پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وزیر ارتباطات: اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «کسبوکارها برای معرفی فعالیت خود از هوش مصنوعی کمک بگیرند، چرا که اکنون به دلایل مختلف اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده است.»
به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته در اتاق گفتوگوی کسبوکارهای نوپا در فضای مجازی (کلاب هاوس) درباره پرسونا مشتری (تصویر شفاف از مخاطب) و این که چطور طراحی میشود با فعالان این حوزه به گفتوگو پرداخت.
او درباره پرسونای مشتری پیشنهاداتی به فعالان این حوزه داد و گفت: «یکی از امکاناتی که میتوان در این عرصه از آن استفاده کرد، digital shadow (سایههای دیجیتالی) است. اگر کسبوکاری بخواهد در استان فارس برنج بفروشد، قطعا مشتریان برنج «کامفیروز» بیشتر از طارم هاشمی است، درست برعکس تهران که تمایل به مصرف برنج هاشمی بیشتر است. کسبوکارها باید بدانند که دیجیتال شدوهای خود را چطور جمعآوری و برای بازیابی مشتری از آن استفاده کنند. این کار بهترین نتیجه را برای آنها به همراه دارد.»
وزیر ارتباطات افزود: «تحول دیجیتال عصر ساخت نهادها است. در زمان توسعه صنعت و فرآیند انقلاب صنعتی چهارم، تحول دیجیتال فراتر از بحث پروژهها بحث نهادسازی و فرآیندها است. یکی از آن مسائل مهم این است که فعالان حوزه کسبوکارها به دنبال نهادسازی بروند. برخی از دیتاهایی که برای پرسونای مشتری نیاز است از سوی حاکمیت عرضه میشود مانند «داده باز» که سازمان فناوری اطلاعات نیز پلتفرمی را روی وبسایت خود توسعه داده تا برخی از دادهها را آزادسازی کند.»
او افزود: «یکی از مهمترین ماموریتهایی که به مرکز هوش مصنوعی ۱۷۶ پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ابر رایانه سیمرغ دانشگاه پلی تکنیک سپرده شده، بازار داده است. ما به عنوان دولت پول میدهیم که این اطلاعات جمعآوری شود و مورد استفاده قرار بگیرد.»
جهرمی تصریح کرد: «در حال مذاکره با اپراتورها هستیم تا دیتاهای خود را به کسبوکارها ارائه بدهند. البته این کار با رعایت کامل حریم خصوصی مشترکان انجام خواهد شد. مثلا میتوان رفتار ترافیکی شهروندان را از روی دادهها در آورد و آن را در اختیار شهرداری گذاشت تا آنها بتوانند گلوگاههای ترافیکی را شناسایی و مدل ترافیکی خود را اصلاح کنند.»
او تاکید کرد: «یکی از کارهایی که میتوان در این حوزه انجام داد نهادسازی و تشکیل مجموعههایی است که دیتا را تهیه و به کسبوکارها بفروشند. بازار خرید دیتا در ایران به صورت جدی وجود ندارد و به همین دلیل کسبوکاری در این زمینه شکل نگرفته است. کسی که میتواند این بازار را شکل بدهد، فعالان حوزه کسبوکارهای نوپا هستند.»
وزیر ارتباطات گفت: «این دیتاها فقط در اختیار شبکههای اجتماعی نیست اما این حوزه مقدار زیادی به فعالیت اینفلوئنسرها (افراد تاثیرگذار) در شبکه اجتماعی وابسته شده است. فعالیت اینفلوئنسرها یک ابزار است نه تمام موضوع و باعث شده که اصل ماموریت به طور کلی فراموش شود.»
او در ادامه آماری در خصوص تبلیغات پیامکی داد و گفت: «میزان عکس العمل پیامک انبوه (BULK SMS) در کشور یک درصد است، یعنی زمانی که کسبوکاری یک میلیون پیامک میزند، یک درصد عکسالعمل دریافت میکند. این در حالی است که اگر فقط یک آنالیز مکانی انجام شود برگشت آن ۲۵ درصد میشود. بنابراین بحث هوش مصنوعی در پرسونای مشتری حرف اول را در دنیا میزند و لازمه استفاده کسبوکارها از آن استفاده از دیجیتال شدو است که در کشور وجود دارد.»
او ادامه داد: «حرکتی که باید شکل بگیرد بنگاهی است که دیتاها را جمع و به بخش بازاریابی و خدمات کسبوکارها ارائه کند تا از آن استفاده کنند. شبکههای اجتماعی هم مزیت زیادی در حوزه بازاریابی ندارند. چرا که کسبوکارها فقط نیاز به دیده شدن ندارند، بحث اعتماد هم هست. این که یک مطلب یا محصولی را یک اینفلوئنسر در صفحه اجتماعیاش بگذارد، تا یک حدی بازخورد خوب دارد اما فیدبک آن عالی نیست اگر همان تبدیل به جایی شود که تمام مردم نظرات خودشان را بدهند و آن را نقد کنند، قطعا به دلیل اعتمادی که شکل میگیرد روی افکار مردم تاثیر بیشتری دارد.»
او تشریح کرد: «با توجه به طبیعت فضای مجازی و کلاهبرداریی که گاهی شاهد آن هستیم، اعتماد مردم به تبلیغات فضای مجازی کم شده و راهحل مناسب برای ترغیب مردم، استفاده از هوش مصنوعی است. ما ظرفیت هوش مصنوعی زیادی در کشور داریم اما تقاضایی در مقابل آن وجود ندارد و این امکان اقتصادی نشده است.»