راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سالیانه پینکت از بازار کالاهای تند مصرف در سال ۹۹ / گران شدن ۴۷ درصدی قیمت سبد مصرفی کالاهای ایرانی

پینکت به عنوان پلتفرم فروش آنلاین کالاهای تندمصرف (FMCG) اولین گزارش سالانه خود را درباره نوسانات واقعی قیمت در این بازار طی سال گذشته منتشر کرده است. انتشار این گزارش بر اساس آمار و ارقام واقعی قیمت‌ها در کشور بی‌سابقه بوده و برای اولین بار است که می‌تواند سنجشی عملیاتی درباره افزایش قیمت‌ها به صورت کلی و نمادی از میزان تورم در کشور و به تبع آن افزایش هزینه‌های ضروری خانوارها باشد.

این گزارش داده‌محورِ تصویری بر اساس قیمت روز فروشگاه‌های تحت پوشش پینکت و میادین میوه و تره‌بار تهیه شده و تغییرات قیمت‌ها را بین بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به یک سال گذشته نشان می‌دهد. تیم پینکت برای تهیه این گزارش از ثبت، مقایسه و تحلیل روزانه قیمت کالاهای موجود در قفسه فروشگاه‌ها مانند آنچه مردم عادی با آن روبرو هستند استفاده کرده است و به همین خاطر این گزارش می‌تواند بسیار واقعی‌تر از گزارش نهادهای دیگر وضعیت قیمت‌ها را به صورت عملی در کشور نشان دهد.

بر اساس این گزارش در سال گذشته قیمت سبد کالاهای اساسی خانواده‌های ایرانی (بر اساس تعریف گزارش) حداقل به صورت میانگین ۴۷ درصد رشد قیمت داشته است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این گرانی حدود ۵۰ درصدی باعث شده تا سبد کالاهای ضروری خانوار ایرانی نسبت به سال گذشته کوچکتر شود.

بر اساس گزارش پلتفرم پینکت قیمت محصولات پروتئینی که شامل گوشت و مرغ هم می‌شود در سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته است. در این گروه تخم‌مرغ با افزایش قیمت ۸۱ درصدی پیشتاز به حساب می‌آید.

قیمت خواروبار ضروری سبد خانوار هم افزایش قیمت ۴۳ درصدی داشته است. در این گروه قند و شکر با افزایش قیمت ۷۸ درصدی سرگروه گرانی است.

بر اساس هرم غذایی مورد نیاز یک خانواده هم قیمت میوه ۸۴ درصد، سبزیجات ۶۷ درصد، گوشت ۶۲ درصد، حبوبات ۹۸ درصد، نان و غلات ۶۲ درصد و سطح آخر هرم غذایی ۵۶ درصد رشد قیمت را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. در میان میوه‌ها پرتقال و موز با افزایش قیمت ۱۷۹ و ۱۱۲ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. در این گزارش به عنوان نمونه تخمین زده شده است که  سفره ساده صبحانه یک خانواده ایرانی ۵۰ درصد گران‌‌تر از سال قبل شده است.

در تهیه این گزارش برای محاسبه تغییرات قیمت هر گروه غذایی، قیمت کالایی به عنوان نماینده آن محصول در نظر گرفته شده و قیمت فروش آن کالا بر اساس اطلاعات پلتفرم پینکت مابین دی‌ماه سال ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۳۹۹ تحلیل و مقایسه شده است. به عنوان مثال در گروه لبنیات پرمصرف‌ترین کالاهای سبد خانوار ماست، شیر، کشک، کره، پنیر و دوغ بوده است و برای تهیه گزارش قیمت پرفروش‌ترین برندها از هر محصول به صورت روزانه و ماهانه تحلیل شده و در نهایت نرخ رشد سالیانه بر اساس نمونه در نظر گرفته شده محاسبه شده است. نرخ رشد هر گروه کالایی هم با میانگین گرفتن نرخ رشد کل کالاهای در آن دسته به دست آمده است.

