راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با زنان قدرتمند حوزه فناوری و تجارت الکترونیکی آشنا شوید

دراپرز به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) با ۸ زن تأثیرگذار که به موفقیت‌های بزرگی در جهان فناوری و تجارت الکترونیکی دست‌یافته‌اند، گفت‌وگو کرده است.

حوزه تحول‌آفرین فناوری و تجارت الکترونیکی همواره تحت سلطه مردانی با نوآوری‌های ساختارشکن، ثروت‌های غیرقابل‌تصور و نفوذ جهانی بوده است. جف بزوس، مارک زاکربرگ، استیو جابز، ایلان ماسک از جمله مردانی بوده‌اند که همواره توجهات را در این عرصه به خود جلب کرده‌اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سلطه مردان در نقش‌های سطح بالا در حوزه‌های فناوری، دیجیتال و تجارت الکترونیکی یک امر بدیهی است: یک نظرسنجی که اخیراً توسط شرکت خدمات حرفه‌ای PWC صورت گرفته نشان می‌دهد که تنها ۳ درصد از جایگاه‌های رهبری در اختیار زنان قرار دارد. همچنین این نظرسنجی نشان داد که تنها ۳ درصد از دانش‌آموزان سطح A و دانشجویان دختر در حوزه فناوری دیجیتال مشغول می‌شوند. این آمار برای پسرها ۶۱ درصد است.

شیوع ویروس کرونا صنعت مد را متحول و اهمیت پلتفرم‌های دیجیتال و تجارت الکترونیکی فرامرزی را بیش از هر زمان دیگری برجسته کرده است. کسب‌وکارها برای برآورده ساختن نیازها همواره در حال تغییر مشتریان، تسخیر بازارهای بین‌المللی جدید و جذب خریداران آنلاین در بازاری رقابتی و غیرقابل‌پیش‌بینی، امروزه به مهارت‌های دیجیتالی مناسب نیاز دارند. هرچند نقش‌های ارشد در صنعت مد، به‌ویژه در فضای دیجیتال و فناوری تحت سلطه مردان است، اما زنانی هستند که عهده‌دار نقش‌های مهمی هستند و به شکل‌گیری چشم‌انداز تجارت الکترونیکی جدید کمک می‌کنند.

دراپرز با همکاری دپارتمان تجارت بین‌الملل با زنان پیشرو در حوزه فناوری در مورد نقش و موفقیت‌هایشان و توصیه‌هایی که برای نسل بعدی دارند، گفتگو کرده است.


سوفی هیل، بنیان‌گذار تردز استایلینگ (Threads Styling)

سوفی هیل در سال 2009 تردز استایلینگ را تأسیس کرد. این استارت‌آپ از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های چت موبایلی برای ایجاد ارتباط بین خریداران و مشاوران شخصی مد استفاده می‌کند. در واقع این استارت‌آپ در زمینه مد به مشتریان مشاوره می‌دهد. هیل فعالیت خود در زمینه خرید و بازارپردازی را در Arcadia Group آغاز کرد. او در این گفت‌وگو می‌گوید: «هر کسب‌وکاری باید در هسته اصلی خود فناوری داشته باشد. در همه بخش‌ها، فناوری در حال تغییر جهانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم. زمانی که من تردز را راه‌اندازی کردم، احساس کردم که مشتریان در حال فاصله گرفتن از کسب‌وکارهای خشت و گلی (bricks and mortar) هستند. من قصد دارم از فناوری برای ایجاد یک سرویس شخصی‌سازی‌شده از راه دور استفاده کنم که با تجارب درون فروشگاهی متناسب است.

تیم‌های فنی اغلب علاقه‌مند به عبور از حدومرزها هستند. در اختیار داشتن تیم‌هایی که به طور مداوم روی نوآوری متمرکز هستند موجب گسترش یک فرهنگ یادگیری می‌شود که برخی از گرایش‌های سنتی در حوزه خرده‌فروشی سنتی را از بین می‌برد.

