطن امروز است.

او همچنین نماینده مردم تهران در دوره نهم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل سایپا، قائم مقام بنیاد تعاون سپاه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور هم بوده‌ است.


عباس معمارنژاد؛ وزیر احتمالی با سوابق مدیریتی پراکنده


عباس معمارنژاد که در حال حاضر در سمت معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در حال خدمت است، دارای مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد، گرایش توسعه اقتصادی و اقتصاد بین‌الملل است و عضو هیئت علمی دانشگاه هم بوده و از اواخر دهه 60 فعالیت‌های خود را در سمت‌های متعدد مدیریتی، شرکتی و حاکمیتی آغاز کرده و تاکنون ادامه داشته است.

در سال 87 وقتی شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد شد، معمارنژاد آن زمان به عنوان مشاور از وزارت بازرگانی همراه با حسینی به وزارت اقتصاد آمد. سال 92 با روی کارآمدن دولت یازدهم، معمارنژاد در پست رئیس کل گمرک جای خود را به مسعود کرباسیان داد. در ششم آبان همان سال علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن شد و شش روز بعد معمارنژاد با حکم علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت عضو هیئت مدیر این بانک شد.

معمارنژاد در سال 92 در حالی راهی بانک صنعت و معدن شد که حتی یک روز هم سابقه بانکی نداشت. او در آذر 97 از فرهاد دژپسند که تازه وزیر اقتصاد و دارایی شده بود برای معاونت امور بانک و بیمه و شرکت دولتی وزارت اقتصاد حکم دریافت کرد، ولی تا بهار 98 همچنان عضو هیات مدیر بانک صنعت و معدن هم بود!

از جمله سوابق معمارنژاد می‌توان به مدیر کلی دفتر آمار و اطلاعات وزارت بازرگانی، سرپرستی دفتر توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی و همچنین عضویت و نایب رئیسی شورای رقابت، مشاور وزیر اقتصاد، معاون وزیر و رئیس کلی گمرک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.


مصطفی سالاری؛ راه‌یابی یک حقوق‌دان به صمت


مصطفی سالاری اکنون در سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی در حال خدمت است. او قبل از آنکه در سال 98 به سازمان تامین اجتماعی راه پیدا کند، استاندار استان گیلان در دولت دوازدهم بود و در دولت یازدهم به عنوان جوان‌ترین استاندار، جایگزین فریدون حسنوند برای استانداری بوشهر شد.

او با 45 سال سن کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد بوشهر، فوق‌لیسانس حقوق عمومی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دارد و ظاهرا هم‌اکنون در رشته حقوق در مقطع دکتری تحصیل می‌کند.

مصطفی سالاری، از سال 82 تا 84 به عنوان مدیرحقوقی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی فعالیت می‌کرد و پس از آن قائم‌مقام پارس جنوبی از سال 84 تا 87  در دوران مدیرعاملی سید عبدالجلیل رضوی بود و از سال 87 به مدت چهار سال در وزارت نفت در تهران مشغول به کار شد.


خداداد غریب‌پور؛ وزیر حامی رمزارز


خداداد غریب‌پور گزینه دیگری است که از او به عنوان وزیر احتمالی که قرار است راهی وزارت صمت شود، یاد می‌شود.او در حال حاضر به عنوان مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات فعالیت می‌کند. با نگاه در کارنامه کاری این مدیر تجربیاتی مثل معاونت وزیر صمت و ریاست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مشاور مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک ملی، فرمانداری بویراحمد (یاسوج) و… را می‌توان دید.

بد نیست نگاهی به دیدگاه غریب‌پور نسبت به رمزارزها داشته باشیم که به تازگی در قالب یادداشت در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.او معتقد است: «تنها با اتخاذ رویکرد مثبت توسط دولت است که می‌توان با رضایت همه ذی‌نفعان، از منافع شکل‌گیری اکوسیستم رمزارزها و نهایتاً حفظ و تقویت اقتدار ملی و یا حتی بین المللی مطمئن بود.»

به گفته غریب پور مصادیق اقدامات رویکرد مثبت دولت، درباره مردم و کسب‌وکارها می‌تواند طیف گسترده ای داشته باشد که اقدامات آموزشی، حمایتی، قانون‌گذاری و توسعه ای (توسعه منطقه های ویژه توسعه رمزارزها و خدمات متناظر با آنها) برخی از آنها است.


حسین مدرس خیابانی؛ از دل صنعت تا صمت


حسین مدرس خیابانی در حال حاضر به عنوان مدیرعامل فعلی گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید خدمت می‌کند. گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید از جمله شرکت‌های بورسی فعال در زمینه معادن، سیمان، ساختمان، انرژی و بازار سرمایه است که 70 درصد سهام آن به صورت مستقیم به بانک سپه تعلق دارد.

