راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فراشناسا در قله امن و مطمئن خود ایفای وظیفه می‌کند

با استفاده متناسب و به‌موقع از فناوری تشخیص چهره می‌‌توان از بسیاری از چالش‌‌های تجاری سربلند بیرون آمد. این فناوری هوش مصنوعی بومی که در کنار دیتاست‌های خارجی، با داده‌های داخلی و بومی نیز آموزش دیده است، پتانسیل عملیات‌‌های پیچیده احراز هویت را دارد و می‌‌تواند برای افزایش امنیت در سیستم‌‌های امنیتی، گزینه‌‌ای مورد اعتماد باشد.

پیشرفت‌‌های چشمگیر هوش مصنوعی، ما را به مرحله‌‌ای رسانده که حالا دیگر می‌‌توانیم از فناوری‌‌های آن برای شناسایی هویت افراد که از جمله حساس‌‌ترین و قابل‌توجه‌‌ترین عملیات فناورانه حال حاضر است، استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی پارت، پیشرفت‌‌های فناوری‌‌های هوشمند از یک طرف و شرایط ویژه و خاصی که به دلیل همه‌‌گیری بیماری کرونا بر کل دنیا و کشورمان ایران حاکم شده از طرف دیگر، صنایع گوناگون را بیش از پیش برای پذیرش و به‌کارگیری فناوری‌‌های جدید آماده کرده است. به‌‌طوری که هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا، فناوری‌‌های تشخیص چهره به‌کار گرفته می‌‌شوند و کشورمان ایران نیز از این موج گسترده مستثنا نیست. سیستم‌‌های امنیتی و پلیس، فین‌تک‌‌ها، بانک‌‌ها و بورس، پایانه‌‌های مسافربری و فرودگاه‌‌ها، کسب‌‌وکارها و سازمان‌‌ها، بیمارستان‌‌ها و مراکز اورژانس، کتابخانه‌‌ها و مراکز آموزشی، همه و همه به طریقی این فناوری را به کاربسته‌اند و از مزایای آن در حال استفاده‌اند.


تحولات اخیر در دنیا، نیاز به فناوری تشخیص چهره را افزایش داده است


در بحبوحه همه‌‌گیری کرونا که کاهش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بی‌‌سابقه تقاضای مصرف‌کنندگان و کاربران در اکثر حوزه‌‌ها را سبب شده است، نیاز به یک فناوری قدرتمند که بتواند فرایندهای مهم و امنیتی و احراز هویت را در همه انواع صنایع برآورده کند و از سوی دیگر، خدمات غیرحضوری را به بهترین نحو ارائه دهد، به‌شدت احساس می‌‌شود. به عبارت دیگر، نیاز به راهکارهای چابک که بتواند در زمان مناسب قابلیت‌‌های خود را عرضه کند و بهترین عملکرد را در فرایندها داشته باشد، بیش از پیش نمایان شده است و خبر خوب این‌که، اکنون در اکوسیستم کسب‌‌وکارهای ایرانی نیز می‌‌توان از این راه‌حل‌های فناورانه استفاده کرد.

سامانه فراشناسا که یکی از دستاوردهای قدرتمند مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است، یکی از این راهکارهای چابک به شمار می‌‌رود که در اوج نیاز کشور به یک سامانه هوشمند احراز هویت برای سامانه‌‌های بانکی، فین‌تک‌‌ها و بورس، توانست کارایی خود را نشان دهد و کارنامه درخشانی از خود به ثبت برساند. این راهکار آنی که مجموعه دانش‌بنیان پارت به عنوان راه‌حلی برای تغییرات آنی اکوسیستم ارائه کرد، به‌خوبی نشان داد تنها کسب‌‌وکارهایی که همگام با تحولات پیش‌بینی نشده دنیا، از چابکی لازم برای ارائه راهکارهای سازنده بهره‌مندند، برگ برنده را در دست دارند.