من آموخته‌ام که ارائه یک ایده تنها یک درصد از موفقیت است و ۹۹ درصد دیگر روش اجرای آن است. شما بدون تیم خود واقعاً حرفی برای گفتن ندارید پس وقت خود را صرف ایجاد یک مخزن استعداد قدرتمند کنید که وظیفه و هدفش را درک می‌کند و به آن علاقه‌مند است. در مورد هر کاری که انجام می‌دهید تا جایی که ممکن است شفافیت داشته باشید تا بتوانید متناسب با هدفی که دنبال می‌کنید اعضای تیم را پیدا کنید.

در طول سال‌ها، من به‌عنوان یک بنیان‌گذار و مدیرعامل زن با میزان قابل‌توجهی از تبعیض جنسیتی دست‌وپنجه نرم کرده‌ام. بنیان‌گذاران زن به طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از مردان سرمایه دریافت می‌کنند. ما باید سخت کار کنیم تا شرایط پیشرفت همه گروه‌هایی که به آن‌ها کمتر توجه شده را فراهم کنیم و نقش‌های ارشد را بر عهده بگیریم.

توصیه من به زنانی که در حوزه فناوری و تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند این است که اگر در یک کسب‌وکار یک زن بااستعداد که توانسته در لایه‌های ارشد فعالیت کند، مشاهده نمی‌کنند وحشت‌زده و ناامید نشوند. خارج از شرکتی که در آن مشغول به فعالیت هستید یک مربی یا الگوی زن پیدا کنید.

زنان بیشتری به حوزه فناوری وارد خواهند شد و این حوزه به لحاظ جنسیتی متعادل‌تر خواهد شد. سازمان‌ها وظیفه دارند این تعادل را برقرار کنند. در تردز ما تصمیم گرفتیم پنج پوند از هر صورت‌حساب را به بنیاد Black Girls Code بدهیم. این بنیاد به دختران رنگین‌پوست کمک می‌کند به مهارت‌های کامپیوتری دسترسی داشته باشند.»


نانا فیفیلد، معاون مهندسی دیپاپ (Depop)

فیفیلد در اواخر سال 2020 به دیپاپ، اپلیکیشن پیشتاز فروش مجدد مدهای محبوب، پیوست. او پیش‌تر مهندس ارشد شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزاری چون Nice و Anaplan بود. او در این گفت‌وگو می‌گوید:

«من به اندازه کافی خوش‌شانس بوده‌ام که در کسب‌وکارهای فناوری مختلفی فعالیت کرده‌ام، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا استارت‌آپ‌هایی با رشد سریع و شرکت‌های چندملیتی بزرگ. پدرم من را تشویق کرد که به دنبال آرزوهایم بروم و به یک مهندس تبدیل شوم. من در دانشگاه ساوتهمپتون در رشته مهندسی برق تحصیل کردم اما به حوزه‌های فنی دیگر نیز علاقه‌مند شدم. این موضوع من را به سمت مهندسی نرم‌افزار و ارتباطات از راه دور سوق داد. نقش من در دیپاپ این است که تیم‌های فناوری و تولید این شرکت را رهبری و پشتیبانی کنم با این هدف که به تلاش‌هایمان در راستای پیشبرد موفقیت این پلتفرم سرعت بخشم.

من از تنوع نقش‌های فناوری لذت می‌برم. ارائه یک راهکار مستلزم تلاش تیمی، ایجاد روابط با همکاران و مشارکت با یکدیگر در یک سازمان است. شما می‌توانید از فناوری‌های در حال پیشرفت آگاهی پیدا کنید و آنها را در عمل به کار بگیرید. همچنین من به جنبه‌های خلاقانه نقش‌های فناوری بسیار علاقه‌مند هستم. شما در حال ایجاد محصولات و راهکارهای جدید هستید و برای توسعه ایده‌های کاملاً جدید نوآوری‌هایی را ارائه می‌دهید.

من به‌عنوان یک مهندس زن تصور می‌کردم که برای کسب موفقیت در شغل خود باید سرم در کار خودم باشد و سخت کار کنم. من هم همین کار را کردم. با این‌حال افرادی را می‌دیدم که کمتر از من کار می‌کردند، اما در شغل خود پیشرفت می‌کردند؛ بنابراین آموختم که باید باهوش و کارآمد باشم و همچنان سخت کار کنم و در سراسر سازمان خود و در جامعه روابط و شبکه‌هایی ایجاد کنم. شما باید بدون آنکه بیش ‌از حد خودستایی کنید به‌عنوان یک مهره ارزشمند شناخته شوید. تواضع بسیار مهم است، اما پرسونال برندینگ از اهمیت بالاتری برخوردار است.

