راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قرن اینشورتکی ایران؛ باشتاب، ولی ساختارگرا!

اگر قرار است اینشورتک تحول بیمه را در ایران رقم بزند، باید ابعاد، پارادایم‌ها، چشم‌انداز و مفهوم کلی آن بررسی و برای آن نقشه‌راهی مصور شد. به‌طور مشخص این نقشه‌راه می‌تواند در قدم اول نقش بسزایی در یکپارچگی داده‌های ارزیابی ریسک داشته باشد

آرش فروزان، مشاور اينشورتک بيمه سامان / به نظر می‌آید قرن جدید برای بیمه در ایران، قرن تحول است. به‌جرئت می‌توان گفت در طول پنج سال اخیر موج اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه اینشورتک موفق‌تر از بیمه‌گرها بوده، اما این موج در حال کاهش توان خود بوده و به‌نوعی از امروز به بعد باید در حوزه‌های مهمی عمیق شد؛ حوزه‌هایی همچون توسعه نرم‌افزارها، میدلورها یا در ابعاد بزرگ‌تر core insurance ها، سخت‌افزارهای مرتبط با بیمه همچون گجت‌های دارای هوش مصنوعی، زیرساخت‌های تحلیل داده و ارزیابی ریسک، سرویس‌های نرم‌افزاری حوزه ارزیابی خسارت و پرداخت خسارت و از تمامی موارد گفته‌شده به نظر مهم‌تر؛ ارتقای سطح فرهنگ اینشورتک در خانواده بیمه‌گری و تمرکز بیشتر استارت‌آپ‌ها بر توسعه فرهنگ بیمه‌ای مردم.

اینشورتک و به‌طور کل تحول حوزه اقتصاد دیجیتال در بیمه باید در سال آتی با حمایت بیشتر بیمه مرکزی و بیمه‌گرها مصادف باشد. این حمایت‌ها به‌طور شفاف، همکاری بهتر با استارت‌آپ‌های حوزه فروش، نرم‌افزار و ابزارهای توسعه فرهنگ بیمه به روش مدرن است. در طرف دیگر این حمایت، ارتقای سطح دانش اینشورتکی خانواده صنعت بیمه است که به نظر می‌آید عدم توجه به آموزش در صنعت به نوع خود، مانعی بزرگ برای ارتقای فرهنگ تحول دیجیتال در صنعت است.

موضوع مهم‌تری که فکر می‌کنم باید در صنعت برای آن حداقل یک کارگروه تشکیل شود، موضوع توجه به فرصت‌هایی است که فناوری‌های جدید همچون بلاکچین، هوش مصنوعی و ابزارهای مدرن تحلیل داده می‌توانند به همراه داشته باشند و این فرصت‌ها دقیقاً ابزاری مناسب برای مقابله با تهدیدات و ریسک‌های نوظهوری است که صنایع جدید به همراه خود خواهند داشت. اگر قرار است اینشورتک تحول بیمه را در ایران رقم بزند، باید ابعاد، پارادایم‌ها، چشم‌انداز و مفهوم کلی آن بررسی و برای آن نقشه‌راهی مصور شد. به‌طور مشخص این نقشه‌راه می‌تواند در قدم اول نقش بسزایی در یکپارچگی داده‌های ارزیابی ریسک داشته باشد و این به‌نوعی می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای تحقق بیمه‌های شخص‌محور باشد.

البته لازم است سوءتفاهم اصلی نوآوری و توسعه در صنعت بیمه کشور را یادآور شد؛ منظور از نقشه‌راه، سند و فرایند نیست. نمی‌توان از اینشورتک صحبت کرد، اما ابعاد تحول و ساختارشکنی را با فرایندهای ساختارگرایی در یک قاب تصور کرد. هنوز ما در برخی شرکت‌های بیمه، سند راهبردی و فرایند تحول دیجیتال ترسیم می‌کنیم!

این یعنی همان لوپ ساختارگرایی و عدم توجه به مفهوم ساخت‌گرایی. این اقدامات از همان ضعف در اشاعه فرهنگ نوآوری در صنعت ناشی می‌شود که حتی این ضعف امروز، یک تهدید برای آینده صنعت خواهد بود؛ تهدیدی که نه‌تنها به کسب‌وکارهای خانواده بیمه؛ بلکه در بلندمدت به اقتصاد کلان کشور نیز آسیب خواهد رساند. خانواده صنعت بیمه از همین ضعف فرهنگ نوآوری دچار جبهه‌گیری در مقابل استارت‌آپ‌ها شد که امید است این نقشه‌راه به‌نوعی بتواند باعث رشد کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت شود و آینده‌ای خوب برای فعالان دیروز و آتی، رقم بزند.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.