راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا مجلس قانونی برای مبادلات رمزارز در دست دارد؟ / یک گام به پیش چند گام به پس

بر اساس اطلاعاتی که راه‌پرداخت به دست آورده جزئیات گزارش وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن فقط بر اثرگذاری رمزارزها در صنعت متمرکز نیست. ماینینگ، مبادلات رمزارز و همچنین استفاده از ارز تولیدی حاصل از رمزارزها در سامانه نیما نیز بخش‌های دیگر این گزارش است.

بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در دستور جلسه علنی سه‌شنبه 31 فروردین مجلس شورای اسلامی قرار داشت. انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت این موضوع و مشکلاتی که به دلیل افزایش تعرفه برق ماینینگ برای صنعت‌گران این حوزه به وجود آمده، روز سه‌شنبه شاهد بررسی و اعلام نتیجه نهایی درباره این صنعت باشیم.

گزارش وضعیت ماینینگ کشور، پیش‌ازاین در کمیسیون انرژی مجلس رد شد و قرار بود این بار از طرف کمیسیون اقتصادی در صحن علنی مجلس مطرح شود. حالا با توجه به مسکوت ماندن آن، این سؤال مطرح است که آیا کمیسیون اقتصادی مجلس با رویکردی متفاوت موضوع را پیگیری خواهد کرد؟

بر اساس اطلاعاتی که راه‌پرداخت به دست آورده جزئیات گزارش وضعیت صنعت استخراج رمزارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن فقط بر اثرگذاری رمزارزها در صنعت متمرکز نیست. ماینینگ، مبادلات رمزارز و همچنین استفاده از ارز تولیدی حاصل از رمزارزها در سامانه نیما نیز بخش‌های دیگر این گزارش است. حالا که مرکز ملی فضای مجازی هم سندی درباره سیاست‌های ساماندهی رمزارزها تدوین کرده به نظر می‌رسد پیگیری این صنعت رنگ و بوی جدی‌تری گرفته و مسئولان اهمیت آن را پذیرفته‌اند.


تعویقی از پیش تعیین شده یا بی‌توجهی به یک گزارش؟


از سویی دیگر با توجه به اظهارنظرهای اخیر نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد، رویکرد مجلس نسبت به توسعه بهره‌برداری از صنعت ماینینگ مثبت و با چشم اندازی روشن است. اما هرقدر هم که این رویکرد مثبت باشد باز هم شاهد به تعویق افتادن بررسی یک گزارش اثرگذار در اقتصاد کشور بودیم.

این موضوع اما در حالی است که روز چهارشنبه هیئت عامل بانک‌مرکزی ضوابط ناظر بر چگونگی استفاده از رمزارزهای حاصل از استخراج داخلی توسط واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت را صرفاً به‌منظور انجام پرداخت‌های ارزی تصویب کرد. این تصمیم بانک مرکزی قدمی روبه‌جلو نسبت به قبل است و با توجه به در دستور کار قرار گرفتن مقوله ماینینگ در مجلس می‌توان امید به بهبود شرایط این صنعت داشت.

بااین‌حال آیا ماینینگ راه چاره اقتصاد کشور و میان‌بری برای گریز از مشکلاتی است که تجارت، صنعت و حتی امور مالی دچار آن هستند؟ صنعت ماینینگ نه‌تنها در ایران بلکه در جهان هم عمری طولانی ندارد. جوان بودن این صنعت و البته عدم آگاهی و شناخت کافی درباره ماینینگ، آن را به ناشناخته‌ای عجیب برای مخالفانش و البته راه نجات برای موافقان تبدیل کرده است.

فعالان حوزه ماینینگ هر روز با تصمیمی تازه از طرف مسئولان درباره این صنعت روبرو می‌شوند و روند کاری‌شان گاه‌وبی‌گاه تغییر می‌کند. تکرار تغییر مسیر کاری فعالان این صنعت را سردرگم کرده و هیچ بعید نیست پایان آن را با بیشترین سرعت ممکن در کشور رقم بزند.


نگاه مشترک مجلس و ماینرها


شنیده‌های راه‌پرداخت حاکی از آن است که برخی فعالان حوزه رمزارز با نمایندگان مجلس جلسه‌ای مشترک برگزار کرده‌اند. در پی این جلسه نگاه مشترکی در زمینه تولید رمزارز شکل گرفته است. تأمین گاز برای نیروگاه‌های تولید برق ماینینگ نیز یکی از موضوعاتی است که در این جلسات موردتوجه قرار گرفته است.

ازآنجایی‌که روند مصرف برق و اثرگذاری آن در تأمین انرژی کشور یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات مربوط به ماینینگ است، شاید باتکیه‌بر همین موضوع است که کمیسیون انرژی در ابتدای راه همکاری لازم برای ارائه این طرح به صحن علنی مجلس را نکرده است. اما در نهایت این طرح بر اساس بررسی روند ماینینگ و همچنین مبادلات رمزارز در یک‌قدمی صحن علنی مجلس قرار دارد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس که پیش‌ازاین نیز درباره این گزارش با راه‌پرداخت گفت‌وگو کرده بود؛ بعد از عدم بررسی این گزارش در صحن علنی روز سه‌شنبه به راه‌پرداخت گفت: «طرحی که درباره ماینینگ به کمیسیون‌ها ارائه دادم دو بعد دارد یکی بعد اقتصادی که به کمیسیون اقتصادی ارتباط پیدا می کند و بحث مبادلات رمزارز و تأمین ارزی کشور و دیگری بعد فنی است که به کمیسیون انرژی ارتباط پیدا می‌کند.»

قادری با تاکید بر اینکه کمیسیون انرژی درباره این گزارش کم‌لطفی داشتند، ادامه داد: «اگر امکان تأمین برق هم نبود باید شرایطی را رقم می‌زدند که امکان تأمین گاز برای راه‌اندازی و توسعه نیروگاه برای خود تولیدکنندگان رمزارز وجود داشته باشد. اما کلیت طرح رد شد. برای سرعت بخشیدن به بررسی گزارش از مسیر هیئت‌رئیسه نیز آن را دنبال خواهیم کرد.»

شواهد و اظهارنظرهایی که از مسیر مجلس دنبال شده بیانگر آن است که کمیسیون اقتصادی بر اساس تأکید رئیس مجلس این طرح را در دستور کار آورده است. هرچند اولویت دادن به این طرح اهمیتی جدی داشت و باید از طرف مجلس با پیگیری بیشتری مورد بررسی قرار می‌گرفت اما مسائلی مثل تعطیلی مجلس به علت کرونا و شاید اتفاقات پشت پرده بررسی این گزارش را با تأخیر چندباره مواجه کرده است. شنیده‌های ما بیانگر آن است گزارشی که درباره ارزهای جهان‌روا به صحن مجلس رفته علاوه بر پیگیری مبحث ماینینگ بر استفاده از ارز تولیدی در سامانه نیما نیز تمرکز دارد. همچنین از آنجایی که بحث مبادلات رمزارزها بیشتر به کمیسیون اقتصادی مربوط می‌شود، این مقوله نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.

1 دیدگاه
  1. محمدرضا شرفی می‌گوید

    با سلام
    و آرزوی سلامتی
    اگر گزارش را دارید چرا منتشر و بررسی نمی‌کنید و اگر ندارید لطفا پس از مطالعه در مورد نکات منفی و مثبت بررسی کنید
    ارادت ویژه بنده رو خدمت جناب قربانی عزیز اعلام فرمائید
    تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.