از زمانی که به دانشگاه می‌رفتم تا به امروز، من معمولاً تنها زن سیاه‌پوست در کلاس‌های درس، محل کار یا در کنفرانس‌ها بودم. من باید سخت کار می‌کردم تا برای خود اعتبار ایجاد کنم و با عبور از مرزهای تبعیض جنسیتی، همچون دیگر افراد دیده شوم. در شرکت‌های متعددی که در آن‌ها مشغول به کار بودم، احساس می‌کردم در هنگام ورود، برای کسب احترام و دیده شدن به‌عنوان یک مهندس معتبر باید دوباره از ابتدا شروع کنم.

من زنان را تشویق می‌کنم که به حوزه فناوری و دیجیتال وارد شوند. برای یادگیری مهارت‌های جدید خود را به چالش بکشید و در کنار آن شبکه‌سازی و اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید. برای اجرای همایش‌ها و شرکت در سخنرانی‌ها داوطلب شوید. برای ملاقات با دیگر افراد سازمان از محدوده ذهنی خود خارج شوید و در طرح‌ها و برنامه‌های ابتکاری داوطلب شوید و توجه دیگران را به خود جلب کنید. به یادگیری و پیشرفت ادامه دهید.»


لوسی یومانس، بنیان‌گذار Drest

یومانس، سردبیر سابق Net-a-Porter، Porter و Harper’s Bazaar، در سال 2019 به حوزه مد و لباس وارد شد و تلاش کرد با ارائه یک اپلیکیشن بازی، پوشاک دیجیتال را به یک جریان اصلی بدل کند.

«اولین اقدام من در حوزه فناوری کناره‌گیری از کار ویرایش عناوین مجله‌های چاپی کاغذی و ورود به شرکت Net-a-Porter در سال ۲۰۱۲ بود. به یاد می‌آورم دیگر افراد به من می‌گفتند که در آن زمان چقدر رادیکال فکر می‌کنم، اما من فناوری را حوزه‌ای می‌دیدم که به من امکان می‌داد بهتر به خوانندگان مطالبم خدمت کنم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنم. فناوری ابزاری برای برقراری ارتباط است. فناوری جایی است که من در آن به بازی‌ها علاقه‌مند شدم. بازی اتصال‌دهنده نهایی است که افراد را در یک محیط گرد هم می‌آورد و سطح بالایی از تعامل را داراست. بازی به کاربران امکان می‌دهد بخشی از یک داستان باشند.

من هرگز فکر نمی‌کردم به یک کارآفرین تبدیل شوم. من ایده خودم را ۱۰ سال قبل نوشتم و در نهایت این ایده را با یکی از دوستانم (گراهام ادورادز، شریک و سرمایه‌گذار تجاری یومانس) در میان گذاشتم. ما تصمیم گرفتیم که یک طرح اولیه راه‌اندازی کنیم و در نهایت در سال ۲۰۱۹ دل به دریا زدیم و این اپلیکیشن را راه‌اندازی کردیم.

توصیه من به زنانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود در حوزه فناوری یا دیجیتال هستند این است که مسائلی را که نمی‌دانید بپرسید و در جست‌وجوی درک مسائل تازه باشید. در بخش‌هایی که در مورد آنها آگاهی زیادی ندارید از بهترین متخصصان بهره بگیرید. متمرکز شدن روی برخی اهداف کلیدی نیز اهمیت دارد. من میلیون‌ها ایده دارم و قصد دارم هر کاری را انجام دهم، اما زمانی که شما در حال راه‌اندازی چیز جدیدی هستید باید روی اصول اساسی متمرکز شوید. در واقع برای هر کاری بی‌گدار به آب نزنید.

