راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۲۹ مدیر از ۱۴ صرافی ایرانی در خصوص وضعیت آشفته فعلی رمزارزها چه تحلیلی دارند؟ / یک شوک تکراری

عصر تراکنش۵۹ / درست است که افت‌وخیزهای قیمتی رمزارزها همیشه وجود داشته و یکی از ویژگی‌های این بازار بوده، اما روند نزولی که رمزارزها طی شش ماه گذشته شاهدش بودند، شوکه کننده بود. بسیاری معتقدند که دلیل این ریزش، چندین عامل مهم بود که تورم و نرخ بهره‌ در حال افزایش، از دلایل اصلی آن است. با توجه به وضعیتی که بازار رمزارزها در شش ماه گذشته داشتند، بر آن شدیم تا تحلیل مدیران صرافی‌های مطرح ایرانی را نسبت به وضعیت آشفته فعلی رمزارزها بدانیم. بر همین اساس پرسشنامه‌ای آماده کردیم که جمعاً ۲۹ نفر از مدیران عامل و مدیران ارشد ۱۴ صرافی رمزارز کشور به آن پاسخ داده‌اند. نکته حائز اهمیت در پاسخ‌ها، تأکید ۹۷ درصد پاسخ‌دهندگان به عدم خروج از بازار است، به شکلی که ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان، استراتژی هولد و ۵۲ درصد استراتژی خرید در کف را برای ورود به بازار پیشنهاد می‌دهند. علاوه بر این ۶۹ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد هستند که در طول شش ماه آینده به شکل موقت رشدهایی را در بازار رمزارزها شاهد خواهیم بود، ولی ۶۲ درصد همین متخصصان معتقدند بازار به‌طور کلی حداقل در شش ماه آینده روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد. در ادامه علاوه بر تحلیل این افراد از وضعیت نزولی بازار رمزارزها در شش ماه آینده، پیش‌بینی آنها از قیمت ریالی و دلاری بیت‌کوین تا پایان سال ۱۴۰۱ را می‌خوانید.


یک ریزش سنگین دیگر


در زمان تکمیل این پرسشنامه و تحریر این گزارش قیمت بیت‌کوین بین ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار در نوسان بود و پاسخ‌دهندگان با فرض بیت‌کوین ۳۰ هزار دلاری به سؤالات پاسخ داده‌اند که نکته حائز اهمیت این است که ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان این عدد را بسیار نزدیک به ارزش ذاتی بیت‌کوین می‌دانند و ۳۴ درصد از پاسخ‌دهندگان نیز بر این عقیده هستند که این قیمت بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی بیت‌کوین است و جالب اینکه ۱۰ درصد نیز قیمت فعلی را بسیار بالاتر از ارزش ذاتی آن می‌دانند.

بر اساس اطلاعات پلتفرم جمع‌آوری داده‌های رمزارزی CoinGecko ارزش کل بازار رمزارزها در ماه نوامبر ۲۰۲۱، بالغ بر 3.1 تریلیون دلار بود که این عدد در روز شانزدهم می به 1.3 تریلیون دلار کاهش یافت و قیمت بیت‌کوین نیز به زیر ۳۰ هزار دلار رسید؛ ریزشی که به عقیده ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان به کاهش اعتماد عموم مردم به دنیای رمزارزها منجر شده و ۵۹ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند «تورم و در پی آن، افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو و سایر بانک‌ها» دلیل اصلی این روند نزولی شوکه کننده بوده است. با این حال، ۳۱ درصد پاسخ‌دهندگان همچنان معتقد هستند که به احتمال زیاد تا شش ماه آینده بازار یک ریزش سنگین دیگر را نیز تجربه خواهد کرد؛ در صورتی که ۵۹ درصد این احتمال را بسیار پایین می‌دانند.


استراتژی خرید در کف


نکته حائز اهمیت، تأکید ۹۷ درصد پاسخ‌دهندگان به عدم خروج از بازار است، به شکلی که ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان، استراتژی هولد و ۵۲ درصد استراتژی خرید در کف را برای ورود به بازار پیشنهاد می‌دهند. با تمام این اوصاف، ۳۱ درصد پاسخ‌دهندگان حداقل بازه لازم برای کسب سود در این بازار را شش ماه  و ۳۱ درصد نیز حداقل یک سال می‌دانند و ۱۴ درصد نیز معتقدند کسب سود از این بازار بیش از سه سال انتظار را می‌طلبد.

۶۹ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند در طول شش ماه آینده به شکل موقت رشدهایی را در بازار رمزارزها شاهد خواهیم بود، ولی ۶۲ درصد همین متخصصان معتقدند بازار به‌طور کلی حداقل در شش ماه آینده روند نزولی خود را حفظ خواهد کرد. در نتیجه با این احتمال قوی مبنی بر نزولی‌بودن بازار در ماه‌های آینده، دور از انتظار نخواهد بود که بیت‌کوین ۲۵ هزار دلاری را دوباره شاهد باشیم؛ نقطه‌ای که بسیاری آن را یک نقطه حساس استراتژیک می‌دانند؛ چراکه با رسیدن بیت‌کوین به این عدد، وحشت در بازار افزایش خواهد یافت و شاهد کاهش بیشتر قیمت بیت‌کوین خواهیم بود که از قضا ۲۱ درصد پاسخ‌دهندگان بر همین باور هستند که در صورتی که بیت‌کوین ۲۵ هزار دلار را تجربه کند، یقیناً به زیر ۲۰ هزار دلار نیز سقوط خواهد کرد، در صورتی که گروه دوم آن را یک کف تاریخی برای بیت‌کوین می‌دانند که پس از آن روند صعودی را دوباره از سر خواهد گرفت که اینجا نیز ۷۶ درصد پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بعد از رسیدن بیت‌کوین به کف ۲۵ هزار دلار، شاهد رشد دوباره و عبور از ۳۰ هزار دلار خواهیم بود.

ارزش بازار املاک ایالات متحده در سال گذشته حدود 43.4 تریلیون دلار و ارزش کل بازار طلا در جهان، حدود ۱۲ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و ۶۹ درصد پاسخ‌دهندگان نیز معتقدند بازار رمزارزها هنوز در مقابل بازارهایی چون املاک و مستغلات و طلا بسیار ضعیف و کوچک است.

در ادامه از این ۲۹ فعال حوزه رمزارزی خواسته‌ایم پیش‌بینی قیمتی خود از بیت‌کوین تا پایان سال ۱۴۰۱ را ارائه دهند. در بین پیش‌بینی‌های قیمت ریالی بیت‌کوین تا پایان سال ۱۴۰۱، نریمان امانی، مدیرعامل صرافی سیتکس و علی مقصودی، مدیر محتوای اکسکوینو با عدد ۸۰ هزار دلار بیشترین پیش‌بینی‌های قیمتی را داشتند. در مقابل کمترین قیمت را رضا نوری، مدیرعامل اوکی‌اکسچنج و علیرضا جعفرخانی، مدیر مارکتینگ بیتالین با ۲۰ هزار دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

در پایان نیز از همه پاسخ‌دهندگان درخواست کردیم تا در سه دسته کم‌ریسک، متوسط‌ریسک و پرریسک رمزارزهای پیشنهادی خود را ارائه دهند. این دسته‌بندی می‌تواند نگاه معقول‌تری به مخاطبان جهت تقسیم‌بندی رمزارزها ارائه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.