سامانه بومی فراشناسا راهکارهای عملی و ویژه‌‌ای را در اختیار کسب‌‌وکارها قرار داده است


در ایران تا پیش از همه‌‌گیری کرونا، اهمیت همگام‌شدن با تکنولوژی روز، آن‎طور که باید، درک نمی‌‌شد و از پتانسیل‌‌های به‌روزبودن فناوری اطلاعات استفاده نمی‌‌شد. به همین دلیل، بسیاری از فناوری‌ها علیرغم کارایی بالا، مهجور مانده بودند. اما با شروع همه‌‌گیری و الزام برای قرنطینه و حفظ فاصله اجتماعی، شاهد پیشرفت شگفت‌انگیزی در پذیرش تکنولوژی بودیم. برای مثال، تا قبل از این بیماری، تماس تصویری و جلسات آنلاین در پلتفرم‌های مجازی چندان مورد استفاده شرکت‌‌ها و اشخاص حقیقی نبود، ولی کرونا و الزام برای دورماندن از اجتماع، راه را برای ورود تکنولوژی به منظور پوشش نیازهای کاری و اجتماعی باز کرد. به‌‌طوری که یکباره شاهد افزایش جلسات کاری آنلاین، تماس‌‌های تصویری، مشاوره‌‌های آنلاین، ویزیت‌‌های آنلاین پزشکی و درنهایت، ثبت‌نام و احراز هویت آنلاین در بورس بودیم.

سامانه فراشناسا با بهره‌‌گیری از فناوری روز و آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، توانست نیاز آنی به یک سیستم یکپارچه برای احراز هویت غیرحضوری در عملیات ثبت‌نام بورس و فین‌تک‌ها را پاسخگو باشد. از سوی دیگر، فراشناسا توانست این نیازها را به صورتی برآورده سازد که بیشترین بازده سرمایه و بهترین کیفیت عملیات را برای صاحبان سرمایه و کسب‌‌وکارها میسر کند و هم‌زمان، قوی‌‌ترین و مورد اعتمادترین روش‌‌های احراز هویت را به کار بندد:

  • اسکن و انطباق دقیق چهره Face Verification : فراشناسا باتکیه‌بر فناوری‌های پیشرفته‌‌ای که دارد، ویژگی‌های چهره فرد را با بیشترین دقت استخراج می‌‌کند و با تصاویر قبلی انطباق می‌‌دهد یا از آن برای احراز هویت شخص جدید استفاده می‌‌کند.
  • تشخیص زنده‌بودن و حقیقی بودن حضور فرد Liveness Detection : فراشناسا با استفاده از تکنیک تشخیص spoofing و تشخیص بافت چهره، زنده‌بودن و واقعی بودن فرد را تشخیص می‌‌دهد و تصاویر ویدئویی زنده و عکس را از یکدیگر متمایز می‌کند و بدین ترتیب، راه را بر هرگونه جعل هویت می‌بندد.
  • فناوری سنجش هوشیاری Awareness Detection : فراشناسا با استفاده از تکنیک‌های تشخیص هوشیاری، این قابلیت را دارد که از زنده‌بودن و هوشیار بودن فرد اطمینان حاصل کند. این تکنیک‌ها، از تقلب‌هایی که با ضبط تصاویر ویدئویی از چهره افراد به‌منظور اهداف سودجویانه اتفاق می‌افتند، جلوگیری می‌کند.
  • فناوری تشخیص صوت Speech Recognition : فناوری دقیق تشخیص صوت فراشناسا از کاربر می‌‌خواهد عبارات متنی را به زبان آورد تا عملیات تشخیص هوشیاری فرد با استفاده از اجرای فرمان‌های صوتی انجام شود و هویت او با صدای او شناسایی و احراز گردد. نکته مهم این است که سامانه هوشمند فراشناسا قدرت تشخیص عبارات را دارد و تنها در صورتی هویت فرد احراز می‌گردد که عبارت را درست بازگو کند و صرف به زبان آوردن هر عبارتی، نشانه هوشیاری نخواهد بود.
  • فناوری تشخیص حالات بدن Gesture Detection: فراشناسا در این مرحله از فرد می‌خواهد دست یا انگشتان خود را حرکت دهد تا از این طریق، هوشیاری خود را به سیستم اثبات کند. این مرحله نیز برای اثبات هوشیاری فرد به کار گرفته می‌‌شود و به سامانه هوشمند این توانایی را می‌‌دهد که زنده‌بودن فرد را شناسایی کند.