فرصت‌های زیادی در حوزه فناوری وجود دارد و این بخش در حال تبدیل‌شدن به یک بخش بیش ‌از پیش مهم است. ما همواره به دنبال توسعه‌دهندگان زن هستیم. اگر می‌خواهید به حوزه فناوری وارد شوید، از عنوان آن نترسید. مهارت‌های قابل‌انتقال بسیار زیادی وجود دارد. من اغلب با خود فکر می‌کنم که چه قدر توسعه‌دهندگانم به طراحان و مدیران هنری من در نقش‌های قبلی شباهت دارند.


مل آنسورث، مدیر جهانی محتوا و فناوری تجاری (YNAP)

آنسورث که جایزه Women in IT Awards سال ۲۰۲۰ را به‌عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات برتر دریافت کرد، در سال ۲۰۱۷ به Yoox Net-a-Porter Group به‌عنوان مدیر جهانی فناوری در کسب‌وکار تجارت الکترونیک مد و پوشاک لوکس که شامل Net-a-Porter، Mr Porter و The Outnet است مشغول به کار شد.

«۲۰ سال پیش، من تصمیم گرفتم که مسیر حرفه‌ای خودم را در حوزه فناوری دنبال کنم. من تصوری از تنوع موجود در فروشگاه‌ها نداشتم. یکی از اولین و به‌یادماندنی‌ترین کارهای من، امکان‌پذیر کردن قابلیت خرید شبانه‌روزی در QVC بود که موجب شد بعدتر بتوانم در Merlin Entertainment (شاید شما آن را به‌عنوان مالک لگولند می‌شناسید) مشغول به کار شوم.

من و تیم همراهم در حال حاضر، بخش‌های معاملاتی سایت‌های تجارت الکترونیکی خود در Net-a-Porter، Mr Porter and The Outnet و اپلیکیشن‌های مربوطه آن‌ها را طراحی، توسعه و پشتیانی می‌کنیم. خنده‌دار است که شغل شما گاهی می‌تواند 180 درجه تغییر کند. در اوایل فعالیتم من به‌عنوان یک عضو جدایی‌ناپذیر تیم خرید آنلاین در QVC بودم و ۱۶ سال بعد که سرپرستی بخش مهمی از پلتفرم‌های خرید تجارت الکترونیکی در YNAP را بر عهده گرفتم.

وقتی علاقه‌مند به شغل خود هستید، مدیریت تعادل کار و زندگی می‌تواند به طور اجتناب‌ناپذیری یک چالش باشد. در طول این سال‌ها و به‌ویژه در ماه‌های اخیر، من در مورد اینکه چگونه در کنار همکارانم روی کار خود متمرکز باشم و درعین‌حال به خانواده‌ام توجه کنم چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. نشان دادن این تعادل در تیم من، شخصاً برایم حائز اهمیت است. من می‌خواهم به زنانی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند نشان دهم که اگر ما بتوانیم یک شبکه پشتیبانی قوی برای یکدیگر در محیط کار فراهم کنیم، دلیلی وجود ندارد که نتوانیم زنانی را مشاهده کنیم که درعین‌حال که در این حوزه در حال پیشرفت هستند، تعادل سالم بین کار و زندگی خود را نیز حفظ می‌کنند.

اولین قدم برای تشویق زنان بیشتر برای ورود به این حوزه این است که به دختران از همان زمان جوانی، مزایای داشتن یک شغل در حوزه فناوری را یادآور شویم و پیش از آنکه مسیر شغلی خود را شکل دهند، آن‌ها را با رایانش خام و مهارت‌های حل مساله آشنا کنیم. ما می‌توانیم نشان دهیم که تنوع غنی و فرصت‌های گسترده در این حوزه می‌تواند زمینه کاری بسیار بیشتری برای زنان فراهم کند.


بث هورن مدیر بخش خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی فیس‌بوک

بث هورن، متخصص تجارت اجتماعی، در ایالات‌ متحده متولد شد، اما هم‌اکنون در لندن ساکن است. او در طول دهه اخیر در فیس‌بوک، غول فناوری مشغول به کار بوده است. پیش ‌از این، او در میسیز، فروشگاه بزرگ آمریکایی و Efficient Frontiers آژانس بازاریابی موتورهای جست‌وجو کار می‌کرد.

