راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همتا برای رجیستری هزینه‌ای دریافت نمی‌کند

کلاهبرداران اخیرا با ارسال پیامکی با مضمون «تلفن همراه شما رجیستر نشده، برای جلوگیری از مسدودی، به سایت زیر مراجعه کنید» و ارسال لینک‌های فیشینگ، به ربودن اطلاعات افراد و سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند، این در حالی است که سامانه همتا برای انجام فرایندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور که یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق محسوب می‌شود، از اقداماتی است که افراد باید قبل از خرید تلفن همراه انجام دهند، استعلام اصالت تلفن همراه به‌منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست‌دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان تجاری، مدل، شرکت گارانتی کننده و نظایر آن انجام می‌شود.

مشتریان می‌توانند قبل از خرید تلفن همراه، شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، ارسال یا از طریق اپلیکیشن همتا و وب‌سایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir اقدام به استعلام اصالت تلفن همراه کنند.

در این میان سودجویان، با ارسال پیامک با مضمون زیر و به نام همتا و همچنین راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی، حساب‌های بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

کاربران باید توجه داشته باشند هرگونه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح ثبت تلفن همراه، از طریق سرشماره پیامکی HAMTA انجام می‌شود و این سامانه، دامنه دیگری جز سایت رسمی سامانه همتا به نشانی hamta.ntsw.ir ندارد.

اما باتوجه‌به اینکه این روزها برخی افراد به دلیل استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، از فیلترشکن استفاده می‌کنند که کارشناسان هم بارها نسبت به استفاده از فیلترشکن‌ها و خطرات آن‌ها هشدار داده‌اند، این احتمال وجود دارد که با کلیک کردن روی این لینک و واردکردن اطلاعاتی مانند کد گوشی بتوانند از اطلاعات شما سوءاستفاده کند.

بنابراین همان‌طور که بارها هشدار داده شده، هنگام دریافت پیامک‌هایی که دارای لینک است، حتماً دقت کنید و تا جایی که امکان دارد روی لینکی که در پیامک آمده کلیک نکنید و خودتان آدرس سایت موردنظر را جست‌وجو کرده و وارد شوید، تا گرفتار کلاهبرداری‌هایی ازاین‌دست که می‌توان آن را نمونه‌ای از حملات فیشینگ دانست، نشوید.

همچنین درصورتی‌که به درگاه‌های بانکی هدایت شدید، همواره پیش از هرگونه پرداخت حتماً باید از اعتبار درگاه پرداخت مطمئن شوید. ویژگی‌های اولیه درگاه پرداخت معتبر شامل عبارت https و همچنین علامت تأیید سرویس‌دهنده (معمولاً به‌صورت قفل سبزرنگ) است که در ابتدای آدرس درگاه پرداخت وجود دارد. البته سامانه همتا برای انجام فرایندهای خود وجهی دریافت نمی‌کند و انجام همه فرایندهای سامانه همتا رایگان است.

منبع ایسنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.