مشکلات سیستم‌های احراز هویت قدیمی در فراشناسا راه ندارند


در نبود سامانه‌‌های هوش مصنوعی برای احراز هویت، از سیستم عامل‌‌ها و نرم‌‌افزارهایی استفاده می‌شود که حضور اپراتورهای انسانی را برای ثبت مشخصات کاربران و احراز هویت آن‌‌ها می‌طلبد. اما این سیستم‌‌ها به دلایل مختلف برای ایجاد امنیت کافی نیستند و در شرایط خاص، ریسک خطای آن‌ها بالا می‌رود. آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری، بدافزارها، باج‌افزارها و حملات هکر‌‌ها اصلی‌‌ترین مشکلاتی است که این سیستم‌‌ها در حال حاضر دارند. از سوی دیگر، این سامانه‌‌ها به دلیل این‌که وابسته به اپراتورهای انسانی یا برنامه‌نویسانی برای دریافت دستورها و فرمان‌‌های عملیاتی در موقعیت‌‌های مختلف هستند، در بیشتر مواقع کارایی و چابکی لازم را ندارند. از همه مهم‌تر، به‌کارگیری این سیستم‌‌ها در فرایندهای تجاری یا امنیتی، به صرف زمان بیشتر، افزایش استخدام نیروی انسانی، افزایش هزینه‌‌های نگهداری، پایش و دیگر هزینه‌‌های سخت‌افزاری و جانبی هستند. این‌‌ها تنها بخشی از دلایلی است که کسب‌‌وکارها و سازمان‌‌ها را روز به روز به سمت هوشمند سازی فرایندهایشان سوق داده است.

سامانه هوشمندی همچون فراشناسا پیش از آن‌که فرایندها را بهبود بخشد، توانسته است اطمینان کارفرمایان و مدیران را به خود جلب کند. این سیستم هوشمند به دلیل بهره‌گیری از به‌روز‌‌ترین الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در کمترین زمان ممکن عملیات تشخیص چهره و احراز هویت را با دقتی مثال‌زدنی و به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام می‌‌دهد. از سوی دیگر، فراشناسا به دلیل نوع فناوری که مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است، ریسک حملات سایبری را به‌‌طور قابل ملاحظه‌‌ای کاهش می‌‌دهد و بدافزارها و هکرهایی که مقصد اصلی‌شان نرم‌‌افزارها و سیستم‌‌های عامل است، توانی برای مقابله با فراشناسا نمی‌یابند و به همین دلیل، این سامانه در قله امن و مطمئن خود و به دور از هرگونه آلودگی نرم‌‌افزاری به ایفای وظایف می‌‌پردازد.

موضوع دیگری که فراشناسا را از نمونه‌‌های مشابه خود مجزا می‌‌کند، بحث صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها و افزایش بازگشت سرمایه است. تا پیش از ورود یک سامانه هوشمند، الزام حضوری کارمندان و کارکنان در دستگاه‌‌ها و سازمان‌‌ها به شدت احساس می‌‌شد. به این دلیل که بیشتر فرایندهای تجاری وابسته به اپراتورهای انسانی و نیز صرف هزینه‌‌های گزاف برای تأمین و نگهداری سخت‌افزارها و نرم‌‌افزارها بود. اگر مقیاس و فضای موردنیاز برای به‌کارگیری نیروی انسانی و سخت‌افزارها را نیز در کنار این هزینه‌‌ها در نظر بگیریم، بیش‌ازپیش به کارایی سیستم‌‌های هوشمند پی می‌‌بریم. با ورود سامانه‌‌های هوشمند تشخیص چهره و احراز هویت، این حجم از هزینه‌‌ها به شدت کاهش‌یافته است. نیاز به کارشناسان انسانی برای ثبت داده‌‌ها وجود ندارد، ماشین‌‌های هوشمند با دقتی حتی بیشتر از اپراتورهای انسانی، عملیات ثبت اطلاعات را در کمترین زمان انجام می‌‌دهند و دیگر خبری از صرف هزینه‌‌های بی‌بازگشت نیست.