«طی ۱۰ سال اخیر که در فیس‌بوک بوده‌ام، تیم‌های فروش را در دو طرف اقیانوس اطلس رهبری کرده‌ام. در طول این سال‌ها با بزرگ‌ترین خرده‌فروش‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیکی در جهان در مورد اینکه چگونه می‌توانیم کسب‌وکار خود را توسعه دهیم مشارکت داشته‌ام. برای من هرسال همچون دریافت یک مدرک جدید بوده است. در مسیر حرفه‌ای با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌ام و راهکارهایی ارائه داده‌ام که به افزایش سود خالص شرکت کمک کرده است.

فناوری من را به خود جلب کرد چراکه این حوزه چنان با سرعت درحال‌توسعه و تغییر است که یادگیری مداوم و کسب آگاهی از تحولات این حوزه ضروری است. درست است که من در دهه اخیر نقش ثابتی در فیس‌بوک داشته‌ام اما این مسئولیت هرگز کسل‌کننده نبوده است: هرسال با تجزیه‌وتحلیل چالش‌ها و مشکلات جدید، یادگیری کسب‌وکارهای جدید و توسعه محصولات جدید همراه بوده است.

همچون بسیاری از زنان من در حوزه کاری‌ام با مشکلاتی مواجه بوده‌ام. برخی از همکاران وقتی صدایم را بالا می‌برم و محکم صحبت می‌کنم، به من انگ احساساتی بودن می‌زنند. از اظهارات برخی اطرافیان که حاکی از تفکری جنسیت زده و مبتنی بر تبعیض جنسی است شگفت‌زده می‌شوم ولی تا حدود زیادی سعی کرده‌ام این موارد را تحمل کرده و بیشتر بر روی کارم متمرکز شوم. شاید این موارد منفی به اندازه چیزهایی که آموخته‌ام، مهم و سازنده بوده‌اند. آن‌ها انعطاف‌پذیری ایجاد کردند: آن چیزها باعث شد روی آن فردی که من می‌خواستم باشم و آنچه می‌خواستم به آن دست یابم متمرکز شوم. همچنین باعث شد که من به افراد فوق‌العاده‌ای نزدیک‌تر شوم که به کار کردن در کنار آن‌ها افتخار می‌کنم.

ما در صنعت خود به تنوع بیشتری احتیاج داریم که این شامل تنوع در ذهنیت افراد نیز می‌شود. من فکر نمی‌کنم بتوانم نماینده قابل قبولی برای افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند باشم. پیش از آنکه وارد شرکت میسیز (گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکایی و چندملیتی) شوم در زمینه هنرهای نمایشی فعالیت می‌کردم و در دانشگاه حتی در یک کلاس علوم کامپیوتری نیز شرکت نکردم، هرچند این موضوع یک حسرت بزرگ برای من است؛ اما اولین مدیر من در میسیز استعدادی را در من دید، آن را پرورش داد و زندگی من را متحول کرد.

زمانی که افراد را استخدام می‌کنم، بیشتر علاقه‌مند هستم که به دنبال یک سطح قابل‌قبول از کنجکاوی و انگیزه باشم و در کنار آن به نگرش فکری‌شان و انواع مشکلاتی که متمایل به حل آن هستند توجه زیادی می‌کنم. ما می‌توانیم این محصولات و این فناوری را آموزش دهیم، درهرصورت هنگام تولد، هیچ‌کدام از ما در مورد چنین مسائلی آگاهی نداشتیم. با این‌وجود چیزی که من نمی‌توانم آموزش دهم این است که چگونه کسی را علاقه‌مند به یادگیری کنم. بسیار مهم است که زنان بیشتری را وارد حوزه فناوری و تجارت الکترونیکی کنیم. اگر برای افرادی که نقشی در نظر گرفته‌ایم و افرادی که جذب کرده‌ایم زمینه پیشرفت را مهیا نکنیم ما استعدادهایی که می‌توانند صنعت را شکل دهند و موجب توسعه آن شوند را از دست خواهیم داد.


