راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آقای احمدی! آیا نگاه ضد توسعه به بانکداری و پرداخت بس نیست؟

[رضا قربانی | راه پرداخت]

این روزها، گویا سایت رسمی بانک مرکزی ایران، ابزار و کانال روابط عمومی کسانی شده که با رای مردم، جایگاه خود را نقش بر آب می‌بینند. این روزها کسی نیست که از مشکلاتی که بانک مرکزی ایران برای اقتصاد ایران ایجاد کرده خبر نداشته باشد. بانک مرکزی در دوره محمود بهمنی به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های بانک مرکزی در تاریخ ایران بوده که در بررسی عملکرد این نهاد توسط بخش‌های مختلف این نکته را در می‌یابیم که این دوره از بانک مرکزی نه تنها در حل چالش‌ها و مسائل و مشکلات ضعیف عمل کرده است بلکه در برخی موارد خود باعث و بانی مشکلی بوده است. هنوز از ذهن مردم حرف‌هایی که آقای محمود بهمنی با رسانه‌ها می‌زدند و بلافاصله تاثیری بر قیمت دلار و طلا می‌گذاشته را فراموش نکرده‌اند. حال سوال این است علت اینکه به‌‌رغم تعهد اخلاقی و قانونی بانک‌های مرکزی بعضی از کشورها از جمله کشور خودمان، در حفظ ارزش پول ملی چنین ناتوان عمل می‌کنند در چیست؟ (پیشنهاد می‌کنم یادداشت امروز آقای غلامرضا سلامی با عنوان ریشه‌های ناکارآمدی بانک مرکزی را در روزنامه امروز دنیای اقتصاد بخوانید)

این روزها اما که قرار است با آمدن اعتدال، بسیاری از کسانی که در این سال‌ها در این ساختمان بزرگ نیلگون نبش خیابان میرداماد خانه کرده‌اند، از این خانه بروند. برخی خوش‌نشینان اما شروع کرده‌اند به استفاده ابزاری از سایت روابط عمومی بانک مرکزی. گویی این سایت وب‌سایت یا وبلاگ شخصی آنهاست و می‌توانند از طریق آن عملکرد خود را مثبت جلوه دهند.

در سال‌ها گذشته، یکی از بخش‌هایی که علی‌رغم فشارهای مختلف بانک مرکزی رشد قابل قبولی داشته است بانکداری و پرداخت الکترونیک بوده است. اما این که سهم بانک مرکزی از این پیشرفت‌ها چقدر بوده است جای بررسی دارد و انصاف نیست که یک طرفه و با استفاده از آخرین تریبون‌ها و در یک سری نشست‌هایی که نه خبرنگاری و نه کارشناسی از رسانه‌ها به آن دعوت شده، پیرو خود گویی و خود خندی، پی‌در‌پی از افتخارها بگویی و پی‌در‌پی از برنامه‌های پیش‌رو.

در آخرین مطالب تبلغیاتی که در سایت بانک مرکزی درج شده سید محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی ایران که در صفحه معرفی مدیران بانکی هیچ رزومه‌ای از او درج نشده، از طرح‌های فراوانی گفته که برای آینده دارند.

راه اندازی مرکز داده اینترنتی، استقرار مديريت سرويس هاي فناوري اطلاعات، پروژه مديريت متحد هويت سنجی، بومي سازي سامانه هاي ملي پرداخت و… چشم انداز آینده نظام‌های پرداخت بانک مرکزی را شکل می‌دهند که دبیرکل بانک مرکزی در ادامه سلسله نشست‌های خود با روابط عمومی از ویژگی‌های آنها سخن گفت است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ سید محمود احمدی، دبیرکل بانک در راستای آشنایی با دستاوردهای بخش فناوری‌های نوین در بانک مرکزی و معرفی چشم انداز آینده، از راه‌اندازی پروژه‌های مرکز داده‌ اینترنتی، مديريت متحد هويت سنجی، گسترش و بومي سازي سامانه‌ها‌‌‌ي‌ملي پرداخت، فاز سوم پروژه سیستم یکپارچه مانیتورینگ (سيما) و… خبر داد و به تشریح ویژگی‌های هریک پرداخت.

سید محمود احمدی در حالی از این طرح‌ها صحبت می‌کند که مشکلات و چالش‌های صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک چیزهای دیگری است. در یادداشت‌های آتی این موضوع بیشتر شکافته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.