مدرس خیابانی که از اردیبهشت تا مرداد 99 سرپرستی صمت را برعهده داشت، برخلاف پیش‌بینی‌ها مبنی بر رأی‌آوردن برای تصدی وزارت صمت، نتوانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد. 
آن زمان محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی در یک پیام توییتری با اشاره به ارتباط نداشتن عدم رأی اعتماد مجلس به مدرس خیابانی و ماجرای غیبت حسن روحانی در جلسه رأی اعتماد نوشت: «برخی سعی دارند تا چنین وانمود کنند که نیامدن روحانی دلیل اصلی عدم رأی آوری مدرس خیابانی است. این یک تحریف است. عملکرد ضعیف وی در سمت قائم مقام بازرگانی از مرداد 98، عدم توان مبارزه با مافیای اقتصادی، مدیریت ناکارامد در تخصیص ارز4200، عدم ارائه برنامه عملیاتی دلایل اصلی عدم انتخاب اوست.»

مدرس خیابانی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع و دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه علم و صنعت است. او در این سال‌ها به عنوان قائم مقام وزیر در امور بازرگانی، قائم مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیر کل برنامه ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل دفتر تنظیم بازار، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیر عامل شرکت سیمان غرب، مدیر عامل شرکت سیمان فیروزکوه و عضو هیات مدیره شرکت سیمان شاهرود فعالیت داشته است.


امیرحسین نادری، وزیری با کوله بار موفقیت‌های صنعتی


امیرحسین نادری، مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری معادن فلزات، بعد از یونس الستی در این سمت قرار گرفت.نادری پیش از این معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و مشاور خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل وقت ایمیدرو بوده است.

در دوره ده ساله معاونت اقتصادی و مالی او در شرکت فولاد مبارکه، این شرکت توانست سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی از زنجیره معدن تا فولاد داشته باشد. ازجمله اقدامات نادری دردوران تصدی اش درفولاد مبارکه می‌توان به خرید سهام شرکت های گل گهر، چادرملو، سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات، فولاد هرمزگان، فولاد سپید دشت وورق خودرو چهارمحال وبختیاری اشاره کرد.


سید حسین هاشمی، وزیر شدن یک چهره ماندگار


 سید حسین هاشمی متولد سال 32 دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است.او از سال 92 به مدت چهار سال استاندار تهران بود. همچنین هاشمی نمایندگی مردم میانه در مجلس شورای اسلامی از دوره چهارم تا پایان دوره هشتم را هم تجربه کرده است.

او سابقه دوازده سال مسئولیت‌های مدیریتی در وزارتخانه‌های صنایع و معادن فلزات دارد و هشت سال معاونت وزیر بوده است.از دیگران خدمات مدیریتی او می‌توان به عضویت در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ریاست هیات اعزامی به اتحادیه بین المجالس، چهره ماندگار صنعت در جشنواره قهرمانان صنعت، عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و… اشاره کرد.


رضا رحمانی؛ یک نه از روحانی، یک آری احتمالی از رئیسی


رضا رحمانی وزیر سابق صمت که برکناری ناگهانی اش از این وزارتخانه توسط روحانی حواشی متعددی به دنبال داشت، دانش‌آموخته کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره مدیریت استراتژیک سازمان مدیریت صنعتی و دکتری مدیریت (DBA) از دانشگاه صنایع و معادن ایران دارد.

بعد از برکناری رحمانی از وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزارتخانه جایگزین او شد.با این وجود نمی‌توان به سوابق متعدد رحمانی در حوزه صنعت اشاره نکرد؛ او تا به حال به عنوان  قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، در امور تولید، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم، رئیس کمیته صنعت مجلس هفتم، عضو شورای عالی بیمه، عضو هیئت مدیره شرکت نوسازی صنایع ایران و… اقدامات بسیاری انجام داده است.


محمدحسین فروزان‌مهر؛ مهاجرت از قوه قضاییه به مجریه


محمدحسین فروزان‌مهر در حال حاضر به عنوان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه مشغول به کار است.او بهمن 99 در حاشیه نشست شورای قضائی استان مرکزی در جمع خبرنگاران از اختصاص 10 هزار میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت هوشمندسازی خدمات قضایی با هدف کاهش مراجعه حضوری مردم و سهولت در پیگیری خبر داده بود و از موافقان تحولات خدماتی این قوه است.

این مدیر 53 ساله دارای سوابق متعددی در دولت‌های مختلف ‌است از معاونت برنامه‌ریزی استانداری‌های زنجان، کرمان، فارس و معاون اجرایی خبرگزاری جمهوری اسلامی، معاونت برنامه‌ریزی و سرپرستی معاونت امور عمرانی استانداری فارس، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی، استانداری خراسان رضوی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور.


عباس علی آبادی؛ وزیری با سبقه جهادی


عباس علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

او اکنون رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مپنا است. علی آبادی همچنین بعد از برکناری هاشم یکه‌زارع؛ مدیرعامل ایران خودرو جایگزین او شد. 

از جمله سوابق کاری و مدیریتی این گزینه احتمالی وزارت صمت می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون 3، مدیر‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.