سوجین لی، بنیان‌گذار، توشی (Toshi)

لی، توشی را در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری کرد. این پلتفرم خرید لوکس خدماتی چون «تغییر و اصلاح»، مشاوره در زمینه مد و «قبل از خرید، امتحان کنید» را به خریداران خانگی ارائه می‌دهد. او به عنوان هم‌بنیان‌گذار بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۸ در Net-a-Porter فعالیت می‌کرد و مدتی نیز در Bottega Veneta و Chanel مشغول به کار بود.

علاقه من به داده‌ها جرقه‌ای بود که باعث شد من به حوزه فناوری وارد شوم. من همیشه علاقه‌مند بودم به اینکه چگونه برندها می‌توانند از داده‌ها برای درک خریدهای مشتری استفاده کنند و همچنین چگونه شما می‌توانید این داده‌ها را برای پیشرفت کسب‌وکار خود به کار بگیرید. زمانی که به‌عنوان مدیر تجاری در Bottega Veneta (شرکت کالای لوکس ایتالیایی) [از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۰] مشغول به کار بودم این موضوع بخش اصلی مسئولیت من بود.

زمانی که دیم ناتالی مسنت [بنیان‌گذار Net-a-Porter] در مورد راه‌اندازی این کسب‌وکار با من مشورت کرد، اقدام ساده‌ای به نظر می‌رسید. من می‌دانستم که فرصت‌های زیادی در ترکیب داده‌ها با مدل جهانی توزیع مد وجود دارد. زمانی که Net-a-Porter را راه‌اندازی کردیم تنها ۹ نفر بودیم. وقتی من این شرکت را ترک کردم، اعضای این تیم به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده بودند.

۵ تا ۱۰ سال اول شروع یک کسب‌وکار دورانی است که من واقعاً از آن لذت می‌برم زیرا صادقانه بگویم، این دوران، سخت‌ترین دوران است و به لحاظ پیشرفت فردی ارزشمندترین دوران است. در این دوران شما چاره‌ای جز رشد ندارید.

من دوست دارم فکر کنم که به‌عنوان یک کارآفرین تکامل یافته‌ام. زمانی که Net-a-Porter راه‌اندازی شد، هیچ‌یک از این فناوری‌ها یا راهکارها در دسترس نبود بنابراین ما باید همه‌چیز را خودمان می‌ساختیم. این بدان معناست که شرایط ایجاب می‌کرد که بسیار محافظه‌کار باشیم. این موضوع محدودیت‌هایی را در برابر ما قرار داده بود. من اعتقاد دارم که تفکر کردن فراتر از نگرش‌های رایج و مشارکت با بازیگران مختلفی چون فیس‌بوک و دیگر پلتفرم‌ها بسیار ارزشمند است. به برندهای لوکسی که هم‌اکنون با آمازون مشارکت دارند نگاهی بیندازید. صنعت مد نمی‌تواند یک اکوسیستم بسته باشد.

توصیه من به کارآفرینان زن این است که خودتان را بشناسید. نحوه کار کردن خود را درک کنید و با افراد باهوش‌تر معاشرت کنید. درس دیگر این است شما تنها به‌اندازه سرمایه‌ای که دریافت می‌کنید توانایی دارید. چگونگی به‌کارگیری سرمایه‌ای که جذب کرده‌اید بسیار حیاتی است. به‌عنوان یک بنیان‌گذار، مساله‌ای که می‌تواند به یک چالش تبدیل شود این است که همه‌چیز را به خود بگیرید و رنجیده‌خاطر شوید. پیش از آنکه برای اولین بار «بله» را دریافت کنید، ۵۰ بار «خیر» می‌شنوید. این زمانی است که ثبات قدم و عزم راسخ یک کارآفرین باید خود را نشان دهد. در اطراف خود دو یا سه نفر داشته باشید تا زمانی که قصد دارید عملکرد خود را به چالش بکشید به شما کمک کنند و پشتیبانی برای شما باشند.


آنجلا موریسون مدیر فناوری و زنجیره تأمین، دبنهامز (Debenhams)

موریسون، خرده‌فروش با پشتکار از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ در کمیته اجرایی دبنهامز حضور داشت. او پیش‌تر به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات در Asda، Sainsbury’s و شرکت بیمه‌گر Direct Line Group مشغول به کار بود.

