راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا اپلیکیشن‌های ایرانی یک‌به‌یک از گوگل‌پلی حذف می‌شوند؟

در ادامه مشکلات پلتفرم‌های ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها، طی روزهای گذشته خبر حذف چند اپلیکیشن‌ ایرانی آپارات، فیلیمو، طاقچه و بلد از گوگل‌پلی منتشر شد. به نقل از روابط عمومی شرکت صباایده، مسئول راه‌اندازی دو پلتفرم فیلیمو و آپارات، چند روز پیش ایمیلی مبنی‌ بر عدم امکان استفاده از گوگل‌پلی دریافت کردند.

به گفته روابط عمومی صباایده، این اپلیکیشن‌ها به‌دلیل تحریم، پس از دریافت ایمیل رسمی از روی گوگل‌پلی حذف شدند و این موضوع از طریق مراجع حقوقی در حال پیگیری است.


واکنش روابط عمومی «طاقچه» به حذف از گوگل‌پلی


سیاوش گودرزی، مدیر روابط عمومی طاقچه، با اشاره به اینکه مدتی‌ است این پلتفرم دانلود کتاب از گوکل‌پلی حذف شده، گفت: «گوگل، دلیل این حذف ناگهانی را به ما اعلام نکرده‌ و تا‌به‌حال به پیگیری‌های ما پاسخی نداده‌اند. بر اساس قواعد گوگل مهلت زمانی مشخصی برای پاسخگویی تعیین شده، اما گوگل به قوانین خود پایبند نبود.»

گودرزی با اعلام نارضایتی از پاسخگویی گوگل در قبال حذف اپلیکیشن طاقچه گفت: «گوگل هنوز دلیل این اقدام را اعلام نکرده و طبق زمان‌بندی خودش به ما پاسخ نداده‌است.»

او با اشاره به اینکه گوگل قبل از حذف اپلیکیشن طاقچه هیچ اخطاری به ما نداده بود، گفت: «به یکباره چند وقت پیش بدون هیچ هشدار قبلی «طاقچه» از گوگل‌پلی حذف شد.»

گودرزی در خصوص اطلاع‌رسانی به مخاطبان نیز گفت: «در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان در ارتباط هستیم و راه‌های جایگزین‌ دانلود «طاقچه» را توضیح خواهیم داد. امیدوارم پیگیری‌ها نتیجه دهد و به‌زودی به گوگل‌پلی برگردیم.»


حذف اپلیکیشن‌های ایرانی، چشم‌انداز خودکفایی و طرح صیانت است


امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، ضمن انتشار خبر حذف دو اپلیکیشن فیلیمو و آپارات در توییتر خود نوشت: «این چشم‌انداز خودکفایی و ‎طرح صیانت است که در آن همچنان مشکل ‎آپارات و ‎فیلیمو پابرجاست.»

ناظمی ادامه داد: «نیاز واقعی ‎اکوسیستم استارتاپی تعامل سازنده با دنیاست.»

در حال حاضر با روندی مواجه هستیم که چندسال پیش در خصوص اپلیکیشن‌های موبایلی در اپ‌استور شکل گرفت. عدم ارائه راهکار مناسب در این خصوص باعث می‌شود با وجود ارائه سرویس‌های داخلی روزبه‌روز محدودیت‌ها علیه پلتفرم‌های ایرانی بیشتر شود که دو جنبه نگران‌کننده دارد؛ یکی انحصار در داخل و دیگری محدودیت در خارج از کشور که در نهایت به ضرر مصرف‌کننده داخل کشور تمام خواهد شد و تا زمانی که تعامل دوسویه شکل نگیرد، این محدودیت‌ها پابرجا خواهد ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.