به‌جرئت می‌‌توان گفت سامانه هوش مصنوعی فراشناسا همه مواردی را که یک سازمان برای اعتمادکردن به یک سامانه در نظر دارد را پوشش می‌‌دهد و علاوه بر این، می‌‌تواند بهترین کارایی و خروجی را برای شرکت‌‌ها و سازمان‌‌ها به ارمغان آورد.


چرا فراشناسا از میان همه سامانه‌‌های هوشمند اعتمادها را به خود جلب کرده است؟


اعتماد به هوش مصنوعی یک مزیت پایدار برای آن محسوب می‌‌شود و باعث می‌‌شود یک سامانه هوشمند در عین مرموزبودن و حفظ اسرار، به شدت رقابتی شود. سامانه فراشناسا به چند دلیل توانست اعتماد مسئولان و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک‌‌ها را به خود جلب کند:

  • توان بالا در جلوگیری از تقلب: فراشناسا با به‌کارگیری چندین روش پیچیده برای احراز هویت، امکان جعل هویت را از بین برده است.
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی: با استفاده از فراشناسا نیاز به حضور فیزیکی کاربر نیست؛ در نتیجه نیاز کسب‌‌وکارها و سازمان‌‌ها به حضور نیروی انسانی کاهش می‌‌یابد و شناسایی کاربران به‌صورت غیرحضوری میسر می‌‌شود.
  • افزایش نرخ رشد مشتریان: با استفاده از سامانه فراشناسا می‌‌توان نسبت به گذشته مشتریان بیشتری را ثبت‌نام کرد و تجربه کاربری آنان را بهبود بخشید.
  • ارائه خدمات یکپارچه به‌صورت گسترده: با فراشناسا مسافت‌‌ها و مرزها قدرت بازدارندگی خود را از دست می‌‌دهند و مشتریان می‌‌توانند در هرکجا که باشند تأیید هویت شوند.

نتیجه‌گیری


بر هیچکس پوشیده نیست که سازمان‌‌ها و شرکت‌‌هایی در اکوسیستم برگ برنده را در دست دارند که طبق تغییرات بازار و نیازهای مصرف‌کننده بتوانند تغییر شکل یابند و راهکارهای چابک را به کار بندند، یا راهکاری برای ارائه به اکوسیستم داشته باشند. سامانه هوشمند تشخیص چهره فراشناسا با بهره‌گیری از دیتاست‌های قدرتمند، اکنون یکی از پربازده‌‌ترین سامانه‌‌های هوش مصنوعی کشور است که تا امروز نتایج درخشانی در کارنامه خود ثبت کرده است.

با استفاده متناسب و به‌موقع از فناوری تشخیص چهره می‌‌توان از بسیاری از چالش‌‌های تجاری سربلند بیرون آمد. این فناوری هوش مصنوعی بومی که در کنار دیتاست‌های خارجی، با داده‌های داخلی و بومی نیز آموزش دیده است، پتانسیل عملیات‌‌های پیچیده احراز هویت را دارد و می‌‌تواند برای افزایش امنیت در سیستم‌‌های امنیتی، گزینه‌‌ای مورد اعتماد باشد. از کشف و شناسایی مجرمان در خیابان گرفته تا برقراری امنیت در فرودگاه‌‌ها و پایانه‌ها؛ از ثبت‌نام در کارگزاری‌‌های بورس و فین‌تک‌‌ها گرفته تا کمک‌رسانی به کادر درمان و پزشکانی که در بیمارستان‌ها مشغول خدمت هستند، این فناوری توانسته اعتماد و امنیت را به شکلی مطلوب در میان کاربران خود ایجاد کند و خدمات امن و باکیفیت را به بالاترین حد خود برساند.

منبع روابط عمومی شرکت پارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.