راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال آینده ۱۰ محصول استراتژیک حوزه مخابرات در کشور تولید می‌شود

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد: «سال دیگر با کمک بخش خصوصی ۱۰ محصول استراتژیک حوزه مخابرات را در داخل کشور طراحی و تولید خواهیم کرد.»

به گزارش ایرنا، یزدانیان در مراسم آنلاینی که امروز، به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: «در ۵۰ سالی که از حیات این پژوهشگاه گذشته است، توانسته‌ایم میزان قابل‌توجهی محصول تولید کنیم. در سال‌های ۶۶-۶۷ مطالعات سوئیچ آغاز و به‌واسطه آن مراکز تلفنی بومی ساخته شدند. هدف از این مطالعات دسترسی مناطق کمتر برخوردار به ارتباطات بود. پس از آن هم تلفن‌های بی‌سیم وارد میدان شدند و به همین ترتیب توسعه ارتباطات آغاز شد.»

او ضمن بیان اینکه شرکت‌های فعال در حوزه مخابرات، با استفاده از ظرفیت آزمایشگاهی پژوهشگاه امروز به بدنه تولیدکنندگان مخابراتی کشور تبدیل شده‌اند. بیان کرد: «اکنون سه پژوهشکده ارتباطات، فناوری اطلاعات و امنیت و همچنین مرکز هوش مصنوعی به پژوهشگاه فناوری اطلاعات اضافه شده‌اند. علاوه بر این مرکز مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیز ذیل پژوهشگاه تأسیس شده است.»

یزدانیان تأکید کرد: «پژوهشگاه در حوزه شبکه ملی اطلاعات وقت و انرژی زیادی گذاشته است. یکی از مکان‌هایی که مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده، پژوهشگاه ارتباطات است و مستندات متعددی تهیه شده و در دسترس مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته است.»

به گفته او، بخش دیگری از کار که در یک سال و نیم اخیر در پژوهشگاه انجام شده، تهیه گزارش‌های رصدی است چراکه وزارت ارتباطات این مطالبه را داشت که از روند تحولات ارتباطات در جهان مطلع شود و موضوعات مبتلا به بخش برای آن‌ها تهیه، تدوین و ارسال شود. اکنون ۱۶ عنوان گزارش رصدی تهیه شده و در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.»

یزدانیان ادامه داد: «بررسی تأثیر شیوع کرونا، مدل‌های جدید رگولاتوری، راه‌های مقابله با قاچاق و سرقت گوشی همراه، احصا طیف‌های فرکانسی موردنیاز در نسل پنجم ارتباطات تعدادی از عناوین گزارش‌های رصدی است که توسط پژوهشگاه تدوین و برای دستگاه‌ها ارسال شده است.»

رئیس پژوهشگاه ارتباطات در خصوص تفاهم‌نامه‌های امضا شده تصریح کرد:‌ «با شرکت ارتباطات زیرساخت نیز تفاهم‌نامه‌های زیادی به امضا رساندیم و نخستین پایلوت نسل پنجم ارتباطات در پژوهشگاه راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید. در زمینه خودروهای خودران و هوشمند نیز تفاهمات گسترده‌ای داشتیم و پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه خودروهای هوشمند و ماهواره را استارت زدیم.»

رئیس پژوهشگاه ارتباطات، در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تحریم‌هایی که علیه ایران گفت: «حالا که بحث محرمانگی از بین رفته است، باید بگویم که توانسته‌ایم تجهیزات مالتی پلکس (Multiplexing- تکنیکی که به‌وسیله آن جریان‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال انتقالی می‌توانند به طور هم‌زمان روی یک لینک مشترک پردازش شوند) را در کشور تولید کنیم. این تجهیزات برای افزایش ظرفیت انتقال کشور موردنیاز بود و تحریم آن ضربه سختی به شبکه زیرساختی ما وارد می‌کرد. به همین دلیل مطالعات در این زمینه انجام و محصولات با همکاری بخش خصوصی ساخته شد.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.