راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بستری چابک برای بانکداری دیجیتال / مدیر محصول و مدیر فنی تیم کیلید شرکت آدانیک درباره چشم‌انداز و نقش کیلید در ایجاد ارزش برای مشتریان بانک‌ها می‌گویند

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴ / توسعه بانکداری دیجیتال اولویت بسیاری از بانک‌ها در دنیاست. بلوغ فناوری‌های همراه و اثر چشم‌گیر آنها بر تغییر سبک زندگی مردم، رقابت در این حوزه را برای همه کسب‌وکارها (از جمله بانک‌ها) اجتناب‌ناپذیر کرده است. «تحول دیجیتال» کلیدواژه بسیاری از برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت بانک‌هاست و «نئوبانک» تصویری از آینده‌ای است که مرز بین بانکداری و زندگی مشتریان از بین رفته است. سامانه کیلید شرکت آدانیک به‌عنوان بستر بانکداری دیجیتال، مسیر توسعه مفصلی برای رسیدن به این تصویر دارد.

فاطمه موسوی روزبهانی، مدیر محصول کیلید که تجربه مدیریت در پروژه‌ها و تیم‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیکی در بانک‌های متعددی را در کارنامه دارد، کاربرد فعلی کیلید را چنین توصیف می‌کند: «کیلید، سامانه‌ای است که جهت ارائه خدمات بانکی و پرداخت مبتنی بر کارت و حساب به مشتریان حقیقی و حقوقی تولید شده و در حال حاضر در پنج بانک عملیاتی است. این سامانه با بهره‌گیری از امکانات کارتابل و امضای دیجیتال، انجام خدمات بانکی و پرداخت را از حساب‌های حقیقی انفرادی، مشترک و حقوقی (چندامضایی) به شکلی امن و آسان، میسر کرده است.»

یکی دیگر از نقاط قوت سامانه کیلید که موسوی آن را برجسته می‌داند، امکان اعطای دسترسی ساخت دستور پرداخت از حساب‌های حقوقی به افراد غیرامضادار است. این ویژگی به‌صورت خاص، در حساب‌های چندامضایی و برای اشخاص حقوقی کاربرد فراوانی دارد. بدین ترتیب امضاداران شرکت‌های حقوقی که عمدتاً افراد پرمشغله‌ای هستند، پس از دریافت نوتیفیکیشن، صرفاً جهت امضای دستور پرداخت، وارد سامانه کیلید شده و دستور پرداخت‌های آماده‌شده را امضا می‌کنند و نیازی به واگذاری توکن یا دسترسی خود به افراد دیگر برای پیشبرد عملیات مالی و دریافت گزارش‌ها نخواهند داشت.

همچنین، کیلید را می‌توان به‌عنوان زیرساخت ارائه خدمات مالی بر بستر تلفن همراه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته گوشی‌های تلفن همراه، امضای دیجیتال و هوش مصنوعی به کار گرفت. به گفته موسوی، در همین راستا هم‌اکنون سرویس احراز هویت غیرحضوری و هوشمند مبتنی بر این زیرساخت، در قالب یکی از سرویس‌های مورد نیاز جهت رسیدن به چشم‌انداز جذب مشتری بدون مراجعه به شعبه، در یکی از بانک‌های بزرگ کشور پیاده‌سازی و عملیاتی شده و سایر سرویس‌های مرتبط نیز در دست طراحی و پیاده‌سازی است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید کیلید، فضایی است که تحت عنوان ویترین خدمات به آن اضافه شده است. این فضا، پل ارتباط و اتصال بین سرویس‌های مختلف بانکی و نیز بین بانک و کسب‌وکارهای بیرونی (از جمله استارت‌آپ‌های مالی و فین‌تک‌ها) با بانک است و این امکان را فراهم می‌کند تا به‌سادگی بتوان در هر لحظه خدمات جدیدی را به مشتریان بانک ارائه کرد. در عین حال برخی سرویس‌های زیربنایی مانند شناسایی مشتری و نیز امکان پرداخت سریع از حساب بانکی وی، از این طریق قابل ارائه به سامانه‌های داخل ویترین است که باعث می‌شود مشتری تجربه یکپارچه‌تر و ساده‌تری در کار با سیستم داشته باشد.

کارتابل امضای کیلید هم قابلیت جدید دیگری است که امکان ارسال هر سندی برای امضا توسط مشتری را به بانک می‌دهد. به این ترتیب به‌طور بالقوه هر خدمتی که بانک در شعبه خود به مشتریان ارائه می‌دهد، به شکل الکترونیکی در کیلید نیز قابل ارائه است؛ از درخواست تسهیلات گرفته تا صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبار اسنادی ارزی.

فاطمه موسوی روزبهانی، مدیر محصول کیلید

به عقیده فاطمه موسوی، کیلید هم می‌تواند به‌عنوان یک ابزار ارائه خدمات بانکی و پرداختِ همراه و هم به‌عنوان زیرساخت نئوبنکینگ در اختیار مشتریان نظام بانکی قرار گرفته و به بانک‌ها در ارائه خدمات یادشده، به‌صورت امن و ساده کمک کند. به‌خصوص تجربه راه‌اندازی و توسعه چابک، توسط آدانیک، در این حوزه برای بانک‌ها ارزش‌آفرین است و امکان تصمیم‌گیری بر اساس بازخورد و متناسب با تغییرات سریع فناوری و انتظارات بازار را به مدیران بانکی می‌دهد.


حل ناسازگاری امنیت و سادگی  


امیر مهدی‌زاده، مدیر فنی تیم کیلید هم عقیده دارد که رویکرد اصلی تیم کیلید، همیشه حفظ دو جنبه اصلی «امنیت» و «سهولت کاربری» در کنار هم بوده و هست. به‌طور سنتی معمولاً این دو جنبه در تضاد و دوگانگی با هم هستند و بالا رفتن امنیت در سیستم‌های بانکی اغلب به بهای ایجاد پیچیدگی و از دست رفتن سهولت کاربری بوده است.

به گفته مهدی‌زاده، از آنجایی که احراز هویت کیلید مبتنی بر امضای دیجیتال است، بنابراین کاربران جهت انجام عملیات بانکی و پرداخت، به ورود رمز نیاز نداشته و کاربر با احراز هویت از طریق بیومتریک گوشی تلفن همراه خود، قادر به انجام عملیات بانکی است.

امیر مهدی‌زاده، مدیر فنی تیم کیلید

با توجه به اینکه در این سامانه بستر امضای دیجیتال فراهم شده، علاوه بر اینکه می‌تواند به‌عنوان جایگزین توکن‌های سخت‌افزاری مرسوم عمل کند، قادر خواهد بود در زمینه احراز هویت و ورود به سامانه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد و جایگزین توکن‌های سخت‌افزاری گران و پیچیده شود. از جمله این موارد می‌توان به ورود بدون رمز، احراز هویت چندعاملی، اعطای دسترسی و… اشاره کرد.

همچنین به گفته مهدی‌زاده، احراز هویت مشتری گام اول و اصلی شروع فرایندها و خدمات غیرحضوری و حلقه مفقوده آن است. در صورتی که بتوان کاربر را به‌صورت غیرحضوری احراز هویت کرد، کاربر قادر خواهد بود تا تمام فعالیت‌های بانکی و غیربانکی را به‌سادگی انجام دهد. در کیلید با استفاده از دریافت و پردازش اطلاعات کاربر و قابلیت‌هایی مانند تشخیص چهره و هوش مصنوعی این عملیات ممکن می‌شود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.