پینکت امیدوار است انتشار این گزارش به شناخت بیشتر حوزه کالاهای تندمصرف کمک کرده و همچنین کمکی برای تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع در این حوزه باشد. همچنین این گزارش می‌تواند فتح‌بابی برای سایر کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کشور باشد تا با کمک اطلاعات و دیتاهای خود و شفافیت در این رابطه گامی برای بهبود شرایط کشور بردارند.

در ادامه به صورت خلاصه بخش‌هایی از داده‌های تصویری ارائه‌شده در گزارش پینکت را منتشر کردیم تا اطلاعات و شناخت بیشتری درباره گزارش و همینطور نرخ رشد کالاهای تندمصرف در بازار داشته باشید. می‌توانید گزارش کامل سالیانه پینکت را از اینجا دانلود کنید.


هرم غذایی


از حدود پنجاه سال پیش که برای اولین باز نموداری هرمی شکل در کشور سوئد با عنوان «هرم غذایی» بر سر زبان‌ها افتاد، توجه آدم‌ها به ارزش غذایی مواد خوراکی جلب شد. هرم غذایی به عوان راهنمایی در نظر گرفته می‌شود که پایه و اساس برنامه‌ریزی غذایی همه افراد با توجه به گروه سنیشان است و تنوع و میزان سهم موردنیاز روزانه افراد را از گروه‌های غذایی نشان می‌دهد. هرم غذایی به هفت دسته اصلی نان و غلات، صیفی‌جات، میوه‌ها، گوشت و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، حبوبات و مغزها، چربی‌ها و شیرینی تفکیک شده است. هرچه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می‌شویم حجمی که گروه‌های غذایی به خود اختصاص می‌دهند بیشتر می‌شود.


هرم غذایی پینکت


در هرم غذایی پینکت، براساس دسته‌بندی هرم غذایی، پرمصرف‌ترین کالاهای سوپرمارکتی و میوه و تره‌باری را که در سایت پینکت به فروش رسیدند، به عنوان نمونه‌هایی از هر گروه غذایی در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از هرم غذایی واحدهایی برای هر گروه تعریف شد. برای سطح یک یک هرم غذایی که غلات و نان است، میزان مصرف توصیه‌شده ۱۱ واحد در روز، برای صیفی‌جات ۵ واحد در روز، برای میوه ۴ واحد، برای لبنیات ۳ واحد، پروتئین ۲ واحد، حبوبات و دسته آخر هم یک واحد. در تصاویر زیر درصد رشد قیمت هر گروه غذایی نشان داده شده است.


رشد قیمت سالانه آجیل


آجیل و خشکبار جزو کالاهای غیرضروری هستند که در مناسبت‌های خاص مانند شب یلدا و عید نوروز جزو کالاهای ضروری سبد خرید خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شوند و حذف‌شدنی نیستند. در سال جاری آجیل و خشکبار جزو آن دسته از محصولاتی هستند که نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها و باتوجه به افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت محسوسی نداشتند.


سبد کالای اساسی خانواده


در گزارش سالانه پینکت که با هدف بررسی رشد قیمت‌ها و تاثیر آن بر سبد خرید خانوارهای ایرانی تهیه شده، تمام محصولات سوپرمارکت و میوه و تره‌بار را که در سایت پینکت از دی ماه سال ۹۸ تا بهمن ۹۹ خریداری شدند، مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از بررسی فروش این محصولات و باتوجه به هرم غذایی، دسته‌ای با عنوان «سبد کالاهای اساسی خانوده» تعریف شد که شامل تعدادی از کالاهای ضروری از چهار گروه خورد و خوراک، میوه وصیفی‌جات، بهداشتی و شوینده است. سبد کالاهای اساسی خانواده شامل تمام کالاهای ضروری و مصرفی یک خانواده ۴ نفره در طول یک ماه است. کالاهایی که برای خوردن، بهداشت شخصی و نظافت خانه استفاده می‌شوند. مقدار مصرف هر یک از این محصولات بنابر گزارش‌های منتشرشده بررسی و درنهایت به شکل تجربی عددی در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.