راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تو چراغ خود برافروز…

امید است با چراغ‌هایی که از سمت شرکت‌های بیمه‌گر و بیمه مرکزی روشن خواهد شد، به جای اینکه شرکت‌های نوپا پس از مواجهه با عدم‌ همکاری درصدد ارائه سرویس به سایر کشورها برآیند، شاهد تعالی صنعت بیمه کشور در منطقه و در سطح جهانی باشیم

بردیا جوادی، مدیرعامل هلدینگ رایین‌تک / رشد استارت‌آپ‌های مرتبط با صنعت بیمه و شرکت‌های نوپای اینشورتکی و همچنین پیروی از ترندهای جهانی، خواسته یا ناخواسته صنعت بیمه کشور را در سال ۱۴۰۰ دچار تحولات دیجیتالی زیادی خواهد کرد. در کنار این سیر پیشرفت بلوغ شرکت‌های بیمه‌گر در تطبیق فرایندهای خود به‌صورت دیجیتال می‌تواند اتفاقات خوشایندی را برای صنعت بیمه کشور رقم بزند.

پیشرفت نوآوری‌های مالی و به تبع آن فناوری‌های صنعت بیمه مطابق با نیازهای جدید بیمه‌گذاران و نیاز به ارائه خدمات بیمه‌ای به‌صورت غیرحضوری و مبتنی بر استفاده در سال پیش رو بیشتر خواهد بود. با توجه به اینکه صنعت بیمه کشور اقدامات خوبی را در خصوص ارائه خدمات به شکل جدیدتر انجام داده؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود از ترندهای جهانی این صنعت غافل نمانده و برنامه‌ای در خصوص آنها داشته باشد. بعضی از مواردی که امید است شاهد باشیم، به شرح زیر است:

  • سرویس‌های داده‌محور که به ارائه سرویس‌های مختص هر کاربر یا ارائه خدمات بیمه‌ای مبتنی بر مصرف برای بیمه‌گذاران منجر می‌شود، از جمله ترندهای بیمه‌ای است که آمادگی شرکت‌های بیمه‌ای و ظهور استارت‌آپ‌های مرتبط را به همراه دارد. در خصوص این موضوع استفاده از گوشی‌های هوشمند (Smartphone as a sensor) می‌تواند برای کسب‌و‌کارهای نوپا موضوع مناسبی برای شروع فعالیت باشد که با پایش اطلاعات کاربر در رشته‌های بیمه اتومبیل و بیمه درمان می‌توانند نقش زیادی در بهینه‌سازی هزینه‌ها و همچنین در پیشگیری از خسارات احتمالی ایفا کند.
  • بیمه‌های پنهان از موارد دیگر و قابل توجه برای شرکت‌های بیمه‌گر است. با توجه به دیجیتالی‌شدن بیشتر زندگی افراد جامعه، فرایند ترکیب بیمه‌نامه با نیازهای روزمره کاربران می‌تواند موجب گسترش بازار فروش بیمه‌های خرد و پوشش‌دهی ریسک‌های بیمه‌گذاران باشد. افزایش خریدهای آنلاین ریسک‌هایی به همراه دارد که برای پوشش آنها بیمه‌های مختلفی از قبیل بیمه تراکنش مالی، بیمه باربری محصول خریداری‌شده، بیمه حوادث پیک و غیره را پیشنهاد می‌شود. بهینه‌سازی فرایند‌های بیمه‌ها و یکپارچه‌سازی آنها با نیازهای بیمه‌گذار، می‌تواند ضریب نفوذ این بیمه‌ها را افزایش دهد.
  • بیمه‌های on-demand یا بیمه‌نامه‌هایی که کاربر در لحظه درخواست، نیازمند وجود آن است. این مدل بیمه‌ها با اصلاح فرایند صدور بیمه‌نامه و ایجاد زیرساخت آنلاین قابل دسترس است و هم‌اکنون نیز شاهد گسترش کسب‌وکارهای نوپای مرتبط هستیم.
  • بیمه ریسک‌های فضای مجازی (CyberInsurance) نیز با توجه به افزایش زندگی دیجیتالی کاربران؛ از آموزش گرفته تا خرید و رفع نیازهای روزمره می‌تواند گزینه مناسبی برای پوشش این نوع ریسک‌ها باشد؛ اینکه چقدر زیرساخت صدور بیمه‌نامه‌های مرتبط با CyberSecurity وجود دارد، نباید سبب عدم استفاده از این بازار نوظهور شود؛ بنابراین همکاری شرکت‌های بیمه، به‌اشتراک‌گذاری دستاوردها و به‌روزرسانی زیرساخت می‌تواند نتایج مثبتی را رقم بزند.   