یک نکته برجسته در مورد فعالیت در حوزه فناوری این است که شما می‌توانید کل کسب‌وکار خود را ببینید و بررسی کنید و برای بهبود آن کسب‌وکار اقدامات عملی انجام دهید. این موضوع به‌هیچ‌وجه مربوط به خود فناوری نیست و در مورد درک چگونگی یافتن راهکارهاست.

برای موفقیت در حوزه فناوری، شما باید نسبت به مدیریت ریسک‌ها خوشحال باشید. شما مسائل را تغییر خواهید داد (یا تصمیم می‌گیرید که آن‌ها را تغییر ندهید) و این موضوع اغلب می‌تواند منجر به یک تصمیم بزرگ شود. همچنین شما باید برای مشکلات چاره‌ای بیندیشید و یک رویکرد دقیق و کامل داشته باشید. فعالیت در حوزه فناوری بسیار ارزشمند است. اغلب، فناوری نامحسوس است اما پیامدهای آن می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

تشویق بیشتر زنان برای ورود به حوزه فناوری و تجارت الکترونیکی (به‌ویژه به‌منظور به عهده گرفتن نقش‌های ارشد) یک چالش است. من زنان باهوش و بااستعدادی در تیم‌های خود داشته‌ام. فعالیت در ساعات غیر اداری می‌تواند برای زنان دشوار باشد. برای اینکه یک پروژه عملیاتی شود باید شب‌های زیادی را بیدار ماند و مشغول به کار بود و اگر نیمه‌شب مشکلی پیش آمد شما باید برای حل آن در آنجا حضور داشته باشید. هر چه در کار خود پیشرفت کنید و مسئولیت‌های مهم‌تری بر عهده بگیرید، پروژه‌های بیشتری را باید مدیریت کنید و این مسئله می‌تواند تعادل کار با زندگی خانوادگی را دشوار سازد. آرزوی من این است که انجام کارها از خانه تسهیل شود چراکه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. همچنین کسب‌وکارها باید کارکنان را به ایجاد تعادل بهتر میان کار و زندگی ترغیب کنند. در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها اقدامات قابل‌توجهی در این حوزه صورت داده‌اند.

همچنین ما باید به بحث آموزش توجه بیشتری کنیم. در سن ۱۱ سالگی، بسیاری از دختران نسبت به موضوعاتی چون ریاضی و فناوری دلسرد شده‌اند. من برنامه‌های تلویزیونی‌ای چون «گروه آی‌تی» (یک کمدی بریتانیایی) را نگاه می‌کنم و اعتقاد دارم چنین برنامه‌هایی به‌تنهایی سودمند نیستند. ما باید از همان سنین پایین موضوع فناوری را برای دختران تبلیغ کنیم و به آ‌نها آگاهی بخشیم.


پریا داونز، بنیان‌گذار نودآ (Nudea)

داونز، کارآفرین موفق شرکت تولیدکننده لباس‌زیر نودآ را در سال ۲۰۱۹ بنیان‌گذاری کرد. محصولات این شرکت به طور مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. این برند تجارت الکترونیک مفتخر است که با به‌کارگیری داده‌ها و بینش‌های مشتری و برگزاری کلاس‌های مجازی به خریداران در پیدا کردن اندازه مناسب کالای خود کمک می‌کند.

پیش از راه‌اندازی نودآ، من در بخش بازارپردازی برندهای لوکسی چون بربری (Burberry) و فیوروچی (Fiorucci) کار می‌کردم و همیشه شور و شوق زیادی برای محصولات داشته‌ام. قصد داشتم از این علاقه شدید خودم برای ایجاد یک طرح آنلاین جدید در بازار لباس ‌زیر استفاده کنم و روی تولید محصولات کاربردی و با کیفیت بالا متمرکز شوم.

من آموخته‌ام که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار تجارت الکترونیکی موفق که با مشتریان به‌طور مستقیم در ارتباط است شما باید یک برند و یک داستان قوی داشته باشید. بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای دیجیتال باید به برندهای خود تجسم بخشند. این موضوع با شیوع ویروس کرونا اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. مشتریان به‌مراتب باهوش‌تر از قبل هستند. آنها قصد دارند بدانند چه افرادی در پشت‌صحنه محصولاتی که خریداری می‌کنند حضور دارند و ارزش هر یک از آن‌ها چه قدر است.

