راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماموریتی جدید / آیا تغییرات شاپرک در حال محدود کردن صرافی‌های رمزارز است؟

دیروز پنجم اسفندماه بود که شرکت شاپرک طی نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار از الزامات و مقررات مرتبط با شبای تسویه پذیرندگان پشتیبانی‌شده خبر داد. در این نامه آمده است که ضروری است شرکت‌های پرداخت‌یار که هویت پذیرنده پشتیانی شده آن‌ها با مالک شبا تسویه مغایرت دارد و یا وجوه حاصل از تراکنش‌های پذیرندگان را در یک یا چند حساب تحت کنترل خود تجمیع می‌کنند، در اسرع وقت لغایت روز جمعه ۸ اسفندماه، نسبت به ویرایش شبای صحیح مرتبط با پذیرنده پشتیبانی‌شده و غیرفعال کردن شبای مغایر با هویت پذیرنده اقدام و نتیجه را به شرکت شاپرک اعلام کنند.

گویا ماجرا از این قرار است که برخی از پرداخت‌یارها پول پذیرنده‌های خود را با حسابی به غیر از حساب معرفی‌شده نزد شاپرک تسویه می‌کردند و سپس سرویس‌هایی به پذیرنده ارائه می‌کردند که در چارچوب پرداخت‌یاری نمی‌گنجید؛ عده‌ای از پرداخت‌یارها نیز نقدهایی بر فضای غیررقابتی که بدین‌صورت ایجاد شده بود، داشتند؛ حالا اما شاپرک به‌صورت عمومی نامه‌ای به تمامی شرکت‌های پرداخت‌یار ارسال کرده است و در آن از پایان این داستان خبر داده است.

با این حال شائبه‌هایی نیز وجود دارد که احتمالا این تصمیم شاپرک با هدف رصد موضوعات درآمدی و درنتیجه اهداف مالیاتی تدوین شده است. علاوه بر موضوع پرداخت‌یارها، عده‌ای این نامه را محدود کردن فعالیت صرافی‌های رمزارز نیز می‌دانند و نگرانی‌هایی از بابت محدود شدن تبادلات مالی صرافی‌های رمزارز دارند.

درواقع طبق این نامه طرح تسهیم ممنوع شده است و علاوه بر این، در پی تغییرات عنوان‌شده، سرعت گردش مالی برای کسب‌وکارها کاهش پیدا می‌کند و هر چه سرعت گردش مالی کمتر شود، ممکن است باعث کاهش رشد اقتصادی نیز شود. به‌صورت مشخص‌تر طبق گفته‌ها، این نامه تاثیرات محسوسی روی کسب‌وکار تبادلات مالی خواهد داشت و یکی از کسب‌وکارهایی که از این نامه بیشترین تاثیر را می‌گیرد، صرافی‌های رمزارزی هستند؛ البته نه‌تنها صرافی‌ها را که بسیاری از کسب‌وکارهایی که از طرح تسهیم استفاده می‌کردند را محدود می‌کند ولی کار صرافی‌های رمزارز با این تغییرات، سخت‌تر شده است. البته ناگفته نماند که این اولین باری نیست که فعالیت برای فعالان رمزارز سخت‌تر می‌شود.

همچنین برخی شائبه‌ها از رگولاتوری جدید در حوزه رمزارزها خبر می‌دهد. درست است که شرکت شاپرک رگولاتور حوزه رمزارزها نیست، اما گفته‌ها حاکی از این است که شاپرک می‌خواهد نظارت بیشتری بر حوزه تبادلات مالی رمزارزها داشته باشد و در راستای نظارت بیشتر نیز، تصمیمات و تغییراتی را گرفته است؛ تغییراتی که به نظر می‌رسد در تلاش برای محدود کردن دنیای رمزارزها و در کل تبادلات مالی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.