راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش‌های سرمایه‌های انسانی در صنعت بیمه

شکاف ناشی از عدم درک الزامات کسب‌وکار مدرن از طرف رهبران و مدیران ارشد بیمه و نبود فضای کاری مناسب برای سرمایه‌های انسانی جوان و توانمند، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی جبران‌ناپذیری برای این صنعت خواهد داشت

حسين ثنايي‌نامقی، محقق و مشاور در صنعت بیمه / قرن 21، قرن شگفتی‌ها نام گرفته؛ چراکه میزان تغییر و تحولات این سده در سبک زندگی، فضای کسب‌وکار و میزان تاب‌آوری اشخاص حقیقی و حقوقی در صحنه اقتصادی ـ اجتماعی بسیار متفاوت از دوران گذشته است. نسل امروز بسیار متفاوت از نسل‌های گذشته می‌اندیشد و مطالبات متفاوتی از جامعه و اقتصاد دارد.

ظهور فناوری‌های نوین و نیاز به بقای کسب‌وکارهای موجود، به نسلی از سرمایه انسانی نیاز دارد که از توانایی‌های متفاوتی نسبت به گذشته برخوردار باشند. صنعت بیمه کشور در سال 1400 با چالش‌های فراوانی برای بقا و حفظ سهم خود از GDP واقعی کشور روبه‌روست، از جمله چالش‌های فناورانه و مدل کسب‌وکاری و سرمایه انسانی.

شاید مهم‌ترین چالش از نگاه نگارنده، چالش سرمایه انسانی باشد. بررسی‌های به‌عمل‌آمده گواه این مدعاست که وجود مقاومت‌های فردی، فرهنگی و اجتماعی رهبران کنونی در جذب تفکرات نوین کسب‌وکار که ناشی از انجماد فکری آنان بوده، امکان ظهور و بروز نقش‌آفرینی را به افراد جوان، خلاق و ایده‌پرداز نمی‌دهد تا باعث خلق صنعت بیمه‌ای مدرن، هم‌تراز با کشورهای پیشرفته شود.

شاید وقت آن رسیده باشد که رهبران و مدیران ارشد کنونی صنعت بیمه، صندلی خود را به افراد جوان، خلاق و توانمندی بدهند که نگاهی متفاوت و واقع‌بینانه به جایگاه بیمه در جامعه داشته و توان ارزش‌آفرینی گسترده برای ذی‌نفعان این صنعت را دارند.

آنان می‌توانند با بهره‌گیری از نوآوری و فناوری‌های نوین، اهداف اقتصادی ـ اجتماعی صنعت بیمه بازرگانی را محقق سازند. در یک نظرسنجی که از نسل z به عمل آمد، چهار رفتار کلیدی و اصلی در ایشان شناسایی شد که هر چهار مورد، بر مبنای یک اصل شکل گرفته بودند؛ این نسل، به‌دنبال حقیقت است! نسل z برای بیان ایده‌ها و نظرات فردی خود ارزش بسیاری قائل است و از برچسب‌خوردن و نشان‌داری بیزار است.

اعضای این نسل باور دارند که برای حل منازعات و اختلافات و همچنین، برای توسعه کسب‌وکار باید به دیالوگ و گفت‌وگو روی آورد. علاوه بر این، ایشان با استناد به روش‌های تحلیل بنیاد و کاربردشناسانه اقدام به تصمیم‌گیری درباره موضوعات مختلف می‌کنند (منبع: مک‌کنزی). شرکت‌های بیمه (قریب به اتفاق) دارای ساختار سنتی هستند و با شیوه بوروکراسی اداری مدیریت شده و از انعطاف‌پذیری لازم در این حوزه برخوردار نیستند.

با بررسی سازمان‌های مدرن و کسب‌وکارهای موفق در 10 سال گذشته می‌توان چالش عظیم پیش روی صنعت بیمه کشور را به‌صورت خیلی واضح و روشن، رؤیت کرد. شاید در یک جمله بتوان گفت هم‌ترازی بین کسب‌وکارهای موجود در صنعت بیمه و سرمایه‌های انسانی جوان و باهوش (نسل z) در کشور وجود نداشته و رهبران این صنعت همچنان در خواب خرگوشی فرو رفته و توان درک تحولات موجود را ندارند.

برای برون‌رفت از شرایط موجود، باید نگاهی متفاوت به منابع انسانی در این صنعت داشت و برای بقای کسب‌وکار بیمه‌ای، اقداماتی از جمله موارد زیر انجام داد:

  • ایجاد درک درست از فضای کسب‌وکار بیمه‌ای جهان در حال حاضر؛
  • تغییر در استراتژی منابع انسانی؛
  • شناخت نیازها و توانمندی منابع انسانی (نسلZ)؛
  • ایجاد سازوکارهای مناسب جهت استفاده بهینه از استعدادهای این نسل؛
  • همسویی منابع نسل جدید سرمایه انسانی با منافع کسب‌وکار بیمه‌ای؛
  • استفاده بهینه از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا، بلاکچین و غیره.

در خاتمه باید گفت شکاف ناشی از عدم درک الزامات کسب‌وکار مدرن از طرف رهبران و مدیران ارشد بیمه و نبود فضای کاری مناسب برای سرمایه‌های انسانی جوان و توانمند، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی جبران‌ناپذیری برای این صنعت خواهد داشت.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.