راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهادی به بانک مرکزی در جهت حذف پول فیزیکی

[محمدرضا چراغی زرمهری | بلاگ زرمهر]

اگر برای هر شعبه بانکی پایانه فروشی نصب گردد که همچون فروشگاه‌ها امکان پذیرش کلیه کارت‌های بانکی عضو شتاب را داشته باشند اتفاقی که می‌افتد این است که تعداد مراجعات مشتری با وجه نقد کاهش پیدا خواهد کرد؛ مشتریان نیازی به رفتن به شعبه مبدا و دریافت وجه یا چک بین بانکی نخواهند داشت و به راحتی می‌توانند به یکی از شعب بانک مقصد مراجعه نموده و مبلغ مورد نظر خود را توسط پایانه فروش شعبه، به آن شعبه هدایت نمایند تا به حساب مورد نظرش واریز گردد.

بانک‌ها می‌توانند با این خدمت، کمک فزاینده‌ای به تسریع در امور مالی و تجاری مشتریانشان کنند و با امنیت کامل وجوه آنها را به سمت مقصد مورد نظرشان هدایت نمایند. عدم برقراری سقف مبلغ و کاغذ بازی‌های اضافی بانکی می‌تواند کمک بسزایی به سیستم بانکداری الکترونیک کشور کند. با راه‌اندازی این سیستم سامانه‌هایی نظیر سحاب و ساتنا که با سقف مبلغ و یا با مشکل زمان رو به رو هستند، نقش کمرنگ‌تری پیدا خواهند کرد و این سه سیستم مکمل یکدیگر می‌شوند.

با این تجارت الکترونیک، در واقع در هر بانک کلیه کارت‌های عضو شتاب قابل استفاده بوده و پس از آنکه وجه مورد نظر به حساب داخلی بانک منتقل گردید، امکان واریز و هدایت آن به هر حسابی ممکن است. امید است که بانک مرکزی و مدیریت بانک‌ها این پیشنهاد را بررسی کنند و در صورت امکان آن را در شعب بانک‌ها و سیستم بانکی پیاده‌سازی نمایند. هرچند برای کارکنان بانک ملی به هنگام ثبت نام حج عمره این مسئله مورد امتحان قرار گرفت و به آسانی وجوه موجود در کارت‌های بانکی عضو شتاب مشتریان برای شعب بانک ملی قابل وصول بود که این پایانه کمک شایانی به تسریع عملیات ثبت نام حج مشتریان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.