پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل ناواکو در گفتگو با راه پرداخت: اولویت ما در ارائه خدمات، تسهیل دسترسی مردم است
شرکت فناوری اطلاعات ناواکو بهعنوان بازوی فناوری بانک مسکن در زمینههای نصب و راهاندازی سامانههای بانکی، مشاوره و اجرای طرحهای امنیتی شبکه و نرمافزاری، طراحی و توسعه نرمافزارها و ارائه راهحلهای جامع بانکداری الکترونیکی و سنتی به فعالیت میپردازد. ناواکو ازجمله شرکتهای حاضر در سیزدهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بود. سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت ناواکو در گفتوگو با راه پرداخت، به دلایل حضور در این نمایشگاه با وجود شرایط حاکم کرونایی در کشور اشاره و در خصوص سرویسهای جدید و اقدامات اخیر این شرکت توضیحاتی ارائه کرد.
حضور نمایشگاهی
خاوری در مورد فعالیتهای نمایشگاهی ناواکو در دوره کرونا گفت: «بعد از شیوع بیماری کرونا ششمین «نمایشگاه تراکنش ایران (ITE)» اولین نمایشگاهی بود که در آن شرکت کردیم. در انتهای اردیبهشتماه این روند با نخستین رویداد «ایران پراپتک» که با کلمه کلیدی «مسکنتک» در صندوق نوآوری برگزار کردیم، ادامه پیدا کرد.»
مدیرعامل ناواکو افزود: «در سیزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه نیز، درحالیکه بسیاری از شرکتهای همکار ما حضور ندارند، ما به خاطر خدمات تخصصیمان حاضر شدیم. با وجود اینکه مثل سایر بانکها، به قوانین بانک مسکن ملزم هستیم، اما از این نظر از بقیه متمایزیم که بهعنوان یک بانک تخصصی، علاوه بر وزارت اقتصاد و دارایی با وزارت مسکن و شهرسازی نیز در تعامل هستیم.»
رویداد ایران پراپتک
خاوری در مورد رویداد ایران پراپتک که در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در صندوق نوآوری برگزار شد، بیان کرد: «پراپتک حداقل ۲۷ محور دارد که میتوان در فناوریهای صنعت ساختمان، راه و غیره در مورد آنها بحث کرد. بااینوجود با توجه به نو بودن این حوزه در ایران، تنها چهار رویکرد را مدنظر قرار دادیم تا ببینیم اصلاً در کشور چقدر تفکر نوآورانه در حوزه پراپتک وجود دارد. علاوه براین اطلاعرسانی ما بهصورت محدود و با احتیاط صورت گرفت چون ازنظر ما، این فاز ورود به پراپتک بود.»
او در مورد محورهای این رویداد گفت: «چهار محوری که انتخاب کردیم، عبارت بودهاند از: ۱) هوشمندسازی ساختمان، ۲) فناوری ساخت (فناوریهایی که موجب بهینهسازی مصرف انرژی در ساختمان میشوند)، ۳) مصالح ساختمانی نوین (از منظر سبکسازی و مقاومسازی) و ۴) فناوری مالی (شفافسازی تبادلات مالی مربوط به مسکن). از میان ۵۸ استارتاپی که ثبتنام کردند، ۲۱ استارتاپ موردپذیرش تیم داوری قرار گرفتند تا ایده و فناوریهای خود در این چهار محور را مطرح کنند.»
مدیرعامل ناواکو در مورد طرحهای ارائهشده توضیح داد: «ما این طرحها را به مسکن محدود نکردیم و هر ایده یا محصولی که در حوزه چهاردیواریهای محصور و ساختمانها بتواند معضلی را حل کند، پذیرفتیم. برای مثال یکی از شرکتهای دانشبنیان دستگاهی را اختراع کرده است ساختمانها را ضدعفونی میکند. ناواکو درحالتوسعه این محصول است و این دستگاه ضدعفونیکننده حداقل در تمامی شعب بانک مسکن نصب خواهد شد.»
شروع به کار دبیرخانه مسکنتک
مدیرعامل ناواکو در مورد نحوه برگزاری این رویداد بیان کرد: « بانک مسکن، شرکت ناواکو و هلدینگ گروه مالی بانک مسکن در حال تشکیل دبیرخانه مرکز نوآوری پراپتک هستند. این مرکز متشکل از شرکتهای ساختمانسازی، صرافی، کارگزاری، سرمایهگذاری و بیمه خواهد بود. پیشبینی میکنیم که با توجه به اقدامات انجامشده در طی چند هفته گذشته، تا یک ماه و نیم آینده دبیرخانه دائمی «مسکنتک» راهاندازی خواهد شد.»
