راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منصوری: شتاب بانکداری الکترونیک، توان این حوزه را گرفت

نشست خبری مرکز فابا روز گذشته پیرامون سامانه‌های یکپارچه بانکی و سمینار تخصصی بانکداری یکپارچه که در 28 مردادماه برگزار می‌شود با حضور رییس هیات مدیره فابا، مدیرعامل مرکز و دبیر علمی سمینار برگزار شد.

.

راه‌اندازی کربنکینگ، یکی از وظایف بانک‌ها در برنامه پنجم توسعه

در ابتدای جلسه بیات مدیرعامل مرکز فابا و دبیر سمینار به توضیحاتی کلی در خصوص مرکز فابا و تشریح برنامه‌های اساسی این مرکز پرداخت. وی برنامه‌های مرکز را در چهار دسته فرهنگ‌سازی در حوزه بانکداری الکترونیک، آموزش‌های مهارتی بانکداری الکترونیک، تصمیم‌سازی برای شبکه بانکی کشور و مشاوره و همفکری با بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی که همایش مردادماه نیز جزء این دسته است برشمرد.

وی در خصوص سمینار گفت: سمینار بانکداری یکپارچه که در مردادماه برای هم‌اندیشی و تبادل تجربیات متخصصان، کمک به فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه کربنکیگ که یکی از وظایف بانک‌ها در برنامه پنجم توسعه است و در آخر با استفاده از نظرات متخصصان بفهمیم در فضایی که نسل‌های جدید کربنکینگ در راه است ما کجای کار ایستاده‌ایم، برگزار می‌شود. بانک مرکزی نهاد تصمیم‌گیری و ما نهاد تصمیم‌سازی هستیم، بنابراین برگزاری این چنین سمینارهایی برای پر کردن خلاهایی است که در این میان وجود دارد.

.

ضرورت ایجاد بانک جامع اطلاعاتی

در ادامه مقدم رییس هیات مدیره فابا، مدیر عامل بانک ایران زمین و رییس سمینار بانکداری یکپارچه با اشاره به هدف برگزاری سمینار گفت: هدف برگزاری سمینار این است که ما یک بانکداری متمرکز آنلاین داشته باشیم تا بتوانیم جلوی هدر رفتن سرمایه‌های ملی را بگیریم. کربنکیگ کاری متمرکز برای تسهیل بانکداری الکترونیک است چون بانکداری الکترونیک ما کامل نیست و باید ارتباط‌ بین بانک‌ها برقرار شود و یک بانک جامع اطلاعاتی ایجاد شود تا بتوانیم آمارهای مختلف را بگیریم، مقایسه کنیم و نظر دهیم.

.

در همه زمینه‌های کاربردهای بانکداری الکترونیک ما همگام با دنیا یا جلوتر از آنها هستیم

سپس منصوری مدرس کربنکینگ مرکز فابا و دبیر علمی همایش به مقایسه وضعیت ایران و جهان در زمینه خدمات بانکی پرداخت و گفت: در سالهای 70 و 71 تحول نظام بانکی در هیات دولت مصوب شد. از آن موقع تا امروز ما در همه زمینه‌های کاربردهای بانکداری الکترونیک ما همگام با دنیا یا جلوتر از آنها هستیم. برای مثال از افتخارات ما در این زمینه واریز یارانه‌ها و انتقال وجه کارت به کارت است که در سراسر کشور به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. در این دو دهه سعی کرده‌ایم از فعالیت‌های شعبه محور به کشور محور و از حساب محوری به مشتری محوری برسیم.

از سال 80 که مجوز ایجاد دو بانک خصوصی در کشور داده شد ما شتاب بانکداری الکترونیک را می‌بینیم که این شتاب تفکر را گرفت و مانع شد که بانک‌ها توانشان را در این زمینه آنالیز کنند. سیستم بانک‌ها به صورت جزیره‌ای بود و نمی‌توانستند به یکدیگر متصل شوند و در اینجا بود که بحث کربنکینگ مطرح شد و با همفکری به این نتیجه رسیدیم که کربنکینگ را تدریس کنیم تا به تعریف واحدی در بین بانک‌ها برسیم و تعامل بین بانک‌ها راحت‌تر شود. سمینار در سه محور ارزیابی شاخص‌های سامانه یکپارچه بانکی با نگاهی به نسل‌های جدید سیستم‌های core که پنل متخصصان است، بررسی تجربه بانک‌ها در پیاده‌سازی سامانه‌های یکپارچه بانکی و بررسی محصولات شرکت‌ها و سامانه‌های بانکداری یکپارچه برگزار می‌شود.

سمینار تخصصی بانکداری یکپارچه در 28 مردادماه در مرکز همایش‌های جهاد دانشگاهی با حضور حدود 250 نفر از مدیران ارشد بانک‌ها، مدیران فناوری و متخصصان ارشد بانکی برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.