راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درختکاری در جنگل‌های هیرکانی / مشارکت دیجی‌کالا در کمک به حفظ گونه‌های بومی

طرح درختکاری دیجی‌کالا در قالب طرح گسترده «بانی جنگل» و در راستای پروژه‌ای بزرگ‌تر یعنی «درختانی برای آینده» انجام شد.

هم‌زمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، دیجی‌کالا نیز با همراهی همکاران خود در روستای لیشک سیاهکل استان گیلان ۱۱۰۰ نهال به نام همکاران خود کاشت.

این طرح که در قالب پروژه احیای مشارکتی جنگل با نام بانی جنگل انجام شد، یکی از پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا بود که با هدف جلوگیری از تخریب گسترده جنگل‌های هیرکانی و کمک به حفظ گونه‌های بومی در این منطقه صورت گرفت.


درختکاری هدفمند و پایدار


جنگل‌های هیرکانی یکی از میراث طبیعی و بسیار ارزشمند و با شهرت جهانی است که کمربندی شمالی ایران را از آستارا در گیلان تا گلی داغ در شرق گلستان را به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پوشانده است. به گفته کارشناسان در ۴۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از حجم این جنگل‌ها کاهش‌یافته است و از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی‌مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

علاوه بر این، در ۳۰ سال گذشته میزان بارش در شمال کشور ۲۰ درصد کاهش‌یافته است، درحالی‌که مقدار سیل در این نواحی از کشور ۵۰ برابر شده، این معادله نادرست نگرانی بسیاری را برای فعالان محیط‌زیست ایجاد کرده است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر و با افزایش موج درختکاری در هفته منابع طبیعی در سراسر ایران، کاشت نهال به‌صورت غیراصولی و استفاده از گونه‌های غیربومی به عاملی برای جلوگیری از گسترش و رشد گونه‌های بومی هیرکانی تبدیل شده است. نمونه‌ای از گونه‌های مهاجم، کاج کانادایی است که نه‌تنها به ایجاد یک اکوسیستم مولد پایدار کمک نکرده است بلکه در راستای کاشت خطی انجام شده است که با تصویر واقعی یک جنگل طبیعی فاصله دارد.

با توجه به اینکه منطقه شمال کشور، به‌رغم سرسبزی ظاهری با خطر جدی از دست‌دادن گونه‌های بومی مواجه است و روند کاشت غیراصولی گونه‌های غیربومی در سال‌های اخیر به آفتی مهم برای جنگل‌های هیرکانی تبدیل شده‌است، بهینه‌ترین تصمیم برای دیجی‌کالا این بود که در این جنگل‌های ارزشمند سرمایه‌گذاری کند؛ جنگل‌هایی که ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ مترمربع از عرصه آنها در استان گیلان وجود دارد.


همکاران دیجی‌کالا چطور در این طرح مشارکت کردند؟


طرح درختکاری دیجی‌کالا در قالب طرح گسترده بانی جنگل و در راستای پروژه‌ای بزرگ‌تر یعنی درختانی برای آینده انجام شد. طرحی که می‌خواهد ۷۵ هزار نهال بومی مانند توسکا، ممرز و انجیلی را با مشارکت مردم و با نام آن‌ها تبدیل به درخت کند. براین‌اساس، دیجی‌کالا نیز با پیوستن به این طرح و برای تحقق‌بخشی از آرمان‌های مسئولیت اجتماعی خود کوشید تا به نام همکاران خود سهمی در این پروژه داشته باشد.

از همکاران نیز از طریق پرسشنامه درخواست شد، در صورت تمایل برای شرکت در این پروژه، اعلام آمادگی کرده و نوع درخت مورد نظر خود را برای کاشت انتخاب‌کنند. ۹ گونه بومی گیلاس وحشی، افرا، بارانک، ون، بلوط، مررز، شمشاد، انجیلی و توسکا در این فهرست قرار دارند. از میان همکاران مشارکت‌کننده در این طرح، به‌قیدقرعه تعدادی از همکاران برای حضور فیزیکی در محل کاشت نهال‌ها انتخاب شدند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمترین تعداد ممکن (۱۴ نفر) پروژه سفر به منطقه کاشت نهال‌ها در روستای لیشک سیاهکل در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

دیجی‌کالا امیدوار است که با انجام این طرح‌ها و مشارکت سازنده در پروژه‌های ارزشمند و هدفمند بتواند آرمان پایداری و توسعه محور بودن فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سازمانی را به‌صورت عملی محقق کند.

منبع دیجی‌کالا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.