با موارد فوق زمینه‌های فعالیت و همکاری برای شرکت‌های اینشورتکی و کسب‌وکارهای نوپا فراهم است و  این صنعت به استقبال تحولات می‌رود، ولی آیا ساختار لخت و روال سنتی بعضی از شرکت‌های بیمه‌گر یا مقاومت واحدهای فناوری آنها در برابر تغییر، می‌تواند نتیجه دلخواه را از این سیر تحول حاصل کند؟

بر اساس شواهد مواردی از قبیل اتفاقات غیرمنتظره و اثرگذار در زندگی مردم مثل بیماری‌های همه‌گیر، روش زندگی نسل جدید، مصوبات بیمه مرکزی و… از عواملی هستند که بازیگران صنعت بیمه، مخصوصاً شرکت‌های بیمه‌گر را دستخوش تغییراتی خواهد کرد و به نظر می‌رسد به صرف وجود واحدی به نام تحول دیجیتال در این شرکت‌ها، نتیجه خوشایندی حاصل نخواهد شد.

همکاری‌های مشترک این واحدها، تحقیق و توسعه در زمینه ترندهای جهانی در این صنعت، سرمایه‌گذاری‌های مشترک بازیگران صنعت بیمه، ایجاد یا بهبود زیرساخت‌‌های ارائه خدمات به‌صورت دیجیتال و همکاری‌ها در این صنعت می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای همه رقم بزند. خوشبختانه اکثر شرکت‌های بیمه برای تحولات ذکرشده یا آماده‌اند یا در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فرایندهای خود هستند؛ بنابراین اعتماد به بازیگران نوظهور و ایجاد بستر همکاری لازمه بهره‌مندی از نتایج مطلوب این سیر تحول است.

‌می‌دانیم شرکت‌های بیمه‌گر تعداد محدودی هستند و پافشاری برای مالکیت خدمات یا سرویس‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های اینشورتکی enabler نمی‌تواند نتایج مثبتی را رقم بزند. به نظر می‌رسد زمینه و خاستگاه این پافشاری، در نتیجه تجربیات استفاده از نرم‌افزارهای انحصاری حال ‌حاضر باشد، ولی باید پذیرفت که همه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به یک شکل نیستند و مدل‌های کسب‌و‌کاری متفاوتی دارند.

لازمه پیشرفت و تحول، نتایج مثبت از مسیر پیشرفت همکاری و مساعدت است. اگر این‌چنین تصور شود که تمامی کسب‌وکارهای نوپای صنعت سودای انحصار دارند و باید با آن مقابله شود، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد‌ شد و به از دست رفتن استعدادها و پتانسیل‌های موجود منجر می‌شود. دغدغه‌های شرکت‌های بیمه نیز قابل تأمل و پذیرفتنی است و با شفاف‌سازی مرتفع می‌شود.

این صنعت بازیگران مشخصی دارد و همه تأثیرگذارند. در روند صنعت بیمه، به جای تصاحب و تقابل، به مساعدت و اعتماد بیشتر نیاز داریم. البته هر بازیگری باید تلاش خود را انجام دهد. از مولانا داریم:

تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید                    تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

امید است با چراغ‌هایی که از سمت شرکت‌های بیمه‌گر و بیمه مرکزی روشن خواهد شد، به جای اینکه شرکت‌های نوپا پس از مواجهه با عدم‌ همکاری درصدد ارائه سرویس به سایر کشورها برآیند، شاهد تعالی صنعت بیمه کشور در منطقه و در سطح جهانی باشیم؛ چراکه فضای کاری بسیار مفیدی در کشور موجود است. با همکاری‌های بازیگران صنعت بیمه و حمایت رگولاتوری شاهد بهره‌مندی از تمام پتانسیل‌های داخلی خواهیم بود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۳ و ۴۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.