راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا پلتفرم‌های ایرانی می‌توانند از درگاه‌های پرداخت بین‌المللی استفاده کنند؟ / تلویکا شعبه اروپایی فیلیمو

استفاده از درگاه‌های پرداخت بین‌المللی یکی از جذابیت‌های کسب‌وکارهای دیجیتالی است. این روش امکانی را فراهم می‌کند تا مشتریان نه‌تنها فقط از داخل کشور امکان خرید خدمات را داشته باشند، بلکه دامنه فعالیت و تجارت کسب‌وکار دیجیتال گسترده شود و راهی برای مبادلات جهانی باز شود. جهانی بودن و عدم محدودیت جغرافیایی برای دسترسی به سیستم‌های پرداخت بدون مرزی مثل paypal یا visa جذابیت این روش پرداخت را هر روز بیشتر کرده است. پلتفرم‌های فروش خدمات یا کالا اگر دسترسی به این روش پرداختی را داشته باشند نه‌تنها مشتریانشان بیشتر می‌شود بلکه ناچار به رعایت اصول، موازین و مقررات تجارت بین‌المللی نیز خواهند شد.

اما هرقدر هم که paypal یا visa جذابیت داشته باشند، تحریم علیه ایران امکان دسترسی به خدمات مالی جهانی را برای مؤسسات، افراد و یا شرکت‌های داخلی ناممکن کرده است. اگر قرار باشد از خدمات paypal یا visa یا هر درگاه پرداخت بین‌المللی دیگری استفاده کنید چاره‌ای وجود ندارد مگر داشتن حساب بانکی در کشوری که به دلیل تحریم‌های خارجی امکان دسترسی‌اش به این خدمات قطع نشده باشد. در واقع کسب‌وکارتان در ایران مدیریت شود و شعبه‌ای خارج از ایران داشته باشید یا حداقل یک حساب بانکی. درباره paypal داشتن حساب بانکی کافی نیست و برای استفاده از خدمات آن ناگزیر به اعلام آدرس خواهید شد.


معافیت مالیاتی فیلیمو


داغ شدن تنور گفت‌وگو درباره استفاده از درگاه‌های پرداخت خارجی این روزها هم از آنجایی است که «فیلیمو» استفاده از آنها را بر روی پلتفرم خود فعال کرده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و بحث و پرسش درباره چگونگی این موضوع بالا گرفت. قوانین و مقررات تحریم اما به شکلی چیده شده است که هرگونه دسترسی قانونی به این امکان را غیرممکن می‌کند. از طرفی بحث پرداخت مالیات در این شیوه پرداخت مطرح است؟ چه سازوکاری برای کنترل و دریافت مالیات وجود دارد؟

درباره مالیات که با اندکی جست‌وجو پاسخ روشن می‌شود. «فیلیمو» بر اساس قوانین مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف است. آپارات، فیلیمو، صبا ویژن، سینماتیکت، فلایتیو و البته آپارات کودک ۵ محصول صباایده هستند که به دلیل دانش‌بنیان بودن این شرکت از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. ماجرای مالیات درباره پرداخت‌های خارجی اما متفاوت است. استفاده از paypal , visa  و همچنین mastercard برای پرداخت هزینه اشتراک مشتریان خارج از کشور نیز دست‌انداز‌های مالیاتی جدی ایجاد نمی‌کند. Paypal ازآنجایی‌که یکی از شبکه نسبتاً مستقل از دولت‌ها و سیستم مالیاتی است، می‌تواند تا حدودی (به‌خصوص در مقیاس کوچک) راه گریزی برای پرداخت مالیات و کنترل کمتر دولت‌ها بر روی تک‌تک تراکنش‌ها باشد.

پرسش اساسی اما این است که با وجود همه تحریم‌ها فیلیمو چگونه از این ابزارها استفاده می‌کند؟ پاسخ روشن است، اصلاً فیلیمو از mastercard, visacard  و همچنین Paypal برای دریافت هزینه اشتراک خود استفاده نمی‌کند. پلتفرمی که از این درگاه‌های پرداخت استفاده می‌کند، تلویکا است. تلویکا در هیچ‌یک از بخش‌های صبا ایده معرفی نشده و همه اطلاعاتی که درباره آن در دست است، آدرس و مشخصات دفتر کار تلویکا در وین اتریش است. برخلاف فیلیمو که در بخش تماس با ما فقط شماره‌تلفن و چند ایمیل ارائه شده، آدرس دقیق دفتر کار تلویکا در بخش تماس با ما این پلتفرم ذکر شده است.


راهنمایی به سایتی مسدود برای ایران


از نکات جالب توجه تلویکا این است که امکان دسترسی به این سایت بدون استفاده از فیلترشکن ممکن نیست. این به این معنی است که فیلیمو در بخش قوانین خود آورده است: «اعمال غیر قانونی و مغایر با قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران به هر نحو ممکن ممنوع است.»

انتقال از فیلیمو به سایت دیگری که امکان دسترسی بدون فیلترشکن ندارد، از آن دست پرسش‌هایی است که ابهامات ارتباط این دو سایت ارائه دهنده خدمات تماشای فیلم را بیشتر کرده است. اگر تلویکا پلتفرمی کاملاً مجزا از شرکت صبا ایده هم باشد، باید منتظر شفاف‌سازی این شرکت درباره این همکاری مشترک باشیم.


مالیات تلویکا به کجا می‌رود؟


هویت بصری تلویکا و فیلیمو بسیار نزدیک به هم است. مثلث زردی که از لوگوی فیلیمو خارج شده است را می‌توان فرزند فیلیمو دانست. تلویکا فیلم‌های داخلی را در اختیار مشتریان این پلتفرم قرار می‌دهد اما همچنان روشن نیست که روند قانونی مالیات این پلتفرم چه خواهد شد؟ مالیات هزینه‌ای که تلویکا برای حق عضویت دریافت می‌کند آیا وارد سیستم مالی ایران خواهد شد یا بر اساس تعاریف و قوانین تعریف شده وارد سیستم مالیاتی وین می‌شود؟ جریان کلی استفاده صبا ایده از درگاه‌های پرداخت خارجی در هاله‌ای از ابهام است.

نرخ مالیات‌بردرآمد شرکت‌ها در اتریش معادل ۲۵درصد است. این نرخ برای همه شرکت‌ها هم ثابت است؛ بنابراین به نظر می‌رسد تلویکا ناگزیر به پرداخت این مالیات است. این در حالی است که هیچ مالیات داخلی به این پلتفرم تعلق نمی‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.