او در مورد نقش بانک مسکن و ناواکو در این دبیرخانه گفت: «ما نقش شتابدهندگی و تأمین سرمایه طرحها را بر عهده خواهیم داشت؛ ایدههای نو مطرح میشوند و سرمایهگذاری از طرف ما صورت میگیرد. میزان سرمایهگذاری ما در ایدهها و محصولات مختلف، به نوع طرح و میزان نوآوری و توجیه عملی آن وابسته است.»
بازار هدف ناواکو
خاوری در مورد شرکتها و سازمانهایی که از محصولات ناواکو بهره خواهند برد، توضیح داد: «در رویکرد قبلی این شرکت، محصولات آن تنها برای استفاده بانک مسکن طراحی میشد. حوزه فناوری بانک مسکن به میزانی تخصصی و گسترده است که به طراحی محصولات خاص خود نیاز دارد. برای مثال در حوزه «بانکداری متمرکز (Core banking)» بهجای استفاده از موارد موجود در بازار، یک نمونه منحصربهفرد با نیازهای این بانک ایجاد شد.»
مدیرعامل ناواکو افزود: «اما این رویکرد در حال تغییر است. در آینده ما محصولاتمان مانند کیوسکها را به بازار ارائه خواهیم کرد، چراکه ظرفیت ارائه و پشتیبانی از خدماتمان برای شرکتهای دیگر را داریم. هدفگذاری ما کمک به دفاتر پیشخوان خدمات دولت، سایر بانکها، فروشگاههای بزرگ و ساختمانهای بزرگی است که توسط بانک مسکن ساخته شدهاند.»
مدیریت هوشمند شناسایی و هشدار برخط اتفاقات (AID)
خاوری به توضیح سه مورد از این محصولات (سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراهها، مدیریت هوشمند شناسایی و هشدار برخط اتفاقات و لندتک VamEx) پرداخت و در مورد یکی از کاربردهای سرویس AID برای نوبتدهی از منزل، گفت: «با استفاده از این کاربرد ما میتوانیم شعبات VIP را ایجاد کنیم؛ در این شعبات، بهجای نوبت گرفتن حضوری در بانک، مشتریان با سیستم تشخیص چهره از منزل نوبت میگیرند و وقتی به بانک میرسند، به باجهای هدایت میشوند که یک کارمند در انتظار آنهاست.»
مدیرعامل ناواکو در مورد ضرورت وجود این نوع نوبتدهی در دوره بحثهای خدمات نئوبانک و تماماً غیرحضوری بیان کرد: «رفتن به سمت نئوبانک فرایند سخت و پیچیدهای است؛ زیرساخت، قوانین و فرهنگسازمانی مربوط به آنها برای ایجاد شدن آنها، ضروری است. بنابراین ما در دوره گذر از بانکداری سنتی به نئوبانک، با همین تجهیزات فعلی و با استفاده از هوش مصنوعی، تکریم اربابرجوع را ارتقا میدهیم.»
سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراهها (ETC)
خاوری در مورد برنامه ناواکو برای گسترش سرویس ETC بیان کرد: «امسال شصت لاین ETC دیگر به اتوبانهای کشور اضافه میشود. ETC موجب شده است تا تعاملات فیزیکی در پرداخت عوارض آزادراهی حذف شوند تا در مصرف سوخت و وقت صرفهجویی شود. شاید ده سال پیش که خدمات ETC آغاز به کار کرد این ثمرات مدنظر نبود، اما مخصوصاً پس از شیوع بیماری کرونا همهچیز در حال غیرتماسی و Contactless شدن است.»
مدیرعامل ناواکو، در مورد استفاده از سرویس ETC در فضای شهری گفت: «برنامه ما این است از هوش مصنوعی که در این سرویس وجود دارد برای سریع و شفاف شدن پرداخت ورودی پارکینگها، اماکن رفاهی-تفریحی و مراکز خرید و پیادهسازی طرح ترافیک شهری و منطقهبندیهای آن استفاده کنیم. برای مثال شهرداری تهران اگرچه سامانههایی مثل «شهرپی» و «تهران من» را برای پرداخت و مکانیزه کردن دوربینها داراست، به دنبال همافزایی با خدمات ماست. ما نیز نمیخواستیم در خدمات خود انحصار ایجاد کنیم و اولویت ما تسهیل دسترسی مردم است. در خدمات شهری به دنبال تقویت کیف پول شهری هستیم تا کسی که در حال حاضر از تگ ETC برخوردار است بتواند در پرداختهای شهری هم از آن استفاده کند.»
لندتک VamEx
خاوری در مورد سرویس لندتک VamEx نیز گفت: «در فاز نخست به دلیل اینکه میخواهیم اجرای آن را تضمین کنیم، قرار است برای کارمندان دولت اجرا شود تا هزینههای آن از فیش حقوقی آنها کسر شود. با یک کارت اعتباری یا شارژ کردن کیف پول پرنا، وامهای دریافتی قسطبندی میشوند. فعلاً روند اعتبارسنجی این وام، فقط احراز کارمندی دولت است.»