توصیه من به زنانی که قصد دارند کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک خود را راه‌اندازی کنند این است که در اطراف خود گروهی از مربیان خوب و متخصص داشته باشید. شما به افرادی نیاز دارید که بتوانند تفکر تصویر بزرگ (راه و روشی است که فرد با کمک آن مشکلات، فرصت‌ها و موقعیت‌ها را بررسی می‌کند) را در ذهن شما تقویت کنند. هنگامی‌که روی ایجاد یک طرح جدید کار می‌کنید ممکن است آن‌قدر در آن غرق شوید که بسیاری از عوامل اساسی را نادیده بگیرید. شما به افرادی نیاز دارید که بتوانند تضمین کنند که شما در مورد آنچه در بازارهای گسترده‌تر اتفاق می‌افتد عمیق‌تر و واقع‌بینانه‌تر تفکر کنید، به ویژه در این دوران که در حوزه اقتصاد کلان اتفاقات و تغییرات زیادی در حال رخ دادن است.

تأمین بودجه یک چالش بزرگ برای هر کسب‌وکار دیجیتالی جدید است. من تصور نمی‌کنم که یک بنیان‌گذار زن بودن این موضوع را چالش‌برانگیزتر کرده باشد اما دسترسی به بودجه همواره برای کسب‌وکارهای کوچک یک دغدغه بوده است. کسب‌وکارهای زیادی به ویژه در فضای محصول، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران هستند. هر بنیان‌گذار کسب‌وکاری باید اطمینان حاصل کند که یک برنامه‌ریزی مالی قوی و یک پیش‌بینی کسب‌وکاری سنجیده و دقیق دارد. از خود سؤالات چالش‌برانگیزی بپرسید. در صورت وقوع X، Y یا Z شما چگونه بودجه کسب‌وکار خود را تأمین خواهید کرد؟ شما به یک پلن A، یک پلن B و یک پلن C نیاز دارید.

تمرکز فعلی ما این است که چند سال آتی را صرف گسترش حضور خود در بریتانیا و طرح‌های تولید خود کنیم. از جمله این طرح‌ها می‌توان به ارائه کالاهای با اندازه‌های بزرگ‌تر و طراحی لباس‌های راحتی و پوشاک ورزشی به‌روزتر. ما سپس جهانی‌شدن خود را آغاز خواهیم کرد. در حال حاضر محصولات نودآ به اروپا و ایالات‌متحده صادر می‌شود اما ما مراکز توزیع یا سرمایه‌گذاری در بازاریابی بین‌المللی نداریم بنابراین این موضوع بخشی از استراتژی آتی ما خواهد بود. ایالات‌متحده به دلیل وسعت زیاد و تشابه زبان آن با بریتانیا یک بازار هدف برجسته است.

زنی که من واقعاً آن را تحسین می‌کنم «آنجلا آرنتس» (مدیرعامل سابق بربری (Burberry) و معاون ارشد سابق خرده‌فروشی در اپل) است. من به اندازه کافی خوش‌شانس بوده‌ام که در زمانی که در بربری فعالیت می‌کردم با آنجلا همکاری کنم. من نه تنها موفقیت او به عنوان یک زن فعال در حوزه کسب‌وکار که کسب‌وکار بربری را متحول ساخت تحسین می‌کنم بلکه او را یک رهبر دلسوز و همدل می‌دانم. او درک کرد که بی‌عیب و نقص نیست و ممکن است در حرفه خود با شکست مواجه شود و انسان‌ها نباید از این‌که در تلاش خود موفق نشده‌اند عصبی و ناامید شوند. درهرصورت ما همه انسان هستیم.

منبع drapers
2 دیدگاه
  1. ابراهیم دهقان کلیشادی می‌گوید

    خیلی خوبه تجربه زیادی بدست می اورم

  2. ابراهیم دهقان کلیشادی می‌گوید

    ارزهای دیجیتال پشتیبان مردم هست یانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.