پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ادارات دولتی بهانهای برای اخذ کپی از مدارک هویتی ندارند
به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با تأسیس مرکز تبادل ملی اطلاعات دولت، دیگر هیچ بهانهای از سمت ادارات دولتی برای ادامه کاغذبازی و اخذ کپی از مدارک هویتی مسموع نیست.
طبق آمارهای بینالمللی در دو دهه گذشته روند توسعه دولت الکترونیک در ایران سرعتی لاکپشتوار داشته است. بر اساس گزارشهای دپارتمان اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، رتبه دولت الکترونیک ایران در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب در جایگاه ۹۸ و ۱۰۶ بوده است که حاکی از پسرفت جایگاه ایران در حد فاصل این دو سال بوده است. اما خوشبختانه به علت تلاشهای صورت گرفته در حوزه الکترونیکی کردن خدمات دولتی، رتبه ایران در سال ۲۰۱۸ به ۸۶ ارتقا یافت.
به گزارش ایلنا، ادارات تا به امروز از یک سو به علت ساختار سنتی و تنبل خود و از سوی دیگر تضاد منافعی کارمندان این دستگاهها با راهاندازی سامانههای الکترونیکی پیدا میکنند، به هر طریقی از این دستورات سرپیچی کردهاند. در بخشنامه اسفندماه ۱۳۹۹ سازمان امور اداری و اسخدامی کشور بر ضرورت استفاده از سرویس استعلام بر خط سازمان ثبت احوال برای احزار هویت ارباب رجوعان تأکید شده و مسئولیت هرگونه کپیبرداری از مدارک هویتی مراجعین بر عهده دستگاه خدمت دهنده شناخته شده است.
هیچ بهانهای برای کاغذبازی و اخذ کپی از مدارک مسموع نیست
رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حال حاضر مرکز تبادل ملی اطلاعات وزارت ارتباطات آمادگی دارد تا به تمامی ادارات دولتی سرویس ارائه دهد چراکه حدود هزار سرویس برخط در این مرکز این قابلیت را فراهم کرده است تا تمام استعلامات هویتی ادارات را پوشش بدهد، خاطرنشان کرد: «از زمانی که مرکز تبادل ملی اطلاعات تأسیس شده است، دیگر هیچ بهانهای از سمت ادارات برای ادامه کاغذبازی و عدم احزار هویت الکترونیکی مسموع نیست.»
او با اشاره به اینکه احراز هویت الکترونیکی اشخاص در سامانههای سجام بورس و ثنا قوه قضائیه را میتوان دو تجربه موفق در این زمینه عنوان کرد، گفت: «امید داریم دولت الکترونیک به مرور در سایر دستگاههای اجرایی نیز پذیرفته و اجرایی شود.»
تعداد تراکنش سامانههای الکترونیکی ادارات به یک میلیارد رسیده است
او با اشاره به اینکه برای حذف الزام کپی گرفتن از مدارک هویتی در ادارات از یک سو نیازمند ایجاد زیرساخت فنی لازم برای تبادل اطلاعات بودهایم و از سوی دیگر با موضوع متقاعدسازی دستگاهای اجرایی برای پذیرش این مساله روبهرو بودهایم، عنوان کرد: «با وجود تمام این مشکلات، خوشبختانه میزان تراکنشهای الکترونیکی که جایگزین کپی مدارک هویتی و اسناد کاغذی بوده است، در ۱۰ ماهه اول امسال بالغ بر یک میلیارد تراکنش بوده است، این در حالی است که سال ۱۳۹۸ این تراکنشها به تعداد ۶۰۰ میلیون بوده است.»
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از استعلامات حوزه مالیاتی، ثبت احوال، محل اقامت، شماره تلفن و غیره به صورت الکترونیکی انجام میشود، تشریح کرد: «عمده رفت و آمد مردم به ادارات یا برای احراز هویت یا برای تحویل کپی اسناد خود است، بنابراین در صورت الکترونیکی شدن فرآیند احراز هویت، دیگر نیازی به اخذ کپی از مدارک نخواهد بود و به تبع آن مراجعات حضوری نیز کاهش محسوسی را تجربه خواهد کرد.»
سه ابلاغ رئیس جمهور نتوانست جلوی کاغذبازی بانکها را بگیرد
باقری اصل با بیان اینکه رئیس جمهور با صدور دو ابلاغیه در شورای اجرایی فناوری اطلاعات و ابراز یک دستور مستقیم به بانک مرکزی در صدد آن بوده است تا کاغذبازی در شعبات بانکها را کاهش دهد، گفت: «این دستورات بانکها را مکلف میکند تا برای اعطا تسهیلات الزاماً از احراز هویت الکترونیکی بهره ببرند تا هم مراجعات حضوری کاهش یابد و هم اینکه گرفتن کپی از مدارک به اتمام برسد.»
او با بیان اینکه عمده بانکها متاسفانه هنوز یک دستورالعمل داخلی برای حذف اسناد کاغذی و کپی از آنها تهیه نکردهاند که نشان از کم کاری آنها دارد، تشریح کرد: «امسال نیز رئیس جمهور برای شرایط ویژه ایام کرونا ۱۰ محور تعیین کردند که یکی از این محورها حذف کاغذبازی در بانکها بوده است اما تا به الان فقط بانک قرض الحسنه رسالت و بانک ایران زمین تمام اسناد خود را به شکل الکترونیکی کردهاند.»
تعارض منافع ساختاری سازمانها با دولت الکترونیکی
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه هر تحولی در ادارات با یک تضاد یا تعارض منافع همراه است، گفت: «عموماً استقرار دولت الکترونیک در ادارات تضاد منافع را به همراه دارد، چراکه ساختار سنتی بوروکراسی اداری در برابر الکترونیکی شدن کارها و رویهها، از خود مقاومت نشان دهد.»
او خاطرنشان کرد: «از ابتدای تأسیس کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیک تاکنون حدود ۱۹ جلسه برگزار کردهایم و خوشبختانه در طی این جلسات بسیاری از دستگاههای اجرایی را برای الکترونیکی کردن اسناد کاغذی خود متقاعد کردهایم.»