راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجلس طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را از دستور کار خارج کرد

خروجی جلسه صدوهفتم مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که طرح چهار فصلی «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به دلیل عدم اضطرار و ضرورت از دستور کار خارج شده است.

محمدصالح مفتاح؛ چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شب گذشته در توییتر نوشت: «‏قالیباف امروز در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس گفت فقط موضوعات اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشد. بنابراین طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شد.»

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف رفع خلاء قانونی در حقوق کاربران فضای مجازی و نیز حمایت از تولید داخلی از ابتدای امر واکنش‌های گوناگونی را در پی داشته است. حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ششم تيرماه اظهاراتی که در رسانه‌ها درمورد طرح صیانت از فضای مجازی مطرح می‌شود را بدون هیچ نسبتی با واقعیت طرح این کمیسیون دانست.

او رویکرد اصلی طرح را تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی دانست و اذعان کرد که هیچ بحثی درباره مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی در آن مطرح نیست. یکی از دلایل توجه و حساسیت روی این طرح، علاوه بر گمانه‌زنی درمورد تصمیم‌گیری‌های تازه برای فیلترشدن شبکه‌های خارجی در پی این طرح، شاید موضوع وابستگی تعداد زیادی از کسب‌وکارهای جامعه به این بستر باشد که طبیعتاً هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون این موضوع، معیشت عده زیادی از افراد را در برمی‌گیرد در نتیجه تصویب آن نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

از سوی دیگر برخی از خبرگزاری‌ها از ارائه پیش‌نویس طرح دیگری با عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» توسط کمیسیون فرهنگی مجلس به‌جای اين طرح خبر داده‌اند. شاید نیاز به بررسی‌ همه جانبه تر طرح صیانت از فضای مجازی با همه حساسیت‌هایش به جای آنچه مفتاح تحت عنوان عدم ضرورت از آن یاد کرده، علت خارج شدن طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.