راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور دفترچه‌های بیمه کاغذی تا۳۰بهمن / نسخه نویسی الکترونیکی پزشکان اجباری نیست

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، گفت: «با وجود اینکه ضریب نفوذ نسخه‌نویسی الکترونیک تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، هنوز الزامی برای نسخه‌نویسی الکترونیک ایجاد نکرده‌ایم.»

به گزارش ایسنا، مصطفی سالاری در نشست خبری حذف دفترچه‌های بیمه درمان کاغذی با اشاره به فراهم بودن امکان نسخه‌نویسی در مطب‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز پاراکلینیکی گفت: «مراکز، یا در سامانه سازمان یا اگر خودشان دارای سامانه‌ای بوده‌اند با یک نرم‌افزار واسط به سامانه ما متصل می‌شوند، در واقع همان کار سابق را انجام می‌دهند و در سامانه ما هم ثبت می‌شود.»


صدور دفترچه‌های بیمه کاغذی تا ۳۰ بهمن ادامه دارد


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: «اگر پزشکی امکان و یا تمایل به نسخه نویسی الکترونیک نداشت با دو فرض مواجهیم، از اول اسفند دفترچه جدیدی صادر نمی‌کنیم اما بیمه‌شدگان می‌توانند دفترچه‌های موجودشان را همچنان استفاده کنند، به علاوه تا ۳۰ بهمن هم دفترچه صادر می‌شود اما از آن به بعد دفترچه جدیدی صادر نمی‌شود. برای صدور دفترچه جدید نیاز به مراجعه به شعب نیست. همچنین اگر دفترچه نبود، پزشک می‌تواند در نسخه سربرگش بنویسد که تحت پوشش ما خواهد بود و فرد به هرجا برود خدمات درمانی را با پوشش تأمین اجتماعی دریافت می‌کند.»


ادعای تأمین اجتماعی برای پرداخت به‌روز تعهدات به پزشکان طرف قرارداد


به گفته سالاری، دفترچه حذف نخواهد شد بلکه صدور دفترچه‌های جدید متوقف می‌شود. او در ادامه گفت: «نیاز بود تفاوتی برای مزیت نسخه الکترونیک قائل شویم. اولین کارکرد این است که بخشی از تعهدات را همان روز به مرکز انجام می‌دهیم و مابقی را تا پایان هر ماه و ظرف ۱۰ روز واریز می‌کنیم اما اگر نسخه‌نویسی کاغذی باشد چون باید اوراق جمع شوند و صورت‌حساب کنند، معمولاً دو ماه زمان می‌برد تا خود مراکز اوراق را در سیستمشان تجمیع کنند، بنابراین پرداخت با تأخیر همراه می‌شود. اکنون مدعی هستیم که تعهدات را به‌روز می‌پردازیم اما مشکل فرایند کاغذی زمان‌بر بودن تجمیع آن است. بعد از این اولویت ما، پرداخت تعهد خدمت در بستر الکترونیک است همچنین از تسهیلات دیگری هم که پیشنهاد شود استقبال می‌کنیم.»

او با تأکید بر اینکه باید کمک کنیم فشاری به مردم وارد نشود، تصریح کرد: «هدف طرح خدمت باکیفیت‌تر و با پوشش کامل‌تر است. ما هیچ مرحله‌ای را اجباری نکردیم. پیشنهادهای نظام‌پزشکی هم وصول و بخش عمده‌ای را بررسی و اعمال کردیم و آمادگی همکاری و تعامل فشرده‌تر با سایر نهادها و مراکز مرتبط را داریم.»

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر اساس طرحی از ۱۰ روز آینده بیماران خاص و صعب‌العلاج و مزمن و بخشی از بیماری‌های پرهزینه سالمندی را ثبت سیستمی می‌شوند و کل هزینه‌های درمانشان صددرصد تحت پوشش قرار خواهد گرفت. همچنین برای شهرستان‌هایی که بیمارستان ندارند تأمین منابع شده تا صددرصد هزینه درمان بستری بیمه‌شدگان را در بیمارستان‌های دولتی پرداخت شود.

او بار دیگر تأکید کرد: «که اول اسفند، زمان توقف صدور دفترچه جدید است نه به معنای حذف کامل دفترچه‌های بیمه.»

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.